حجاب اجباری بزرگ‌ترین دغدغه نظام جمهوری اسلامی در سال جدید

درحالی‌که کشور با انبوهی از مشکلات اقتصادی و معیشتی، سیاسی و اجتماعی درگیر است، نهادهای مختلف جمهوری اسلامی در آغاز سال همه همت و توان خود را به کار گرفته‌اند تا در راستای جلوگیری زنان و دختران از حق انتخاب پوشش، به هر طریقی که می‌توانند، اقدام کنند.


شهروندان معترض به «حجاب اجباری» در ادامه اعتراضات مدنی خود سال جدید را با نمادهای مبارزاتی از جمله حضور در خیابان‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری بدون حجاب اجباری آغاز کردند.
از آغاز تعطیلات نوروز در ایران، ویدئوهای مختلفی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد زنان و دختران در نقاط مختلف بدون حجاب در رفت‌وآمد هستند. در همین حال حامیان حکومت و معترضان به آنچه بی‌حجابی می‌خوانند، به بهانه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به میدان آمده و درگیری‌هایی را رقم زده‌اند.
مبارزه مدنی شهروندان در موضوع حجاب اجباری پس از قتل حکومتی مهسا امینی توسط گشت ارشاد جمهوری اسلامی و با آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» شدت گرفت.
با آغاز فصل گرما نگرانی از حضور زنان بدون پوشش اجباری کلیت نظام جمهوری اسلامی را بر آن داشته تا از همه ابزارهای خود برای جلوگیری از تداوم حرکات اعتراضی زنان در قالب نافرمانی مدنی استفاده کند.
در این راستا وزارت کشور در بیانیه‌ای که پنج‌شنبه دهم فروردین صادر کرد حجاب اجباری را «از پایه‌های تمدنی ملت ایران» و «از اصول عملی جمهوری اسلامی» دانست و نوشت: «هیچ‌گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت.»
وزارت کشور جمهوری اسلامی در پایان بیانیه با تأکید بر لزوم رعایت حجاب در همه اماکن و معابر عمومی و ضمن اعلام حمایت از همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور، یادآور شده است که دستگاه قضائی، ضابطان و سایر نهادهای ذی‌ربط نسبت به‌مواجهه با معدود هنجارشکان اقدام خواهند نمود و اجازه تعدی به حریم و هویت مقدس زن مسلمان ایرانی را نخواهند داد.
امامان جمعه به خط شدند
یک روز پس از صدور بیانیه مذکور از سوی وزارت کشور، امامان جمعه در خطبه‌های نمازجمعه طی سخنانی به مسأله حجاب پرداختند. به نظر می‌رسد یک هم‌آهنگی بین نهادهای مختلف در این موضوع صورت‌گرفته تا نظام جمهوری اسلامی به هدف خود که مقابله با حق پوشش اختیاری برای زنان است، برسد.
از جمله این اقدامات تعیین سرفصل خطبه‌های نمازجمعه کشور در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه است.
به‌عنوان نمونه سعیدی امام‌جمعه قم با بیان این‌که جرقه بیانیه وزارت کشور با سخنرانی در قم زده شد و مجموعه‌هایی در این شهر برای جلوگیری از بی‌حجابی فعال شده‌اند، گفت: «اما عموم مردم موظفند در مورد حجاب تذکر لسانی بدهند.»
علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد نیز با بیان این‌که «بی‌حجابی هم دین‌شکنی و هم قانون‌گریزی است» گفت: «آقایان نیروی انتظامی و برادران مسوول فرودگاه و ترمینال بدانند که فرد بی‌حجاب خلاف قانون عمل می‌کند و شما که مسوول حفظ نظم حوزه خود هستید، باید قانون‌مدار باشید و به بی‌حجاب تذکر دهید.»
او با ابراز نگرانی از شادی مردم در مراسم سیزده به در امسال افزود: «این‌طور نباشد که سیزدهم فروردین، عرصه جامعه جولانگاه خانم بی‌حجابی باشد که کشف حجاب می‌کند یا آقایی که در ملأعام روزه‌خواری می‌کند چرا که این موارد، مصداق لگدزدن به سفره مهمانی خداوند است.»
صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران و رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیز با انتقاد از نمایندگان مجلس گفت: «متأسفانه، مجلس، جلوی طرح عفاف و حجاب را گرفته است؛ اما شما مردم باید وکلای خود در مجلس را بازخواست کنید چرا که آن‌ها وکیل شما هستند و وظیفه دارند به مطالبه شما پاسخ
بدهند.»
این در حالی است که نمایندگان مجلس نیز طرحی برای موضوع حجاب و برخورد با افرادی که بدون حجاب اجباری در جامعه ظاهر می‌شوند در دست بررسی دارند. در این طرح به محرومیت از خدمات اجتماعی و حقوق شهروندی و جریمه‌های نقدی برای متخلفان اشاره شده است.
تهدیدات قوه قضاییه
غلام حسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نیز در تازه‌ترین اظهارنظرش گفته «کشف حجاب» به‌مثابه «دشمنی با ارزش‌هاست» و افرادی که اقدام به آن کنند، «مجازات‌« خواهند شد.
او افزوده است: در صورت بازداشت مخالفان حجاب اجباری، تمام کسانی که «به هر نحو مُسبب و شریک» در این مسائل باشند، «بدون اغماض» تحت پیگرد قرار می‌گیرند.
در ماه‌های گذشته نهادهای مختلف جمهوری اسلامی از جمله نیروی انتظامی تلاش کرده‌اند با بازداشت افراد به دلیل بی‌حجابی و پملپ کافه‌ها، رستوران‌ها و برخی اماکن فرهنگی و تفریحی مانع گسترش این دست رفتارها در بین مردم شوند.
بر اساس این گزارش با وجود به‌کارگیری همه ابزارهای سرکوب از سوی حکومت، شهروندان همچنان بر خواست خود پافشاری می‌کنند به‌طوری‌که بر اساس تصاویر منتشر شده جمع کثیری از زنان و دختران بدون پوشش مدنظر جمهوری اسلامی در خیابان‌ها و اماکن عمومی در تردد هستند. هرچند از سوی آمران به معروف مورد هجمه قرار می‌گیرند.
آخرین نمونه این نوع حملات، تذکر خشم‌آلود مردی در یک مغازه لبنیاتی در مشهد به دختران جوانی بود که برای خرید آمده بودند. طبق آنچه در ویدئو منتشر شده نشان داده می‌شود فرد مذکور پس از تذکر همراه با خشونت سطل ماستی برداشته و به سروصورت دختر جوان حمله می‌کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240953
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
295
1176
1471
1231446
6788
15244
1240953

آی‌پی شما: 18.118.137.243
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403