تشدید سرکوب مخالفان برای جلوگیری از شروع مجدد اعتراضات

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی ضمن اشاره به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها و احضار و بازداشت منتقدین عنوان کرد که این اقدام به دلیل ترس جمهوری اسلامی از آغاز دوباره اعتراضات خیابانی است.


رویترز در گزارش خود نوشته است: حاکمان مذهبی ایران در آستانه سالگرد مرگ «مهسا امینی» دختر جوانی که در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی جانش را از دست داد، از ترس ازسرگیری تظاهرات سراسری که ماه‌های متمادی جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده بود، مخالفان را با شدت بیشتری سرکوب می‌کند.
در ادامه این گزارش آمده است: در کارزاری که توسط رژیم به راه افتاده است، روزنامه‌نگاران، وکلا، فعالان، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان بازداشت یا احضار شده‌اند که یکی از فعالان آن را «القای ترس و ارعاب» توصیف می‌کند.  
مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از کارزار سرکوب تازه برای حفظ ثبات حکومت دفاع کرده‌اند. با این وجود، برخی از سیاست‌مداران و نزدیکان به رژیم می‌گویند افزایش سرکوب می‌تواند بحران بین رهبری مذهبی و جامعه را در زمان رشد نارضایتی مردم به دلیل مشکلات اقتصادی تعمیق نموده و شدت بخشد.
پلیس روز یک‌شنبه اعلام کرد که نیروهای پلیس امنیت اخلاقی برخورد با زنانی که قوانین پوشش حجاب اجباری را زیر پا می‌گذارند تشدید کرده است.  
حادثه کشته شدن مهسا امینی به دلیل همین موضوع، سال‌ها خشم فروخورده نسبت به مسائلی از تشدید کنترل‌های اجتماعی و سیاسی گرفته تا مشکلات اقتصادی را برانگیخت و به بدترین بحران برای مشروعیت نظام دین سالار روحانیون در دهه‌های اخیر دامن زد.  
نیروهای امنیتی ماه‌ها ناآرامی را سرکوب کردند که طی آن معترضان از همه اقشار خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی بودند و زنان با خشم روسری‌های اجباری را از سر برداشتند و سوزاندند.
رویترز در ادامه افزود: یک مقام ارشد سابق جمهوری اسلامی که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید «این بار مقام‌های نظام نباید واقعیت‌های میدانی را نادیده بگیرند.»
او افزود: «مردم کماکان از مرگ مهسا امینی خشمگین هستند و از تقلای روزانه برای آوردن خوراک به سفره‌های‌شان ناامید شده‌اند. چنین تصمیمات اشتباهی ممکن است عواقب دردناکی برای نظام داشته باشد. مردم نمی‌توانند فشار بیش‌تری را تحمل کنند. اگر فشار ادامه یابد دوباره شاهد اعتراضات خیابانی خواهیم بود.»
رسانه‌های اجتماعی نیز مملو از نظرات خشمگینانه کاربران ایرانی نسبت به بازگشت ون‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها بود. فعالان سیاسی می‌گویند رژیم جمهوری اسلامی کارزار سرکوب را شدت بخشیده تا مردم را در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی از خیابان‌ها دور نگه دارد.  
آتنا دائمی فعال حقوق بشر در ایران می‌گوید: «جمهوری اسلامی احساس خطر می‌کند. رژیم با استقرار مجدد پلیس امنیت اخلاقی به انقلاب مردم دامن می‌زند. مردم به دلیل سرکوب، نقض حقوق بشر و بدتر شدن مشکلات اقتصادی بسیار عصبانی هستند.» رسانه‌های ایران نیز گزارش داده‌اند که محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات چنین اقداماتی را مصداق «خودتخریبی» و باعث «التهاب» بیش‌تر جامعه خوانده است.
رویترز در ادامه می‌نویسد: تحولات اخیر خبر بدی برای انتخابات پارلمانی ماه فوریه آینده ایران است زمانی که حاکمان ایران امیدوارند مشارکت بالایی را شاهد باشند تا مشروعیت خود را نمایش دهند؛ حتا اگر نتیجه آن انتخابات در عمل هیچ تغییری در سیاست‌گذاری‌های اصلی رژیم ایجاد نکند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231144
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
871
1418
9194
1220432
12223
16017
1231144

آی‌پی شما: 18.191.236.174
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403