لوکاشنکو یک پایگاه نظامی در بلاروس به گروه واگنر داد

رسانه‌های بلاروس خبر دادند که هواپیمای شخصی پریگوژین، فرمانده گروه شبه‌نظامی واگنر در پایگاه هوایی ماچولیشچی در نزدیکی مینسک به زمین نشسته است و رئیس جمهور بلاروس نیز تأیید کرد که رهبر گروه واگنر وارد این کشور شده است.


بلتا، خبرگزاری دولتی بلاروس به نقل از الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نوشت که مینسک اردوگاه جدیدی را برای مزدوران واگنر نمی‌سازد، اما اگر بخواهند آن‌ها را اسکان می‌دهد.  
لوکاشنکو گفت: «ما یکی از پایگاه‌های نظامی متروکه را به آن‌ها پیشنهاد دادیم. بفرمایید، ما حصار داریم، همه چیز داریم، چادرهای خود را برپا کنید.»
او همچنین مدعی شد شخصاً ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را متقاعد کرده است از «نابود کردن» گروه شبه‌نظامی واگنر و فرمانده‌شان یوگنی پریگوژین صرف‌نظر کند.
لوکاشنکو افزود: «من از این هم باخبر شدم که تصمیمی افراطی برای نابودی [این گروه] گرفته شده بود. من به پوتین توصیه کردم که عجله نکند و بگذارد که با پریگوژین و فرمانده‌هایش صحبت کنیم.»
رئیس‌جمهور بلاروس که از دیرباز متحد ولادیمیر پوتین محسوب می‌شود، اضافه کرد که پوتین در پاسخ به او گفته است: «گوش کن الکس. این کار فایده‌ای ندارد. (پریگوژین) حتا گوشی را برنخواهد داشت. او نمی‌خواهد با کسی صحبت کند.»
اما لوکاشنکو می‌گوید که خودش توانسته است فرمانده گروه واگنر را پیدا کند و به او گفته که اگر سربازان واگنر به پیشروی خود به سمت پایتخت روسیه ادامه دهند، او «مثل یک حشره له خواهد شد.»
رئیس‌جمهور بلاروس در توصیف بددهانی پریگوژین حین مکالمه با او گفت: «ما در نیم ساعت اول، با پرخاشگری با هم حرف زدیم. خصوصی حرف زدیم.
این حرف‌ها به نسبت حرف زدن عادی، ده برابر توهین‌آمیزتر بود. البته او پیشاپیش از من عذرخواهی کرد و بعد شروع کرد همه چیز را با به‌کاربردن آن کلمات زشت، برای من تعریف کردن.»
در پی شورشِ روز شنبه‌ی گروه واگنر علیه ارتش و حکومت روسیه که با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس و حصول توافق‌های میان رهبر این گروه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به پایان رسید، از سرنوشت پریگوژین و محل اقامت او خبری منتشر نشده بود.
هم‌زمان با نخستین موضع‌گیری ولادیمیر پوتین، فایل صوتی یازده ‌دقیقه‌ای از یوگنی پریگوژین هم منتشر شد که در آن تلویجحً اقدام یا نیت اقدام علیه شخص اول مملکت را رد کرده بود.
پیش‌تر اعلام شده بود که رهبر گروه واگنر با توقف پیگیری پرونده او به اتهام «خیانت» به بلاروس خواهد رفت و اعضای این گروه نیز با پیوستن به ارتش روسیه، تمامی سلاح‌های سنگین خود را تسلیم خواهند کرد.  
از سوی دیگر حضور نیروهای واگنر در بلاروس باعث نگرانی برخی از همسایه‌های این کشور شده است. آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان گفت که حرکت نیروهای واگنر به بلاروس یک سیگنال منفی برای لهستان است.
او به خبرنگاران گفت: «ما می‌بینیم که چه اتفاقی می‌افتد. انتقال نیروهای روسی در قالب گروه واگنر به بلاروس و رفتن رئیس گروه واگنر به آنجا، همه سیگنال‌های بسیار منفی برای ما است که می‌خواهیم با متحدان خود مطرح کنیم.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231120
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
847
1418
9170
1220432
12199
16017
1231120

آی‌پی شما: 3.133.141.6
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403