فن‌آوری چینی تشخیص چهره برای شناسایی افراد بی‌حجاب

فراجا اعلام کرد که برای شناسایی و برخورد با افرادی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند از سیستم هوشمند تشخیص چهره استفاده خواهد کرد.  


پیش‌تر گزارشی بود مبنی بر این‌که حکومت جمهوری اسلامی احتمالاً از فن‌آوری تشخیص چهره چین برای کمک به اجرای قوانین سختگیرانه در مورد حجاب اجباری و صدور جریمه و سایر مجازات‌ها علیه کسانی که قوانین مربوط به حجاب اجباری را زیر پا می‌گذارند استفاده کند منتشر شده بود.
اکنون و با اطلاعیه‌ای که فراجا منتشر کرد روشن شد که این خبر درست بوده است.
فراجا در اطلاعیه خود این اقدام را «ابتکاری» و جهت «جلوگیری از بروز هر گونه تنش و تزاحم با هم‌وطنان در برقراری قانون حجاب» خواند.
در این بیانیه که پایگاه خبری فراجا منتشر کرده آمده است: «با استفاده از ابزار و دوربین‌های هوشمند در اماکن و معابر عمومی، نسبت به شناسایی افراد هنجارشکن اقدام و با ارسال مستندات و پیام اخطار به ناقضان قانون حجاب و عفت عمومی، در زمان و مکان موردنظر، آن‌ها را نسبت به عواقب قانونی تکرار این جرم مطلع می‌نماید»
نشریه آمریکایی فاکس نیوز در ۲۳ دی‌ماه با انتشار یک گزارش در مورد استفاده حکومت جمهوری اسلامی از سیستم تشخیص چهره برای تحت تعقیب قراردادن منتقدان خودنوشت: «مهسا علیمردانی، محقق دانشگاه آکسفورد و فعال مدنی معتقد است شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این فن‌آوری در حال حاضر مورداستفاده قرار گرفته است.»
در این گزارش با اشاره به این‌که چند نهاد نظامی امنیتی فن‌آوری نظارتی را از یک شرکت چینی خریداری کرده‌اند، عنوان شده بود: «چندین بازوی حکومت جمهوری اسلامی به فن‌آوری تشخیص چهره دسترسی دارند. مقامات راهنمایی‌ورانندگی ایران از سال ۲۰۲۰ استفاده از آن را برای صدور جریمه و ارسال اخطار به زنان از طریق پیامک در مورد داشتن حجاب در داخل وسیله نقلیه آغاز کردند.»
در بخش دیگری از مطلب فکس نیوز «شاپرک شجری زاده» فعال مدنی و یکی از مخالفان حجاب اجباری، این‌که حکومت جمهوری اسلامی از فن‌آوری تشخیص چهره برای یافتن و مجازات زنانی که قوانین حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند ابراز نگرانی کرده است.
همچنین دولت آمریکا در اواخر آذرماه گذشته یک شرکت چینی تولیدکننده دوربین تشخیص چهره را به دلیل استفاده از محصولات این شرکت در سرکوب مسلمانان اویغور و فروش این فن‌آوری به سپاه پاسداران در لیست سیاه قرارداد.
شرکتی که دولت آمریکا آن را در لیست سیاه قرار داده «Tiandy Technologies» نام دارد. این شرکت نرم‌افزار تشخیص چهره خود را برای کمک به مقامات چینی در شناسایی اویغورها یا سایر اقلیت‌های قومی طراحی کرده و این فن‌آوری را در اختیار سپاه پاسداران نیز قرار داده است.
در آن زمان عنوان شده بود که هنوز مشخص نیست جمهوری اسلامی چگونه از فن‌آوری شرکت «تیاندی تکنولوژی» استفاده می‌کند، و این شرکت دقیقاً چه تجهیزاتی را به دولت جمهوری اسلامی ارائه می‌کند، اما کارشناسان می‌گویند جمهوری اسلامی به دنبال تقلید از چین در استفاده از فن‌آوری دیجیتال برای تقویت، کنترل و مقابله با معترضان است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241365
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
707
1176
1883
1231446
7200
15244
1241365

آی‌پی شما: 3.15.219.217
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403