اعتراض چهار انجمن روان‌شناسی به سوءاستفاده قوه قضاییه از روان‌پزشکی در دادگا‌ه‌های ایران

چهار انجمن علمی سلامت روان کشور با انتشار نامه‌ای خطاب به قوه قضاییه در واکنش به صدور احکام مراجعه بازیگران زن مخالف حجاب اجباری به مراکز روان‌شناسی، این اقدام را سوءاستفاده از روان‌پزشکی خوانده و خواهان اصلاح این‌گونه احکام شدند.


در این نامه که به امضای رؤسای چهار انجمن سلامت روان ایران رسیده آمده است: عنوان تشخیصی «بیماری روحی و شخصیت ضد خانواده» در احکامی که علیه زنان صادر شده، عنوانی غیرعلمی و غریب و به‌کارگیری آن برای اهل‌فن ناباورانه است.
رؤسای این انجمن‌ها تأکید کردند که تشخیص اختلالات روانی در صلاحیت روان‌پزشک است نه قاضی؛ همان گونه که تشخیص سایر بیماری‌ها در صلاحیت پزشکان است نه قضات.
در بخش دیگری از این نامه خطاب به محسنی اژه‌ای آمده است: سوءاستفاده از روان‌پزشکی - روان‌شناسی تاریخی طولانی و تأسف‌بار دارد. برچسب زدن بر برده‌های نافرمان با تشخیص روان‌پزشکی در ایالات متحده آمریکا و حبس طویل‌المدت مخالفان کمونیسم در بیمارستان‌های روانی شوروی تنها دو نمونه از موارد سوءاستفاده از روان‌پزشکی - روان‌شناسی در تاریخ بشر است.
آن‌ها صدور احکام مراجعه زنان مخالف حجاب اجباری به مراکز روان‌شناسی در دادگاه‌های جمهوری اسلامی را «سوء استفاده از روان‌پزشکی برای تنبه افراد» خوانده و آن را نقض کرامت انسانی دانستند.
در انتهای این نامه از محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه خواسته شده که دستور اصلاح چنین احکامی که «تبعات فردی و عمومی» دارد را صادر کند.
در حالی که نافرمانی مدنی زنان ایرانی در مقابله با حجاب اجباری حکومتی ادامه دارد، گزارش‌هایی مبنی بر صدور احکام قضایی نامعمول، از جمله شستن میت، مراجعه به مراکز روان‌شناسی برای «مداوای بیماری ضداجتماعی»، محرومیت از استفاده از تلفن همراه منتشر شده است.
طی روزهای گذشته چند تن از زنان هنرمند مشهور مانند افسانه بایگان و آزاده صمدی که به حجاب اجباری تن نداده بودند، با حکم دادگاه‌های جمهوری اسلامی علاوه بر مجازات‌های زندان یا محرومیت از کار، به مراجعه مکرر به مراکز روان‌شناسی «برای مداوای بیماری ضداجتماعی» نیز محکوم شده اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231133
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
860
1418
9183
1220432
12212
16017
1231133

آی‌پی شما: 3.138.204.208
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403