بدهی گازی عراق به ایران صفر شد ولی وجه پرداخت نشد

عراق تمامی بدهی گازی خود به ایران را پرداخت و به حسابی در بانک TBI  عراق واریز کرده اما جمهوری اسلامی نمی‌تواند این پول را برداشت کند.


مجید چنگی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره بدهی گازی عراق به کشورش گفت: وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ما را پرداخت کرده و اکنون بدهی گازی این کشور به ایران صفر است، مشکل ما فقط انتقال وجه از بانک TBI  عراق است.
او به سؤال میزان پول بلوکه شده در بانک‌های عراقی پاسخی نداد با این حال او پیش‌تر رقم مطالبات گازی از عراق را ۸ میلیارد یورو اعلام کرده بود.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در اواخر اردی‌بهشت‌ماه با اشاره به این‌که که عراق بدهی خود به ایران را به حسابی در بانکTBI  واریز می‌کند گفته بود که ما برای جابجایی مشکل داریم، به طرف عراقی گوشزد کردیم شرایطی فراهم شود که این مبالغ به هر حسابی که مورد نظر ما است واریز شود.
در سال‌های گذشته عراق به منظور تأمین بخشی از نیازهای خود اقدام به واردات گاز طبیعی و برق از ایران کرد. ایران به جز صادرات گاز طبیعی به ترکیه و عراق، مقصد عمده دیگری برای صادرات گاز طبیعی ندارد.
هر چند ایالات متحده به‌رغم اعمال تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی به دولت عراق اجازه داد تا طی سال‌های گذشته برق و گاز از ایران
خریداری کند اما به دلیل تحریم‌های مالی ایران، از پرداخت پول گاز و برق سر باز زد.
چندی پیش حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیر واریز می‌کند، افزود: «این به معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.»
او مدعی شد که آمریکا به عراق اجازه داده تا ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی آزاد و به ایران پرداخت شود.
در اواسط فروردین‌ماه نیز جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی تأیید کرد که طبق شروط مقامات بغداد، درآمد حاصل از فروش برق و گاز به عراق باید صرفاً به خرید اقلام خوراکی و دارویی اختصاص یابد.
وزیر نفت یادآور شده است که در گفت‌وگو با مقامات عراقی خواستار برداشتن این شرط شده و امیدوار است که رای‌زنی‌ها در این‌باره به نتیجه برسد.
متیو میلر، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا نیز به تازگی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ایران اجازه دسترسی به حدود سه میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود در عراق را پیدا کرده و این کشور می‌تواند از پول خود که در حساب‌هایی در عراق نگهداری می‌شود فقط برای اهداف بشردوستانه و مبادلات غیر تحریمی استفاده کند.  
میلر در ادامه مدعی شد که این‌ها اقداماتی هستند که در سال‌های گذشته دولت پیشین آمریکا نیز به صورت موردی آن را انجام داده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231142
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
869
1418
9192
1220432
12221
16017
1231142

آی‌پی شما: 18.117.81.240
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403