حمایت‌های بین‌المللی از زنان دامنه‌دار می‌شود

اعتراض‌ها در ایران وارد بیست و هشتمین روز خود شده و اعتصاب‌های پراکنده در مراکزحساس پالایشگاهی و پتروشیمی همچنان ادامه دارد.


ابراز همبستگی جهانی با این اعتراض‌ها هم‌زمان با روز جهانی دختر نیز افزایش یافته و شمار بیشتری از سیاسیون و سلبریتی‌ها در کشورهای مختلف نسبت به «سرکوب خشونت‌‌آمیز» خواسته‌های معترضان و به‌ویژه زنان و دختران واکنش نشان می‌دهند.
هم‌زمان گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از کردستان، از ناآرامی در برخی شهرهای این استان از جمله سنندج حکایت دارد و صدای تیراندازی به کرات به گوش می‌رسد.
علاوه بر کردستان سه‌شنبه شب برخی محلات و شهرهای استان‌‌های مختلف به‌ویژه اصفهان، خوزستان و خراسان رضوی صحنه درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان بوده است.
دسترسی به اینترنت در ایران همچنان با محدودیت‌های بسیاری روبه‌روست. کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با مشکلات زیادی مواجه هستند و پلتفرم‌های پیام‌رسان نیز کماکان با اختلال همراه هستند.
نت‌بلاکس از اختلالات بیشتر اینترنتی در ایران خبر می‌دهد
نت‌بلاکس، ناظر مستقل ترافیک اینترنتی ساعتی پیش اختلالات گسترده در وضعیت اینترنتی ایران را تأیید کرد. این شبکه در یک پست توئیتری اعلام کرد که از ساعت (۹ و نیم صبح به‌وقت ایران) محدودیت‌های اینترنتی افزایش یافته است. این درحالی‌ست که فراخوان‌هایی برای برپایی تظاهرات در روز چهارشنبه صادر شده بود.
برخی از گزارش‌ها از قطع کامل اینترنت خطوط موبایل در برخی مناطق از جمله تهران حکایت دارد.
اپرا وینفری: صلابت زنان ایرانی بسیار الهام‌بخش و جنبش آن‌ها نمونه درخشان اتحاد است
اپرا وینفری، مجری مشهور آمریکایی در پیامی ویدیویی در صفحه اینستاگرامش در مورد مهسا امینی و در حمایت از معترضان ایرانی سخن گفت.
او که یکی از زنان موفق و کارآفرین جهان به شمار می‌رود در حمایت از معترضان گفت که صلابت زنان ایرانی برای من بسیار الهام‌بخش است و جنبشی که برپا کرده‌اند نمونه‌ای درخشان از آن‌چیزی است که مردم با کنار هم بودن می‌توانند به‌ تغییرات مورد نظر خود برسند.
اپرا در ادامه سخنانش گفت : «من این زنان را تحسین می‌کنم. ما نام تو، نام مهسا امینی و نام همه معترضانی را که در راه آزادی بیان جان خود را از دست داده‌اند، به زبان می‌آوریم.»
تاج‌زاده به ۸ سال زندان محکوم شد؛ فائزه هاشمی با قرار بازداشت موقت در زندان است
مصطفا‌تاج‌زاده از چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب ایران با حکم دادگاه به ۸ سال زندان محکوم شده است. هوشنگ پوربابایی، وکیل این کنشگر سیاسی گفته که ۵ سال از حکم جدید دادگاه که قطعی است، قابل اجرا است.
هوشنگ پوربابایی اضافه کرده که طبق حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، تاج‌زاده در مورد اتهام‌های اجتماع و تبانی بر علیه امنیت به (۵ سال حبس) و نشر اکاذیب (۲سال) و تبلیغ علیه نظام ( یک سال) محکوم شده که مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۵ سال از مجموع ۸ سال قابل اجراست.
فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفا تاج‌زاده نیز با اشاره به بیماری تاج‌زاده از این‌که وی همچنان باید در زندان بماند، اظهار تأسف کرده است.
تاج‌زاده هشتم ژوئیه (۱۷ تیر) در منزلش در تهران بازداشت شده بود.
هم‌زمان سخن‌گوی قوه قضائیه از بازداشت موقت فائزه هاشمی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی خبر داده است. ستایشی با اشاره به محکومیت‌های قبلی دختر علی اکبر هاشمی رفسنجانی گفت موارد جدید اتهامی در دادسرای امنیت مطرح و وی با قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برد.
ویدئویی دیگر از صدا و سیما از «حرف‌های پدر مهسا امینی» بر بالین دخترش در بیمارستان
خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران روز گذشته ویدئویی حدوداً ۲۰ ثانیه‌ای از صحبت‌های «مقام قضایی» و پدر مهسا امینی را بر بالین دخترش در بیمارستان منتشر کرد.
در این ویدئو که در تلویزیون هم به نمایش درآمده است، امجد امینی پدر مهسا امینی در پاسخ «بازپرس» که می‌گوید آیا بر صورت دخترش آثار ضرب و جرح می‌بیند، می‌گوید «نه. چیزی نمی‌بینم.»
تسنیم با استناد به این ویدئوی کوتاه که جملات قبل و بعدش مشخص نیست ادعا می‌کند که پدر مهسا امینی تائید کرده که ضربه‌ای به سر دخترش نخورده است.
این درحالی‌ست که خانواده امینی پیش‌تر بیماری زمینه‌ای مهسا و عمل جراحی در کودکی وی را تکذیب کرده و گفته بودند گزارش پزشکی قانونی را قبول ندارند.
ستاره بالیوود هند هم در همبستگی با زنان ایرانی گیسوی خود را برید
پریانکا چوپرا یکی از ستاره‌های سینمای هند که در لیست ۱۰۰ چهره تأثیرگذار تایم نیز قرار دارد در همبستگی با دختران ایرانی گیسوی خود را برید.
این اقدام هنرپیشه معروف و برخی دیگر از چهره‌های تلویزیونی هند در حمایت از زنان ایرانی از سوی برخی از مخالفان این چهره هنری اقدامی توأم با «دو رویی» توصیف شده‌ است. اشاره منتقدان به سکوت پریانکا چوپرا در قبال برخورد با گروه‌های اقلیت در هند به‌ویژه زنان مسلمان است.
تیم ملی زنان سوئد: «برای دختران ایران بازی می‌کنیم»

بازیکنان‌ تیم ملی فوتبال زنان سوئد پیش از بازی برابر فرانسه در یک پست اینستاگرامی به حمایت از زنان ایرانی پرداختند. آن‌ها در یک عکس دست‌جمعی درست قبل از شروع مسابقه پیراهنی را در دست داشتند که پشت آن به انگلیسی نوشته شده بود «برای دخترانمان در ایران بازی می‌کنیم.»
این اقدام ملی‌پوشان سوئد که در نهایت در این بازی با نتیجه ۳ بر ۰ به پیروزی رسیدند تحسین‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است.
تشدید نگرانی‌ها از بازداشت دانش‌آموزان هم‌زمان با اظهارات وزیر آموزش پرورش در مورد اصلاح و تربیت دانش‌آموزان بازداشتی
باتشدید اعتراضات دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران به‌ویژه در مدارس دخترانه، نگرانی‌ها از بازداشت نوجوانان زیر سن قانونی تشدید شده است.
در همین حال وزیر آموزش و پرورش ایران با تأیید خبر بازداشت برخی از دانش‌آموزان گفته: «برخی دانش‌آموزان بازداشتی برای اصلاح و تربیت به مراکز روان‌شناسی ارجاع داده شده‌اند تا مانع از تبدیل آن‌ها به شخصیت‌های ضداجتماعی شوند.»
یوسف نوری در گفت‌وگو با شرق اعلام کرده که تعداد دانش‌آموزان بازداشتی آنقدر زیاد نیست و آمار دقیقی در دست ندارد.
نهادهای بین‌المللی دفاع از حقوق کودکان از جمله یونیسف نگرانی خود را از بازداشت و کشته و زخمی شدن کودکان به اطلاع مقامات رژیم ایران رسانده‌اند.
کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از کشته، زخمی و بازداشت شدن کودکان و نوجوانان در جریان اعتراضات ایران، خواستار پایان دادن به این روند و حفاظت از کودکان و نوجوانان شد.
راسل همچنین در این بیانیه گفت: «علاوه بر تلفات گزارش‌شده، بسیاری از کودکان شاهد خشونت در خیابان‌ها بوده‌اند که می‌تواند تأثیر طولانی‌مدتی بر آن‌ها بگذارد.»
مدیر اجرایی یونیسف همچنین در ادامه بیانیه خود افزود: «ما پیام دبیرکل یونیسف به مقامات را تکرار می‌کنیم که از استفاده از خشونت غیرضروری یا نامتناسب خودداری کنند.»
یادداشت دختر محمد جعفر پوینده در مورد حجاب اجباری
نازنین پوینده در یادداشتی در روزنامه لوموند داستان مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که به دلیل «حجاب نامناسب» توسط گشت ارشاد بازداشت و حین بازداشت جان باخت را به‌نوعی داستان زندگی خودش می‌داند.
این نقاش، هنرمند و دختر محمد جعفر پوینده که قربانی تسویه‌های دهه ۱۳۷۰ رژیم با روشن‌فکران موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» شد، نوشت: «۴۱ سال از عمر من می‌گذرد و در این مدت دختران ایرانی هیچ وقت آزادی نداشته‌اند. من از وقتی ۶ سال داشتم و از روز اول مدرسه از روسری و مقنعه متنفر بودم. یادم هست حدود دو ماه بعد از شروع مدرسه بود اگزما گرفتم و موهام ریخت. حس می‌کردم خیلی زشت شده‌ام و در این پارچه تیره که بویی شبیه بوی گازوئیل می‌داد زندانی شده‌ام و آینده‌ای منتظرم است که به اندازه این مقنعه، سیاه است.»
این هنرمند ایرانی در ادامه می‌نویسد در سال ۱۹۹۹ وقتی ۱۸ سال بیشتر نداشت و مدتی پس از قتل پدرش به فرانسه نقل‌مکان کرده است.
محمد جعفر پوینده، نویسنده و مترجم به‌نام ایرانی و از فعالان حقوق بشر در سن ۴۴ سالگی در برنامه‌ای سازمان یافته از سوی وزارت اطلاعات وقت ایران، حذف شد.
حمایت سینماتک فرانسه از اعتراض‌های مردم ایران؛ کوستا گاوراس: رژیم ایران هدفی ندارد جز به سلطه کشیدن زنان
پخش ویژه سه‌شنبه شب سینماتک فرانسه به نمایش «بدون خرس» (خرس نیست) فیلمی از جعفر پناهی، سینماگر دربند ایرانی اختصاص یافت. کوستا گاوراس، کارگردان فلم مشهور زد(Z)  و رئیس سینماتک پیش از آغاز نمایش این فیلم گفت: «امشب یک پیام ویژه برای افرادی دارد که به مبارزه خود با این رژیم [ایران] ادامه می‌دهند؛ رژیمی که هدفی ندارد جز تحت سلطه درآوردن زنان.»
سپیده فارسی، کارگردان ایرانی که در این مراسم حضور داشت نیز مرگ مهسا امینی را مایه آغاز موج اعتراض‌هایی دانست که با خشونت زیادی سرکوب شده‌اند. او تصریح کرد تصاویر بسیاری وجود دارد که مملو از خشم و امید هستند.
بسیاری از حاضران در سالن برای ابراز همبستگی با دختران ایرانی از صندلی‌های خود برخاستند و انگشت «فاک» را که این روزها به یکی از نمادهای اعتراضی مردم تبدیل شده بلند کردند و به فارسی شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.
حدود هزار نفر از چهره‌های سرشناس هنرهفتم از جمله ایزابل هوپر، دنی بون و لئا سیدو اوایل ماه اکتبر خواستار حمایت از «خیزش زنان ایرانی» شده بودند. بازیگران معروفی چون ژولیت بینوش و ایزابل آجانی هم پیش‌تر به نشانه همبستگی گیسوی خود را بریده بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236768
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
369
2234
5322
1221950
2603
15244
1236768

آی‌پی شما: 3.147.104.248
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403