مزدوران پریگوژین کجا هستند؟

کم‌تر از ۲۴ ساعت پس از موافقت یوگنی پریگوژین برای پایان دادن به شورش و توقف حرکت کاروان مزدورانش به سمت مسکو، گزارش‌ رسانه‌های روسیه از شهر «روستوف» واقع در شرق این کشور حاکی از برقراری آرامش پس از خروج نیروهای واگنر از شهر است.


خبرگزاری‌های روسیه همچنین به نقل از مقامات محلی گزارش دادند که همه محدودیت‌های حمل و نقل در منطقه «روستوف» از جمله محدودیت‌های وضع شده در بزرگراه‌ها برداشته شده و فعالیت اتوبوس‌ها و قطارها نیز به حالت عادی برگشته است.
این رسانه‌ها همچنین اعلام کردند که ورود کاروان نظامیان واگنر به این منطقه، باعث وارد شدن خساراتی به «بیش از ۱۰ هزار متر مربع» از سطح جاده‌های روستوف شده است و انتظار می‌رود که تعمیرات جاده‌ها دست‌کم دو روز طول بکشد.
وضعیت در مسکو و ورونژ
با وجود پایان ساعات بحرانی، روز یک‌شنبه همچنان در مسکو وضعیت «عملیات ضدتروریستی» حاکم بود و مقامات پایتخت اعلام کردند که اعلام دوشنبه به عنوان «روز غیر کاری» و محدودیت رفت و آمد در شهر همچنان به دلایل امنیتی به قوت خود باقی است.
در استان کالوگا واقع در همسایگی پایتخت روسیه، مقامات منطقه دستور رفع موانع و محدودیت‌های جاده‌ای را داده‌اند که پیش از این برای توقف کاروان واگنر صادر شده بود.
در شهر «ورونژ» که صحنه یک آتش سوزی بزرگ در انبار نفت بود، مقامات اعلام کردند که حریق خاموش شده است؛ با این وجود همچنان توضیحی درباره علت وقوع آتش سوزی نداند.
برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که قبل از انفجار و آغاز آتش سوزی، یک هلیکوپتر در نزدیکی این منطقه دیده شده است.
ارتش روسیه اعلام کرد که در این شهر مستقر شده و بر عملیات تخلیه منطقه از نیروهای واگنر نظارت دارد.
الکساندر گوسف، فرماندار ورونژ نیز اعلام کرد که محدودیت‌های رفت و آمد وضع شده در جریان تحولات روز شنبه، پس از «حل و فصل نهایی وضعیت» شهر برداشته خواهد شد.
نیروهای واگنر کجا هستند؟
ژنرال ریچارد دانات، رئیس سابق ستاد کل بریتانیا هشدار داده است که اگر مزدوران گروه واگنر به دنبال رهبر خود یوگنی پریگوژین وارد بلاروس شوند، آنگاه ممکن است یک حمله دیگر به کی‌یف این‌بار از بلاروس انجام شود.
او روز یک‌شنبه به خبرگزاری اسکای گفت: «پریگوژین ظاهراً صحنه را ترک کرده تا به بلاروس برود. اما آیا واقعاً این پایان کار او و گروه واگنر است؟ این واقعیت که پریگوژین به بلاروس رفته به نظر من یک موضوع نگران کننده است.»
او افزود: «ما هنوز نمی‌دانیم که چند نفر از مبارزان او همراهش رفته‌اند و اگر او به بلاروس رفته باشد آن‌هم درحالی که یک نیروی رزمی مؤثر را در اطراف خود نگه داشته باشد، آنگاه دوباره تهدیدی برای کی‌یف خواهد بود.»
او به اوکراین توصیه کرد که وضعیت را با دقت زیرنظر داشته باشد تا بتوانند حملات احتمالی از سمت بلاروس را دفع کنند.
چین و کره شمالی
چین گانگ، وزیر خارجه چین و آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه، روز یک‌شنبه در اولین نشست عمومی دیپلمات‌های دو کشور پس از شورش واگنر، در پکن با یک‌دیگر دیدار کردند.
طی دو روز پرتنش در روسیه، رهبران چین به‌طور علنی واکنشی به اخبار شورش واگنر نشان ندادند و این حادثه در مجموع نیز پوشش محدودی در رسانه‌های چینی داشته است.
خبرگزاری دولتی کره شمالی نیز گزارش داد که معاون وزیر خارجه این کشور روز یک‌شنبه در دیدار با سفیر روسیه در پیونگ یانگ گفته است که از هرگونه تصمیم رهبری روسیه برای مقابله با شورش اخیر حمایت می‌کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231131
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
858
1418
9181
1220432
12210
16017
1231131

آی‌پی شما: 3.133.156.156
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403