روسیه ابزار سایبری پیشرفته در اختیار جمهوری اسلامی قرار داد

به دنبال افزایش همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی و روسیه، مسکو جنگ‌افزارهای سایبری در اختیار حکومت قرار داده است و در مقابل برخی از مقام‌های ایالات متحده نسبت به افزایش همکاری‌های روسیه و جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند.


با رشد همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، تهران از طریق مسکو به جنگ‌افزارهای سایبری دسترسی پیدا می‌کند.
مسکو احتمالاً نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای برای هک‌کردن تلفن و رایانه‌های ناراضیان و مخالفان در اختیار تهران قرار داده است.
افرادی می‌گویند امکانات و ابزارهای سایبری جدیدی که روسیه برای مقام‌های تهران ارسال کرده، این امکان را در اختیار نظام جمهوری اسلامی قرار می‌دهد تا تلفن‌ها و شبکه‌های ارتباطی مخالفان سیاسی‌اش را هک کند.
وضعیت جمهوری اسلامی در برابر جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» نیز اشاره می‌شود که حکومت اسلام‌گرای ایران «به‌منظور کاستن از گستره یک جنبش اعتراضی سراسری» این امکانات سایبری را مورداستفاده قرارداد تا هم‌زمان هم در مسیر گردش اطلاعات در میان معترضان اختلال به وجود آورد و هم به شناسایی و تعقیب مخالفان سیاسی فعال دست بزند.
«روسیه از آغاز جنگ اوکراین، ابزارهای نظارت ارتباطاتی، ابزارهای شنود و عکاسی پیشرفته و دروغ‌سنج در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده است.»
ایران و روسیه توانایی‌های سایبری پیچیده‌ای دارند و دو سال پیش‌قرارداد همکاری‌های سایبری امضا کردند که بیشتر به شبکه‌های دفاع سایبری مربوط می‌شد.
مقام‌های روسیه اظهار داشته‌اند: «توسعه رابطه نظامی با جمهوری اسلامی منافعی در بر خواهد داشت که بر جنبه‌های منفی این روابط مزیت دارد.»
نگرانی از تعمیق روابط
به دنبال انتشار این گزارش جان کربی، سخن‌گوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفته است که اگر خبر همکاری تازه ایران و روسیه در زمینه تجهیزات سایبری و نظامی که گزارش شده است درست باشد مایه نگرانی است.
جان کربی در این کنفرانسی خبری تلفنی ادامه داد: «ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که منافع امنیت ملی ما در منطقه خاورمیانه به طور درستی محافظت‌شده و ایمن است، و این شامل هرگونه تهدید سایبری نیز می‌شود.»
این مقام رسانه‌ای کاخ سفید در ادامه با اشاره به «همکاری عمیق و روبه‌رشد بین روسیه و ایران» گفت که این همکاری با ارسال چند سد فروند پهپاد ایران به پوتین آغاز شد تا «او بتواند به کشتار اوکراینی‌ها ادامه دهد.»
جان کربی ادامه داد واشنگتن در همان زمان گفت که همکاری‌های ایران با روسیه در همه جهات رشد خواهد کرد که ممکن است آن‌چه در این گزارش آمده نمونه‌ای از آن باشد.
گسترش همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی و روسیه طی ماه‌های اخیر کشورهای غربی را بر آن داشت تا چندین بسته تحریمی علیه مقام‌ها و نهادهای فعال جمهوری اسلامی در این زمینه وضع کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231820
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
374
1173
374
1221950
12899
16017
1231820

آی‌پی شما: 18.222.193.207
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403