ساختار شورای‌عالی کار را ناعادلانه، ناکارآمد و معیوب است

آیت اسدی، عضو کارگری شورای‌عالی کار در مورد روند تصمیم‌گیری در مورد حداقل دستمزد کارگران برای سال جدید در این شورا با اشاره به تبانی نمایندگان دولت و کارفرمایان برای افزایش ندادن متناسب حقوق کارگران عنوان کرد که «کارفرمایان از قبل با دولت بسته بودند.»


آیت اسدی در گفت‌وگویی از توافق انجام شده دولت با کارفرمایان قبل از جلسه نهایی شورای عالی کار در آخرین روز کاری سال گذشته در مورد درسد افزایش دستمزدها خبر داد.
با مصوبه شورای‌عالی کار، پایه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد حداقل حقوق کارگران به ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و این در حالی است که نمایندگان کارگران با اشاره به این‌که رقم هزینه سبد معیشت به ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است خواهان بالابردن حداقل حقوق متناسب با سبد معیشت خانوار‌ها بودند.
طبق قانون کار، شورای‌عالی کار که متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران است، وظیفه دارد قبل از پایان هر سال، حداقل دستمزدهای کارگران برای سال آینده را بر اساس تورم و سبد معیشتی خانوارها تعیین کند.
این نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در مصاحبه‌ای که در خبرگزاری ایلنا منتشر شد، آیین‌نامه شورای‌عالی کار را مانعی برای تأثیرگذاری نمایندگان کارگری در روند تصمیم‌گیری دانست و تأکید کرد: تا آیین‌نامه شورای‌عالی کار اصلاح نشود و نمایندگان کارگری قدرت تأثیرگذاری در نتیجه مذاکرات نداشته باشند، در بحث دستمزد، نظر و رای دولتی‌ها و کارفرمایان تعیین‌کننده خواهد بود.
اسدی با بیان این‌که دولت در موضوع افزایش دستمزدها مقاومت کرده است، گفت: نظر دولت و کارفرمایان بر افزایش ۲۰ تا ۲۳ درسدی بود و به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آمدند.
این نماینده کارگری در شورای‌عالی کار در بخشی از مصاحبه خود به انتقاد از نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: بارها با نمایندگان مجلس تماس گرفتیم؛ اما آن‌ها به‌صراحت گفتند که به «افزایش بیش از ۲۰ درسد» دستمزدها رضایت ندارند.
اسدی همچنین به وعده‌های «وزرای اقتصاد و صمت» در جریان مذاکرات شورا اشاره کرد و گفت: ادعا نمودند تورم را کنترل و مهار می‌کنیم.
این عضو کارگری، ساختار شورای‌عالی کار را «ناعادلانه»، «ناکارآمد» و «معیوب» دانست و تأکید کرد: کارگران قدرت چانه‌زنی ندارند و امضای نمایندگان کارگری بلااثر است.
در ساعات پایانی سال ۱۴۰۱ شورای‌عالی کار پس از ساعت‌ها جلسه، دستمزد کارگران را ۲۷ درسد افزایش داد درحالی‌که نرخ رسمی تورم در ایران بیش از ۵۰ درسد است و بسیاری از کارشناسان همین تورم بالای ۵۰ درسد را بسیار کم‌تر از نرخ تورم واقعی ارزیابی می‌کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231486
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
40
1173
40
1221950
12565
16017
1231486

آی‌پی شما: 13.59.100.42
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403