روسیه متحد جمهوری اسلامی نام خلیج‌فارس را جعل کرد

پس از حمایت مسکو از ادعای امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، در اقدامی دیگر وزارت خارجه روسیه نام خلیج‌فارس را جعل کرد.


حساب رسمی توییتر وزارت خارجه روسیه به عربی با انتشار مطلبی را به نقل از لاوروف وزیر خارجه روسیه منتشر کرد که در آن واژه جعلی به کار رفته است.
در این توییت به نقل از سرگی لاوروف آمده: «خوشحالم که در مسکو به وزرای خارجه بحرین، کویت، عمان و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین وزرای امور خارجه قطر و امارات متحده عربی و همچنین دبیرکل شورای همکاری خلیج عربی خوش‌آمد می‌گویم.»
روسیه که به تازگی در مسکو میزبان وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] بود از ادعای امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس حمایت کرد.
در بیانیه پایانی نشست کشورهای عربی و روسیه، این کشورها بر پشتیبانی خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله «ابتکار امارات و تلاش‌های آن جهت دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای مسأله جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسا از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد برای حل و فصل این مسأله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» تأکید کردند.
هر چند ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ۲۰ تیر‌ماه بیانیه مشترک کشورهای عربی و روسیه را مردود دانست و رسانه‌های حکومتی در ایران نیز خبر دادند که وزارت خارجه سفیر روسیه در تهران را احضار کرده و مراتب اعتراض ایران به این بیانیه ابلاغ شده است.
اما به نظر می‌رسد که واکنش مقام‌های ایران برای مسکو اهمیتی نداشته چرا که توییت وزارت خارجه روز بعد از آن یعنی ۲۱ تیرماه منتشر شده است.
پیش‌تر نیز شی جین پینگ رئیس جمهور چین، متحد دیگر حکومت، در آذرماه سال گذشته در جریان سفر به عربستان با ادعای امارات در مورد جزایر سه‌گانه ایران همراهی کرده بود.  
در مقابل واکنش جمهوری اسلامی ابراز گلایه کرده بود و چند روز پس از آن ابراهیم رئیسی در دیدار با معاون نخست‌وزیر چین در تهران از «برخی مواضع مطرح شده در سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به منطقه» ابراز گلایه کرد و خواستار جبران این موضع‌گیری شد، اما معاون نخست‌وزیر چین در اظهاراتی مبهم از پاسخ‌دهی مستقیم طفره رفت و عنوان کرد که چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230828
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
555
1418
8878
1220432
11907
16017
1230828

آی‌پی شما: 18.191.132.194
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403