دمای هوا در برخی شهرهای ایران از ۵۰ درجه گذشت

موج گرمایی که برخی مناطق جهان را دربرگرفته در روزهای اخیر در برخی نقاط ایران نیز کاملاً احساس شد و روز گذشته دمای هوا در برخی شهرهای استان خوزستان و ایلام از ۵۰ درجه گذشت.


بر اساس گزارش سازمان هواشناسی استان خوزستان دمای هوا در شهرهای اهواز و امیدیه ۵۱ درجه بود و شهروندان دزفول و بهبهان نیز گرمای ۵۰ درجه را تجربه کردند.  
همچنین دمای هوای دهلران در استان ایلام نیز به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید.
البته موج گرمایی در مناطق دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داد و دما در برازجان در استان بوشهر ۴۹ درجه، در قصرشیرین استان کرمان‌شاه ۴۷ درجه، در لامرد استان فارس ۴۶ و در زابل سیستان و بلوچستان ۴۶ درجه گزارش شد.
در اروپا نیز هشدارهای متعددی نسبت به افزایش دما و احتمال در معرض خطر قرار گرفتن سلامتی شهروندان منتشر شده است.
آژانس هوایی اروپا (ESA) که با استفاده از ماهواره‌های خود دمای سطح زمین و آب دریاها را رصد می‌کند، می‌گوید که ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و لهستان احتمالاً شرایط حادی را تجربه خواهند کرد.
گرم‌ترین دمای ثبت شده در اروپا ۴۸.۸ درجه سانتی‌گراد بوده که در اوت ۲۰۲۱ در سیسیل ایتالیا به ثبت رسیده است. اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که دمای هوا در هفته پیش رو احتمالاً به میزان مشابهی خواهد رسید.   
ایتالیا برای ۱۵ شهر خود هشدار قرمز صادر کرد. این هشدارها که حتی برای افراد کاملاً سالم بیان‌کننده خطر جدی قرارگرفتن در معرض هوای گرم است، شهرهای توریستی ایتالیا همچون رم، فلورانس و بلونیا را در روزهای پیش رو شامل می‌شود.
دولت ایتالیا به افرادی که در مناطق هشدار قرمز حضور دارند توصیه کرده است که از مواجهه با نور مستقیم خورشید از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ بعدازظهر خودداری کرده و از افراد پیر و آسیب‌پذیر مراقبت کنند.
دمای بالا همچنین به کشورهای مرکزی اروپا همچون آلمان و لهستان نیز رسیده است. سازمان هواشناسی جمهوری چک نسبت به دمای بالای ۳۸ درجه در هفته پیش رو هشدار داد. این دما برای این کشور بی‌سابقه است. 
دو روز پیش نیز سرویس ملی هواشناسی آمریکا توصیه‌ها و هشدارهایی مربوط به گرمای بیش از حد در مناطقی از ایالات متحده صادر کرد.
بنا بر اعلام مقامات هواشناسی این موج گرما که بیش از ۱۰۹ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار خواهد داد از فلوریدا تا کالیفرنیا امتداد دارند و تقریباً تمام جنوب ایالات نوادا، آریزونا غربی، تگزاس و اوکلاهاما را در برمی‌گیرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230836
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
563
1418
8886
1220432
11915
16017
1230836

آی‌پی شما: 18.227.114.125
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403