مجازات چین به دلیل برداشت اجباری اعضای بدن زندانیان

مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت قاطع، لایحه‌ای را باهدف مجازات چین کمونیست به دلیل برداشت اجباری اعضای بدن از زندانیان عقیدتی تصویب کرد که اولین اقدام قانونی غیر نمادین در ایالات متحده برای مقابله با این جنایت است.


قربانیان اصلی جنایات برداشت اجباری اعضای بدن، تمرین‌کنندگان روش معنوی فالون گونگ بوده‌اند که به‌دلیل ایمان معنوی خود توسط حزب کمونیست چین دستگیر و به زندان انداخته می‌شوند و آنجا تحت آزار و شکنجه وحشیانه قرار می‌گیرند و در بیمارستان‌های ارتش اعضای بدن‌ تمرین‌کنندگان در حالی که در قید حیات هستند بیرون آورده می‌شود و در صنعت پرسود پیوند عضو به فروش می‌رسد و قربانیان طی این روند به‌قتل می‌رسند.
این قانون که با عنوان «قانون توقف برداشت اجباری اعضای بدن در سال ۲۰۲۳» معرفی شده، با ۴۱۳ رای موافق تصویب شد. هدف از این قانون تحریم هر فردی است که در این اقدام وحشتناک دخیل است. همچنین این قانون دولت آمریکا را موظف می‌کند که به‌صورت سالانه در مورد چنین فعالیت‌هایی که در هر کشور خارجی انجام می‌شود، گزارشی منتشر کند.
کریس اسمیت، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که حامی اصلی این لایحه است، مجازات‌های موجود در لایحه را برای افرادی که در برداشت اجباری اعضای بدن دخیل هستند، برشمرد و گفت: مجازات مدنی تا ۲۵۰ هزار دلار و مجازات کیفری تا یک میلیون دلار و ۲۰ سال زندان در انتظار این افراد است.
اسمیت قبل از رای گیری گفت: «ما شوخی نمی‌کنیم. این یک جنایت است، این یک جنایت علیه بشریت است، و یک جنایت جنگی است، زیرا این جنگ علیه مردم بی‌گناه در چین است، و [رهبر چین] شی جین پینگ مستقیماً مسوول این اقدام است، اما کسانی که با میل خود در این امر شرکت می‌کنند نیز در قبال رفتار خود باید پاسخ‌گو باشند.
سوزان وایلد، نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان نیز بر الزام گزارش سالانه در این لایحه تأکید و اشاره کرد که این لایحه تضمین می‌کند که ایالات متحده «ارزیابی آگاهانه‌ای در مورد بزرگی و شیوع این مشکل انجام دهد.»
او گفت: «ما هرگز نباید از بی‌عدالتی و سرکوب هرجا که رخ می‌دهد چشم‌پوشی کنیم و با توجه به نسل‌کشی مداوم، ما نمی‌توانیم در مورد آنچه که پکن انجام می‌دهد بی‌تفاوت باشیم و باید این موضوع را به‌درستی بررسی کنیم.»
خاطرات تلخ
خبر تصویب این لایحه برای بسیاری از بازماندگان آزار و شکنجه رژیم چین که برای پناهندگی به آمریکا گریخته‌اند، مانند طرف‌داران گروه معنوی تحت آزار و شکنجه فالون گونگ که یکی از قربانی اصلی تجارت غیرقانونی اعضای بدن توسط رژیم چین محسوب می‌شوند، دلگرم‌کننده بود.
تمرین معنوی فالون گونگ که شامل آموزه‌های اخلاقی مبتنی بر اصول حقیقت، نیک‌خواهی و بردباری به همراه پنج تمرین مراقبه است، به دلیل مزایای سلامتی و اخلاقی خود در چین در دهه ۱۹۹۰ از محبوبیت قابل‌توجهی برخوردار شد و در تا پایان این دهه حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر را جذب کرد.
به دنبال محبوبیت این تمرین معنوی، حزب کمونیست چین این محبوبیت را به‌عنوان تهدیدی برای خود احساس کرد و در سال ۱۹۹۹ فعالیت گسترده‌ای را برای ممنوعیت فالون گونگ آغاز کرد که از آن تاریخ تا کنون میلیون‌ها نفر از تمرین‌کنندگان روش معنوی فالون گونگ بازداشت شده و تعداد نامعلومی نیز بر اثر شکنجه مأموران حزب کمونیست چین کشته شدند.
در سال ۲۰۱۹، یک دادگاه مستقل در لندن، پس از یک سال تحقیق به این نتیجه رسید که حزب کمونیست چین طی سال‌های گذشته و در «در مقیاس قابل‌توجهی» به برداشت اجباری اعضای بدن می‌پرداخته و اعضای بدن تمرین کنندگان فالون گونگ که بازداشت شده بودند به‌اجبار برداشته می‌شود.
در حکم نهایی آن که در مارس سال بعد منتشر شد، شامل ۳۰۰ صفحه شهادت ارائه شده از سوی شاهدان بود، آمده بود که «هیچ مدرکی دال بر توقف این عمل» یافت نشده است.
هان یو فرزند یکی از افرادی است که به دنبال اقدامات دولت چین پدر خود را از دست‌ داده است. او شرح داد که در سال ۲۰۰۴ و در زمانی که ۱۹ساله بود،
پدرش به دلیل تمرین فالون گونگ دستگیر شد و کم‌تر از دو ماه پس از دستگیری به خانواده او اطلاع دادند که وی جان‌باخته است.
هان یو جسد پدرش را در مرکز پزشکی قانونی و در حضور افسر یونیفرم پوش دید.
بافت زیر چشم‌چپ او وجود نداشت. یک برش چاقوی بلند که با نخ سیاه به‌هم‌دوخته شده بود، از گلویش به پایین کشیده شده بود. هنگامی که او سعی کرد دکمه‌های پیراهن او را باز کند تا ببیند بخیه‌ها به کجا ختم می‌شود، پلیس او را به‌زور بیرون آورد.
بعداً، عمه و عموی هان یو قبل از این‌که پلیس بتواند جلوی آن‌ها را بگیرد، پیراهن او را پاره کردند. آن‌ها متوجه شدند که برش تا شکم او ادامه داشته و هیچ عضوی داخل بدن او وجود نداشت.
گام بزرگ روبه‌جلو
تورستن تری، مدیر اجرایی گروه اخلاق پزشکی پزشکان مخالف برداشت اجباری اعضای بدن، از این لایحه به‌عنوان یک «گام بزرگ روبه‌جلو» در کمک به «افزایش آگاهی انتقادی» در مورد برداشت اجباری اعضای بدن استقبال کرد، اما معتقد است اقدامات بیشتری برای محدودکردن توریسم پزشکی چین ضروری است.
بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان از جمله اسرائیل، تایوان، ایتالیا و اسپانیا قبلاً گردشگری پیوند اعضا را ممنوع کرده‌اند.
پارلمان اروپا، کنگره ایالات متحده و نهادهای محلی مختلف نیز برداشت اجباری اعضای بدن به‌دست رژیم کمونیستی چین را به طور علنی محکوم کرده‌اند، اما هنوز ابزار قانونی را اتخاذ نکرده‌اند.
لوی بروده، مدیر اجرایی مرکز اطلاعات فالون دافا، گفت: «اما اگر لایحه توقف برداشت اجباری عضو به قانون تبدیل شود، این یک گام به‌سوی این تغییر خواهد بود.»
براود در بیانیه‌ای گفت: «با این لایحه، کنگره ما به قانون‌گذاران چندین کشور دیگر می‌پیوندد که قوانینی را تصویب کرده‌اند که هدف آن توقف عمل وحشتناک کشتار افراد بی‌گناه برای اعضای بدن‌شان و مجازات کسانی است که به این کار ادامه می‌دهند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231443
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1170
1418
9493
1220432
12522
16017
1231443

آی‌پی شما: 3.134.118.95
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403