شبه‌نظامیان واگنر وارد بلاروس شدند

مقامات اوکراینی و لهستانی از ورود نیروهای واگنر از روسیه به خاک بلاروس خبر دادند. همچنین مینسک اعلام کرده بود که اعضای این گروه ‌شبه‌نظامی مزدور سربازان بلاروسی را در جنوب شرقی پایتخت این کشور تمرین می‌دهند.


آندری دمچنکو، سخن‌گوی آژانس مرزی اوکراین در بیانیه‌‌ای در کانال تلگرام خود گفت: «واگنر در بلاروس است و تحرکات‌شان در این کشور قابل مشاهده است.»
دو منبع نزدیک به نیروهای واگنر می‌گویند که برخی از اعضای این گروه شبه‌نظامی مزدور دست کم در بلاروس حضور دارند.
وزارت دفاع بلاروس روز جمعه ویدیویی منتشر کرد که در آن شبه‌نظامیان واگنر در یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر «آسیپوویچی» به سربازان بلاروسی آموزش می‌دهند.
بنابر اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، انتقال واگنر به بلاروس بخشی از توافق او و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور پس از پایان شورش نافرجام ماه گذشته این گروه به رهبری یوگنی پریگوژین بود.
استانیسلاو ژارین، معاون وزیر خدمات ویژه لهستان گفت: «ورشو نیز حضور نیروهای واگنر در بلاروس را تأیید می‌کند. به نظر می‌رسد سدها نفر از شبه‌نظامیان در آن‌جا باشند.»
لهستان در ماه جاری اعلام کرد که برای مقابله با هرگونه تهدیدی نیروهای خود را در مرز بلاروس تقویت می‌کند.
اگرچه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس تا کنون نیرویی به اوکراین اعزام نکرده است، اما در فوریه ۲۰۲۲ به مسکو اجازه داده تا از خاک بلاروس برای تهاجم نظامی به اوکراین استفاده کرده و همچنین تسلیحات هسته‌ای خود را در این کشور مستقر کند.
پروژه هایون بلاروس که بر فعالیت‌های نظامی در این کشور نظارت می‌کند و توسط مینسک به عنوان تشکیلاتی افراطی شناخته می‌شود، می‌گوید که صف‌های بلندی متشکل از دست کم ۶۰ خودرو جمعه شب از روسیه وارد بلاروس شدند. این خودروها که شامل چندین کامیون‌، وانت‌ پیک‌آپ، ون‌ و اتوبوس‌ بودند، با پلاک جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک به تردد می‌پرداختند.
به گزارش هایون، مقصد این خودروها تسل در مرکز بلاروس بوده است. هفته گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر احداث اردوگاهی شامل سد‌ها چادر خالی در این مکان منتشر شده بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230762
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
489
1418
8812
1220432
11841
16017
1230762

آی‌پی شما: 18.191.88.249
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403