همه آن‌چه که از جام جهانی فوتبال زنان می‌دانیم

مراسم افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۳ فوتبال زنان عصر روز پنج‌شنبه (۲۰ ژوئن/۲۹ تیر) رأس ساعت ۱۹ به وقت محلی در بزرگ‌ترین استادیوم نیوزیلند یعنی ورزشگاه ادن پارک اوکلند برگزار شد.


این مراسم حدود ۱۰ دقیقه طول کشید که شامل اجرای نمایش‌های محلی و بومی استرالیا و نیوزیلند بود. مالرات، خواننده استرالیایی با همراهی بنی، خواننده نیوزیلندی آهنگ رسمی این دوره از مسابقات (Do It Again) را برای حدود ۴۲ هزار تماشاگر حاضر در استادیوم و میلیون‌ها بیننده تلویزیونی اجرا کردند.
پس از پایان مراسم افتتاحیه، تیم نیوزیلند به عنوان یکی از میزبانان جام جهانی فوتبال زنان، برگزار کننده نخستین دیدار افتتاحیه این رقابت‌ها بود.
نیوزیلند با تک گل مهاجم خود، حناه ویلکینسون که در دقیقه ۴۸ تک گل به ثمر رسید، موفق به شکست نروژ و صدرنشین گروه A شد. استرالیا دیگر میزبان جام جهانی ۲۰۲۳ زنان هم در استادیوم استرالیا در سیدنی و با حضور ۷۵ هزار تماشاگر به مصاف ایرلند رفت و با به ثمر رسیدن ضربه پنالتی استف کالتی در دقیقه ۵۲ بازی، موفق به شکست این تیم با نتیجه یک بر صفر شد و به صدر گروه B رفت.
در جریان جام جهانی ۲۰۲۳ زنان برای نخستین بار ۳۲ تیم برای کسب جام رقابت می‌کنند. مسابقاتی که یک ماه به طول می‌انجامد و در ۱۰ استادیومِ ۹ شهر نیوزیلند و استرالیا برگزار می‌شود. در استرالیا ورزشگاه‌های شهرهای سیدنی، ملبورن، بریزبن، آدلاید و پرث (پرت) و در نیوزیلند هم مسابقات در استادیوم‌ شهرهای اوکلند، داندین و همیلتون انجام می‌شود.
از قاره اروپا تیم‌های ملی فوتبال زنان دانمارک، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، پرتغال، جمهوری ایرلند، اسپانیا، سوئد و سوئیس به این مسابقات راه یافته‌اند. از آسیا نیز تیم‌های ملی فوتبال زنان چین، ژاپن، فیلیپین، کره جنوبی و ویتنام در این رقابت‌ها حضور دارند.
چهار تیم مراکش، نیجریه، آفریقای جنوبی و زامبیا هم نمایندگان قاره آفریقا در این جام جهانی هستند و نمایندگان قاره آمریکا نیز تیم‌های آرژانتین، برزیل و کلمبیا، کانادا، کاستاریکا، هائیتی، جامائیکا، پاناما و ایالات متحده آمریکا هستند.
مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۳ زنان دو هفته بعد یعنی در ۳ اوت به پایان می‌رسد و دور حذفی از ۴ اوت آغاز می‌شود. دیدار فینال جام جهانی فوتبال زنان هم ۲۰ اوت در استادیوم استرالیایِ شهر سیدنی برگزار خواهد شد.  
ایالات متحده آمریکا با چهار بار قهرمانی در این رقابت از جمله در سال ۲۰۱۹ پرافتخارترین تیم است. آلمان نیز دو بار در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ صاحب عنوان قهرمانی شده است. نروژ و ژاپن هم هر دو یک بار فاتح جام جهانی زنان شده‌اند.
از تیم‌های آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه و برزیل به عنوان امیدداران اصلی کسب عنوان قهرمانی نهمین جام جهانی زنان یاد می‌شود.
مطابق اعلام فیفا رقم جایزه تیم‌های حاضر در این رقابت در مجموع ۱۱۰ میلیون دلار خواهد بود که نسبت به ۳۰ میلیون دلار پیشین افزایش یافته ولی همچنان بسیار کم‌تر از جوایز ۴۴۰ میلیون دلار جام جهانی ۲۰۲۲ مردان در قطر است. در این میان تیم قهرمان صاحب ۱۰.۵ میلیون دلار، نایب قهرمان ۷.۵ میلیون دلار و تیم سوم هم صاحب جایزه ۶.۷۵ میلیون دلار خواهد شد.
جام قهرمانی این دوره که ۴۷ سانتیمتر ارتفاع و ۴.۶ کیلوگرم وزن دارد، توسط ویلیام ساوایا، هنرمند ایتالیایی و با استفاده از ورق‌های طلاکاری شده، طراحی و ساخته شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230810
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
537
1418
8860
1220432
11889
16017
1230810

آی‌پی شما: 3.137.161.222
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403