بازداشت‌ها و فشار بر سلبریتی‌ها

سازمان حقوق بشر برای ایران، مستقر در نروژ می‌گوید مشخصات کشته شدگان تظاهرات و اعتراضات دو هفته اخیر را ثبت کرده است.


به گفته شاهدان درگیری‌ها در بسیاری از موارد علاوه بر برجای گذاشتن شماری زخمی در میان معترضان، بازداشت‌هایی نیز به همراه داشته است.
هم‌زمان با اعتراضات خیابانی، شمار افراد و صاحبان کسب و کاری که به شیوه‌های مختلف از جمله از مسیر لینکدین آمادگی خود را برای برگزاری اعتصابی سراسری اعلام می‌کنند رو به افزایش است. با این حال هنوز اثری از اعتصاب دیده نمی‌شود.
در خارج از مرزهای ایران نیز تجمع اعتراضی شمار گسترده‌ای از ایرانیان به دعوت احزاب کرد اپوزیسیون در اسلو، پایتخت نروژ به درگیری با پلیس در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی انجامید.
یک روز پس از تظاهرات بزرگ علیه سرکوب در برلین، وزیر امور خارجه آلمان از تلاش خود برای اعمال تحریم‌های اروپایی علیه ماشین سرکوب جمهوری اسلامی خبر داد.
به گفته این نهاد مدافع حقوق بشر برخی از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال داشتند. سازمان حقوق بشر ایران همچنین از پخش اعترافات اجباری برخی از معترضان بازداشت‌شده در کانال‌های تلگرامی نزدیک به نهادهای امنیتی و دریافت گزارش‌هایی مبنی بر «بدرفتاری» با بازداشت‌شدگان سخن گفته است.
بنا به اعلام سازمان حقوق بشر ایران تاکنون ۲۶ نفر در استان مازندان کشته شده‌اند. تعداد قربانیان در استان‌های گیلان و آذربایجان غربی ۱۱ نفر ذکر شده است. پس از این سه استان، کرمان‌شاه و کردستان هر کدام با شش کشته بیشترین آمار قربانیان را در بین استان‌های ایران داشتند.
سازمان حقوق بشر ایران تعداد بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های اخیر را «هزاران نفر» اعلام کرده است.
وضعیت نامشخص کتایون ریاحی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تفتیش منزلش
گزارش‌های منتشرشده از ایران حاکی است که از وضعیت کتایون ریاحی، بازیگر سینما که تصویری بی‌حجاب از خودش منتشر کرد اطلاعی در دست نبود.
برخی گزارش‌ها پیش از این از تفتیش منزل این هنرپیشه حکایت داشت. در استوری منتشرشده در صفحه اینستاگرام این بازیگر آمده است که «از سلامت و مکان ریاحی» اطلاعی در دست نیست.
اجرای ترانه «برای ...» از صفحه اینستاگرام شروین حاجی‌پور حذف شد
اجرای ترانه «برای ...» که با استقبال گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده بود از صفحه اینستاگرام شروین حاجی‌پور، خواننده این ترانه حذف شد.
برخی گزارش‌ها از بازداشت این خواننده ۲۵ ساله حکایت دارد.
برخی از مقامات و رسانه‌های نزدیک به نهادهای حکومتی طی ساعات گذشته از «لزوم برخورد با سلبریتی‌های» حامی اعتراض‌ها سخن گفته بودند. در همین راستا خبرگزاری ایرنا خبر از بازداشت حسین ماهینی، بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس تهران داد.
حسین ماهینی بازداشت شد
خبرگزاری ایرنا گزارش داد که حسین ماهینی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس بازداشت شد.
حسین ماهینی طی روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی از علی کریمی و مواضع او حمایت کرده بود. او با انتشار عکس مهسا امینی در بیمارستان نوشته بود: «متنفریم ازتون، متنفر.»
به گزارش ایرنا دستگیری حسین ماهینی «با حکم مقام قضایی» صورت گرفت. ایرنا در ادامه نوشته است مطالب منتشرشده از سوی حسین ماهینی «با واقعیت‌ها هم‌خوانی نداشت.»
گزارش‌هایی از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در چند شهر ایران

گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از ایران حاکی است که معترضان در چند شهر از جمله رشت، سنندج، قم، آمل، کرمان‌شاه، کرمان، تهران و مشهد دست به تظاهرات زده‌اند.
در تصاویر منتشرشده از رشت و سنندج صدای شعار معترضان علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شنیده می‌شود. گروه هه‌نگاو گزارش داد که دو نفر در سنندج بر اثر تیراندازی مأموران امنیتی زخمی شدند.
در تصاویری که از کرمان‌شاه منتشر شده است تظاهرکنندگان علیه مجتبا خامنه‌ای، یکی از پسران رهبر جمهوری اسلامی و جانشین بالقوه او شعار می‌دهند.
مجلس خبرگان از «خویشتن‌داری و تدبیر» فرماندهی انتظامی تشکر کرد
مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای از «خویشتن‌داری و تدبیر» فرماندهی انتظامی در جریان اعتراض‌ها تشکر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است که این اعتراض‌ها «نمی‌تواند بدون خط¬‌دهی، هدایت و سوءاستفاده سرویس‌های بیگانه از احساسات جوانان صورت پذیرد.»
بیانیه مجلس خبرگان در حالی صادر ‌شد که رهبر جمهوری اسلامی درباره اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد اظهارنظر نکرده بود.
درگیری‌ها در نزدیکی سفارت ایران ۲ زخمی بر جای گذاشت
پلیس نروژ اعلام کرد که دو نفر در جریان درگیری‌ها در نزدیکی سفارت ایران در اسلو به طور سطحی مجروح شدند.
بنا به همین گزارش پلیس ۹۰ نفر را نیز بازداشت کرده است. ده‌ها نفر که برخی از آن‌ها پرچم گروه‌های کُرد را در دست داشتند روز پنج‌شنبه در مقابل سفارت ایران در اسلو تجمع کرده بودند. برخی از شرکت‌کنندگان در این تجمع تلاش کردند تا به محوطه ساختمان سفارت ایران نزدیک شوند. امری که زمینه‌ساز درگیری آن‌ها با پلیس شد.
پلیس نروژ اعلام کرده است که تدابیر امنیتی را با اعزام نیروی قابل توجه اتخاذ کرده است. پلیس نروژ وضعیت در نزدیکی سفارت ایران را «تحت کنترل» توصیف کرد.
آلمان خواستار وضع تحریم‌های اروپایی علیه ایران شد
برلین خواستار وضع تحریم‌هایی علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا شد.
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان گفت: «من در سطح اتحادیه اروپا تمام تلاشم را خواهم کرد تا تحریم‌هایی علیه کسانی وضع شود که در ایران زنان را در حد مرگ کتک می‌زنند و معترضان را به نام دین مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند.»
وی افزود: «ضربات باتون و شلیک گاز اشک‌آور نشانه قدرت نیست بلکه تنها ترس محض را از طریق خشونت نظام نشان می‌دهد.»
آنالنا بربوک تأکید کرد که علاوه بر علت مرگ مهسا امینی باید درباره کشته شدن معترضان به جان باختن او نیز تحقیق شود.
«رژیمی که مردم خود را می‌کشد و زنانش را سرکوب می‌کند، نمی‌تواند به آزادی مردم ما کمک کند»
رشا حلوه، نویسنده فلسطینی در صفحه اینستاگرامی خود در واکنش به جان‌باختن مهسا امینی و اعتراضات مردم ایران در یک پست ویدئویی گفت که این بیانیه را در حمایت از زنان و مردانی که در خیابان‌های ایران علیه جمهوری اسلامی ایران می‌جنگند به اشتراک می‌گذارد.
او در ادامه افزود: «دولت ایران مدعی است که برای آزادی ما فلسطینی‌ها تلاش می‌کند، اما ما می‌دانیم که رژیمی که مردم خود را می‌کشد و زنانش را سرکوب می‌کند، نمی‌تواند به آزادی مردم ما کمک کند. بنابراین، وقت آن است که آن را با صدای بلند به خواهران و برادران‌مان در خیابان‌های ایران بگوییم: ما در کنار شما ایستاده‌ایم.»
هیچ‌کس به‌خاطر اعتراض به آزادی خود شایسته کشته‌شدن نیست
جردن باروز، کشتی‌گیر معروف آمریکایی و قهرمان مسابقات جهانی در پستی اینستاگرامی با هشتگ مهسا امینی، حمایت خود را از اعتراضات مردم ایران اعلام کرد.
این آزادکار آمریکایی که محبوبیت زیادی نیز در بین کشتی‌دوستان ایرانی دارد، در این پست نوشت: «بی عدالتی در همه جای دنیا، تهدیدی بر عدالت است.
من در این دوران سخت در کنار مردم ایران هستم. من صبر کردم تا صحبت کنم، زیرا می‌خواستم به دین اسلام و مسوولانی که در ایران با صداقت عمل کردند احترام بگذارم و همچنین درک بیشتری از شرایط فعلی که برایم ناآشنا بود، کسب کنم.
قطعاً بدانید که برای شما دعا می‌کنیم. هیچ کس به خاطر اعتراض به آزادی خود شایسته کشته شدن نیست. من از همه شما در اعتراض آزادانه برای حقوق مدنی خود حمایت می‌کنم و صدای شما شایسته شنیده شدن است. تسلیت می‌گویم به خانواده مهسا امینی و به همه خانواده‌های عزادار این روزهای سخت. عشق و علاقه خود را برای همه شما می‌فرستم. ممنونم که توجه من را به این مسأله جلب کردید. »
 گفتنی است در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در بلگراد صربستان، محمد نخودی نماینده وزن ۷۹ کیلوگرم ایران، در دیدار فینال مقابل این کشتی‌گیر مطرح آمریکائی شکست خورد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236801
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
402
2234
5355
1221950
2636
15244
1236801

آی‌پی شما: 52.15.63.145
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403