در باشگاه کتاب‌خوانی خواجوی کرمانی چه گذشت؟

بهادر میرحسینی
باشگاه کتاب‌خوانی یا گروه کتاب‌خوانی، گروهی از خوانندگان هستند که در نشست‌های بحث و گفت‌وگوی کتاب که به طور هفتگی یا ماهانه برگزار می‌شود شرکت کنند.


به طور سنتی باشگاه‌های کتاب دارای چندین عضو هستند که ماهانه برای گفت‌وگو درباره‌ی یک اثر خاص با هم دیدار می‌کنند. افزون بر این باشگاه کتاب مکانی برای خرید کتاب نیز می‌تواند باشد. اما در باشگاه کتاب‌خوانی اعضا شیوه‌های درست مطالعه را یاد می‌گیرید. انگیزه پیدا می‌کنید بیشتر و باکیفیت‌تر بخوانید. در مورد کتاب‌ها حرف می‌زنید. در تجزیه، تحلیل و نقد کتاب‌ها شریک می‌شوید. با برداشت‌ها و تحلیل‌های مختلف در مورد یک کتاب آشنا می‌شوید. در مورد تازه‌های کتاب و ... اطلاع‌رسانی می‌شود.
باشگاه کتاب‌خوانی چیست ؛ یک باشگاه حسابی برای عضله‌سازی ذهن آن‌ها در دنیای کتاب‌ها زندگی می‌کنند و دوست دارند زیروبم یک کتاب را بیرون بکشند و با دیگران در مورد تمام شخصیت‌ها و قهرمان‌های‌ داستان‌ها حرف بزنند. باشگاه‌های کتاب‌خوانی جایی برای جمع شدن همین آدم‌ها است.
عضی لذت‌ها را می‌توان از هر طرف کشید و بزرگ و بزرگ‌ترشان کرد. می‌شود کاری کرد که مزه‌شان هر روز لذت‌بخش‌تر و شیرین‌تر شود و گاهی برای همیشه زیر زبان بماند. خواندن از همان لذت‌ها است. یک کتاب را می‌توان بارها خواند، در موردش با بقیه صحبت کرد، شب‌ها قبل از خواب به شخصیت‌ها و حال و هوای هر کتاب فکر کرد و حتا پایانِ ماجرا را بارها تغییر داد.
باشگاه کتاب‌خوانی دورهمی رویایی کتاب‌خوان‌ها
قصه‌ی باشگاه کتاب‌خوانی اما چیز دیگری است. شما کتابی که از قبل معرفی شده را می‌خوانید و روز جلسه با حضور نویسنده یا مترجم کتاب در موردش حرف می‌زنید. یعنی همان کسی که ماه‌ها با کتاب مورد علاقه‌ی شما زندگی کرده و با زیروبمش خوب آشناست. مترجم یا نویسنده از تجربیاتش و از حال‌ و هوایی که هنگام نوشتن داشته می‌گوید و در تجربیات منحصربه‌فردش شریک‌تان می‌کند. ازطرفی شما هم می‌توانید در مورد موضوع کتاب، شخصیت‌ها، نکته‌های ترجمه و ... بپرسید و اگر ابهامی دارید برطرف کنید.
کتاب‌های باشگاه کتاب‌خوانی محدود به سبک، ژانر یا دوره‌ی خاصی نیست. شما خواننده‌ی هر نوع داستان یا سبکی که باشید می‌توانید جلسه‌ی مورد علاقه‌ی خودتان را پیدا کنید.
شما قبل از هر جلسه حدود یک ماه فرصت دارید تا کتاب مورد نظر باشگاه را تهیه کنید، بخوانید و در مورد چیزهایی که خوانده‌اید فکر کنید. حتا اگر به ژانر یا سبک کتاب معرفی‌شده علاقه ندارید باز هم فرصت یک‌بار خواندن و شرکت در جلسه بحث و نقد کتاب را به خودتان بدهید. کسی چه می‌داند؟! شاید تبدیل شدید به پای ثابت خواندن کتاب‌هایی با سبک و سیاق جدید!
اما یکی از جمعه‌های آبان ماه 1402 رضا میرحسینی مشاور شهرداری و عضو شورای ترافیک شهر کرمان از دوستداران کتاب و روزنامه‌ها دعوت کرده بود که درباره چگونگی تأسیس باشگاه کتاب‌خوانی خواجوی کرمانی تشریک مساعی کنند. نخستین هم‌اندیشی در کتاب‌خانه شهید عباس سلطان‌زاده شهرداری کرمان که در کنار کتاب‌خانه طاهره صفارزاده قرار دارد برگزار شد.
با وجود این‌که دعوت برای روز جمعه بود اکثریت کسانی که به عللی در کرمان مانده بودند به ندای وی لبیک گفته و با اشتیاق فراوان به جلسه آمده بودند که عده‌ای از فعالان محیط زیست و روزنامه نگاران بودند.
ابتدا در این جلسه رضا میرحسینی هدف از تشکیل این جلسه را برای حاضران بیان کرد و از حاضران خواست که برای بهتر شدن کار این موسسه نظرات خود را به طور مشروح در این‌باره بیان کنند. نخستین سخنران جلسه سید محمدعلی گلاب‌زاده بنیان گذار و مدیر سابق مرکز کرمان شناسی بود که از تأسیس چنین مرکزی استقبال کرد و قول همه نوع همکاری را داد. وی سپس از سفر اخیر خود به تاجیکستان و سمرقند و بخارا که برای شرکت در همایش ابوریحان بیرونی رفته بود گزارش کاملی ارائه کرد و مژده داد که به زودی سفرنامه این سفر و گزارش کامل این همایش را چاپ می‌کند و در اختیار عموم قرار خواهد داد.
گلاب‌زاده از اقدامات زیادی که در تاجیکستان در گسترش ادبیات فارسی و علوم صورت گرفته بود مطالب مبسوطی بیان کرد. وی گفت: مردم عادی تاجیکستان آشنایی کاملی با بزرگان ادبیات فارسی دارند و این‌که برای آشنایی مردم تاجیکستان با ادبیات کرمان در جلسه همایش ابوریحان بیرونی مطالبی درباره سعید نفیسی کرمانی بیان کرده ‌است که یکی از مجریان همایش ابوریحان بیرونی مطالب کامل‌تری درباره سعید نفیسی در همان جلسه بیان کرده‌ که باعث تعجب وی شده است که چقدر سطح فرهنگ تاجیکستان بعد از استقلال از شوروی در سال ۱۹۹۱ م بالا رفته است.
دومین سخنران جلسه نیک پور بود که گفت: سومین بلدیه‌ای که پس از تهران و تبریز در سطح ایران تأسیس شده بلدیه کرمان بوده است. به همین خاطر شهرداری کرمان کتابی به‌نام «سدمین سال تأسیس شهرداری کرمان» آماده چاپ کرده‌ که متأسفانه به علت تغییر مدیریت در شهرداری این کار فرهنگی به نتیجه نرسیده است. امید که با کوشش شهرداری کرمان هرچه زودتر این کتاب در دسترس عموم قرار بگیرد.
سخنران سوم جلسه دکتر روستا استاد تاریخ دانشگاه کرمان بود که قول داد در بین دانشجویان خود در این مورد اطلاع رسانی کند و مطالبی هم در این‌باره صحبت کرد.
سخنران چهارم محمد لطیف کار سردبیر نشریه استقامت و صاحب امتیاز نشریه فردای کرمان بود که وی هم قول داد در هفته نامه استقامت در این مورد اطلاع رسانی کند.
سخنران پنجم سحر شریفی گوینده رادیو کرمان بود که در برنامه‌ای برای کودکان داستان پخش می‌کند و قول همه نوع همکاری را داد.
سخنران ششم جلسه لیلی افشار بود که مقاله‌های وی در مورد محیط زیست و آئین و رسوم کرمان مخصوصاً نوشته‌های وی درباره جشن تندرستان شهره عام است و وی هم قول همه نوع همکاری را داد.
سخنران هفتم سوگند فرامرزپور مدرس زبان انگلیسی و مجری تورهای ایرانگردی و جهانگردی بود که از روش تدریس زبان و ترویج کتاب‌خوانی در بین کودکان بدسرپرست بیان کرد.
سخنران هشتم رضا اکرم‌زاده از مسوولین اتحادیه‌ی صنف کتاب‌فروشی‌های کرمان بود که از مشکلات کاری کتاب‌فروشی‌ها گفت.
سخنران نهم احمدی صاحب کتاب‌فروشی‌های بانک کتاب آزادی بود که مشکلات کاری خود را بیان کرد.
سخنران دهم مرتضا میرحسینی بود که تاکنون سه عنوان کتاب به چاپ رسانده ‌است و قول همه نوع همکاری را داد.
آخرین سخنران جلسه بهادر میرحسینی صاحب امتیاز و مدیرمسوول نشریه و صاحب کافه کتاب یک صفحه بود که با وجود شیوع بیماری کرونا با همکاری پدر خود زنده یاد منصور میرحسینی سردبیر نشریه یک صفحه جلسات هفتگی کافه کتاب را با تمام مشکلات موجود توانستند ادامه دهند. قول همه نوع همکاری را داد.
در پایان آنقدر گفت‌وگوهای این جلسه عالی بود که بعد از پایان جلسه نیم ساعتی به‌صورت نیمه رسمی ادامه یافت و قرار شد دنباله مطالب در جلسه آینده از سر گرفته شود.
اما از شرکت در باشگاه کتاب‌خوانی چه چیزی عایدتان می‌شود
شرکت در این باشگاه و خواندن کتاب‌های باشگاه کتاب‌خوانی، حکایت همان یک تیر و چند نشان است.
با برداشت‌های متفاوتی از یک رمان، داستان یا ماجرا روبه‌رو می‌شوید. هر کدام از اعضای باشگاه از دید خودشان در مورد کتاب خوانده ‌شده حرف می‌زنند و همین باعث می‌شود با جنبه‌ها و برداشت‌های مختلف از یک کتاب آشنا شوید.
مترجمان باتجربه از نکات و موضوعاتی با شما حرف می‌زنند که حاصل سال‌ها کار و تلاش‌شان است. اگر به ترجمه علاقه‌مند هستید، باشگاه کتاب‌خوانی حکم گنج گران‌بهایی را برای‌تان خواهد داشت.
اگر کتاب‌هایی با موضوعات و سبک‌های پراکنده‌ می‌خوانید و هنوز علاقه‌ی اصلی‌تان را پیدا نکرده‌اید می‌توانید از این باشگاه به عنوان چراغی برای پیدا کردن مسیر اصلی‌تان استفاده کنید.
در باشگاه کتاب‌خوانی بخش‌هایی از هر کتاب خوانده می‌شود و در مورد قسمت‌های بحث برانگیز کتاب‌ها صحبت می‌شود. بنابراین اگر قبلاً کتابی را خوانده‌اید ولی احساس می‌کنید آن‌طور که باید و شاید مفهوم و منظور نویسنده را متوجه نشده‌اید، با شرکت در باشگاه به حال‌وهوای کتاب مورد علاقه‌تان نزدیک‌تر شوید.
حالا دیگر کاملاٌ می‌دانید که باشگاه کتاب‌خوانی چیست و چه فایده‌هایی می‌تواند داشته باشد. تصور نکنید باشگاه‌های کتاب‌خوانی فقط و فقط برای طرفداران سفت و سخت کتاب مناسب هستند. حتا اگر خیلی اهل خواندن نیستید و هر از گاهی گذرتان به کتاب‌خانه یا کتاب‌فروشی می‌افتد، می‌توانید در یک باشگاه کتاب‌خوانی شرکت کنید و شانس‌تان را با کتاب‌ها جور دیگری امتحان کنید.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230792
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
519
1418
8842
1220432
11871
16017
1230792

آی‌پی شما: 3.149.234.141
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403