سقوط ارزش روبل روسیه در پی شورش ناکام نیروهای واگنر

پس از شورش ناکام شبه نظامیان واگنر و پیشروی مقطعی نیروهای این ارتش خصوصی، ارزش روبل روسیه به کم‌ترین میزان خود طی ۱۵ ماه گذشته سقوط کرد.


در اولین ساعات گشایش بازارهای مالی در صبح دوشنبه قیمت هر دلار آمریکا برابر با ۸۷. ۲۳ روبل بود. هر چند به‌تدریج ارزش روبل روسیه کمی تقویت شد و قیمت آن در برابر دلار به ۸۴. ۲۶ رسید اما هنوز نتوانسته به سطح قیمت‌های هفته گذشته بازگردد.
کرملین از توافقی برای پایان دادن به آنچه که به نظر می‌رسد کودتای مسلحانه به رهبری پریگوژین علیه رهبری نظامی روسیه است خبر داد و اعلام کرد که رئیس گروه مزدور واگنر به کشور بلاروس نقل‌مکان خواهد کرد.
این توافق پس از آن صورت گرفت که پوتین پیش از آن گفته بود «همه کسانی که عمداً در مسیر خیانت قدم گذاشتند، قیام مسلحانه را تدارک دیدند، راه باج‌خواهی و تروریستی را در پیش گرفتند، مجازاتی اجتناب‌ناپذیر خواهند داشت، هم در برابر قانون و هم در برابر مردم ما پاسخ‌گو خواهند بود.»
واکنش‌های بین‌المللی
به دنبال تحولات اخیر در روسیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در تماس تلفنی با جو بایدن عنوان کرد که «روی‌دادهای رخ داده در روسیه ضعف رژیم پوتین را آشکار کرد.»
زلنسکی با اشاره به گفت‌وگوی خود با بایدن درباره روند خصومت‌ها و اتفاقاتی که در روسیه روی داده است در توییتر نوشت: «جهان باید روسیه را تا زمانی که نظم بین‌المللی برقرار شود تحت فشار قرار دهد. ما در مورد گسترش بیشتر همکاری‌های دفاعی با تأکید بر تسلیحات دوربرد گفت‌وگو کردیم.»
کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به گفت‌وگوی دو طرف درباره «روی‌داد‌های اخیر» عنوان کرد «آن‌ها در مورد تهاجم متقابل اوکراین گفت‌وگو کردند و رئیس جمهور بایدن بر حمایت تزلزل ناپذیر ایالات متحده از اوکراین از طریق ادامه کمک‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه تأکید کرد.»
همچنین در واکنش به تحولات روسیه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، یک‌شنبه ۴ تیر تأکید کرد که شورش یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مسلح «واگنر»، بیانگر شکاف‌های درون حاکمیت روسیه و شکنندگی ارتش و نیروهای کمکی آن است.
همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در این مورد عنوان کرد که این شورش، به منزله چالشی علیه حاکمیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نشانه‌ای از وجود «شکاف‌های حقیقی» در رأس هرم قدرت روسیه است.
او با تأکید بر این‌که «هنوز شاهد فصل پایانی این شورش نیستیم»، افزود: «حضور شخصی در داخل روسیه که سلطه پوتین را به چالش کشیده و مستقیماً، دلایل حمله او به اوکراین را زیر سؤال می‌برد، ضربه سنگینی به پوتین است.»
جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد: شورش گروه نظامی واگنر علیه دولت روسیه نشان می‌دهد که جنگ اوکراین توانایی دولت مسکو را تضعیف کرده و سیستم سیاسی این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.
بورل قبل از برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: «هیولایی که ولادیمیر پوتین با گروه واگنر خلق کرد، اکنون خود او را گاز گرفت.»
پس از اعلام توافق میان روسیه و فرمانده گروه شبه‌نظامیان واگنر، تصاویری از عقب‌نشینی نیروهای واگنر از شهرهای ورونژ و روستوف در جنوب مسکو منتشر شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231143
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
870
1418
9193
1220432
12222
16017
1231143

آی‌پی شما: 3.16.29.209
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403