صلیب سرخ: آذربایجان دسترسی قره باغ را مسدود کرده است

صلیب سرخ حاضر در ارمنستان اعلام کرد که آذربایجان دسترسی به قره باغ را مسدود کرده و نگرانی‌ها در مورد وضعیت انسانی در این منطقه افزایش یافته است.


آذربایجان در ماه آوریل، یک پست بازرسی مرزی در ورودی کریدور لاچین ایجاد کرده بود. این کریدور تنها جاده‌ای است که قره باغ را به ارمنستان وصل می‌کند. منطقه ارمنی‌نشین قره باغ در مرکز مناقشات ارضی چندین دهه در قفقاز بوده است.
این اقدام به دنبال محاصره چند ماهه توسط فعالان محیط زیستی آذربایجان صورت گرفت که به ادعای ایروان به یک بحران انسانی کامل با کم‌بود مواد خوراکی و سوخت منجر شده است.
آذربایجان آن زمان اصرار داشت که حمل و نقل غیرنظامی می‌تواند بدون مانع از طریق کریدور لاچین انجام شود.
هفته گذشته ارمنستان، باکو را متهم کرد که عبور و مرور از طریق کریدور لاچین را مسدود کرده است.
زارا آماتونی، سخن‌گوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ارمنستان به خبرگزاری فرانسه گفت: «از روز پنج‌شنبه هیچ حرکت تسهیل شده‌ای از طریق کریدور لاچین توسط صلیب سرخ انجام نشده است.»
او گفت: «تأمین بشردوستانه دارو و سایر مواد پزشکی به بیمارستان‌های قره باغ و انتقال بیماران بدحال به حالت تعلیق درآمده است.»
هفته گذشته، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت که «وضعیت انسانی در قره باغ به طرز چشمگیری بدتر شده است.»
او گفت: «تأمین موادخوراکی به قره باغ عملاً متوقف شده و بیماران اجازه ندارند برای درمان به بیمارستان‌های ارمنستان منتقل شوند.»
او ادامه داد: «اقدامات باکو ثابت می‌کند که آذربایجان به دنبال سیاست پاک‌سازی قومی در قره باغ است.»
این در حالی است که ۲۲ فوریه، دیوان بین‌المللی دادگستری، بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد، به آذربایجان دستور داده بود حرکت آزادانه در جاده‌ها را تضمین کند.
این دو کشور که در گذشته متعلق به شوروی سابق بودند برای کنترل قره باغ در دهه ۱۹۹۰ و بار دیگر در سال ۲۰۲۰ با هم جنگیدند.
شش هفته جنگ در پاییز ۲۰۲۰ با آتش‌بسی با میانجیگری روسیه به پایان رسید و طی آن ارمنستان بخش‌هایی از مناطقی از آذربایجان را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود داشت، واگذار کرد.
به‌رغم ادامه مذاکرات صلح بین باکو و ایروان با میانجیگری اتحادیه اروپا و ایالات متحده، درگیری‌های مکرری در مرز مشترک دو کشور رخ داده است.
هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ فروپاشید، جدایی‌طلبان ارمنی در قره باغ از آذربایجان اعلام استقلال کردند. درگیری‌های متعاقب آن حدود ۳۰ هزار قربانی برجای گذاشت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230805
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
532
1418
8855
1220432
11884
16017
1230805

آی‌پی شما: 18.189.14.219
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403