شمار هشتگ‌های مهسا امینی از ۱۳۰ میلیون عبور کرد

دور جدید اعتراضات مردمی در ایران که از ۲۵ شهریور با کشته شدن مهسا امینی، شهروند ایرانی ساکن سقز در اثر ضرب و شتم مأموران گشت ارشاد تهران آغاز شد، وارد دوازدهمین روز خود شده است.


با وجود محدودیت‌های شدید وضع شده در ایران برای استفاده از اینترنت، خبرهایی که از داخل کشور می‌رسد حاکی از تشدید اعتراضات و هم‌زمان تشدید خشونت دستگاه سرکوب حکومت در مقابل معترضان عمدتاً جوان است.
به موازات ادامه اعتراضات در خیابان‌ها، شبکه‌های اجتماعی نیز مللو از پیام‌هایی شده که از سوی چهره‌های برجسته ایرانی و بین‌المللی در اعلام همبستگی با معترضان ایران منتشر می‌گردد.
تجمعات اعتراضی نیز در اقصا نقاط جهان در حمایت از معترضان ایرانی و فشار بر جامعه بین‌الملل برای انجام اقدامی موثر در قبال حکومت سرکوبگر همچنان در حال برگزاری است.
این روز‌ها همه حالشان بد است
برنده انتخابات ایتالیا «خیزش قهرمانانه» زنان ایرانی را ستود
جورجا ملونی، رهبر حزب «برادران ایتالیا» که در انتخابات روز یک‌شنبه این کشور به پیروزی رسید روز چهارشنبه از «خیزش قهرمانانه» زنان ایرانی ستایش کرد.
این سیاست‌مدار راست افراطی در یکی از اولین توئیت‌های خود پس از پیروزی در انتخابات عکسی از حدیث نجفی، زن حوانی که در اعتراض‌های ایران کشته شد منتشر کرد.
جورجا ملونی درباره شرایط ایران نوشت: «ده‌ها نفر کشته و سدها نفر از فعالان، وکلای دادگستری و خبرنگاران بازداشت شده‌اند.»
گفت‌وگوی تلویزیونی رئیسی به طور مستقیم از صدا و سیما پخش می‌شود
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جهوری اسلامی چهارشنبه شب هم‌زمان با تداوم اعتراض‌ها در این کشور در یک گفتگوی تلویزیونی شرکت خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری پیش از این برخلاف رهبر جمهوری اسلامی به اعتراض‌ها پس از جان باختن مهسا امینی واکنش نشان داده بود. او چند روز پیش پس از بازگشت از سفر به نیویورک اعتراض‌ها را «اغتشاش» خواند.  
شعار «زن، زندگی، آزادی» در دانشکده پزشکی شیراز
اسپانیا سفیر ایران را احضار کرد
دولت اسپانیا سفیر جمهوری اسلامی را در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران احضار کرد.
مادرید مراتب اعتراض خود بابت سرکوب معترضان ایرانی و نقض حقوق زنان در این کشور را به سفیر ایران اعلام کرد.
وزارت خارجه اسپانیا در بیانیه خود در این‌باره خواستار «تحقیق مستقل» درباره جان باختن مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد شد.
پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا روز چهارشنبه به طور جداگانه «وضعیت زنان در ایران و مرگ مهسا امینی» را محکوم کرد.
هم‌زمان حدود یک‌سد نفر روز چهارشنبه در مقابل سفارت ایران در مادرید تجمع کردند. این تجمع اعتراض‌آمیز به دعوت انجمن‌های هوادار حقوق زنان برگزار شد.
خانواده امینی از عاملان بازداشت مهسا شکایت کردند
محمد صالح نیکبخت، یکی از وکلای خانواده مهسا امینی به ایسنا گفت: «والدین مهسا امینی از عاملان دستگیری او از زمان رسیدن به پلیس امنیت اخلاقی و سپس جریان تحقیقات و صحبت کردن با او، شکایت کردند.»
صالح نیکبخت و علی رضایی وکالت این پرونده را بر عهده گرفته‌ و شکایت خود را در دادسرای جنایی تهران ثبت کرده‌اند.
وزیر ارتباطات: مردم کسب و کار خودشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی ایران نیست برنامه‌ریزی نکنند.
عیسا زارع‌پور وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه امروز دولت با اشاره به فیلترینگ اینستاگرام، به کاربران هشدار داد در محیطی که «پایبند قانون جمهوری اسلامی نیست»، کسب و کار نکنند.
زارع پور درباره زمان برداشته شدن فیلترینگ گفت: «برخی پلتفرم‌های بعضاً آمریکایی بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی توسط نهادهای ذی‌صلاح بر آن‌ها اعمال شده است. تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند.»
اینستاگرام در ایران بیش از ۴۸ میلیون کاربر دارد و طبق آمارها حدود ۹ میلیون نفر از طریق این شبکه اجتماعی کسب و کار می‌کنند. در پی آغاز اعتراضات خیابانی در ایران اینستاگرام فیلتر شده است.
حضور بدون ‌حجاب فاطمه معتمدآریا در مراسم تشییع امین تارخ
فاطمه معتمدآریا، هنرمند سینما، روز سه‌شنبه به هنگام قرائت متن تسلیت خود در مراسم تشییع امین تاریخ، بازیگر سینما و تلویزیون، بدون روسری روی سن حاضر شد.
این بازیگر سرشناس سینمای ایران در بخشی از سخنان خود گفت: ‌«این روز‌ها همه حال‌شان بد است و حال ما بدتر از همه ... امین، پدر فرزندانی بود که این روزها یکی یکی پرپر می‌شوند.»
معتمدآریا در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از مرگ مهسا امینی به دلیل اظهارات پیشین‌اش درباره حجاب زیر فشار شدید انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار داشته است.
او در ویدئویی با بیان این‌که «روسری سر کردن من مثل بیکینی پوشیدن کسی است که می‌رود کنار آب»، گفته بود: «من آدم قانونمندی هستم. من قانون جمهوری اسلامی را بابت حجاب می‌پذیرم ... از یک زمانی به بعد متوجه نیستی حجاب داری آنقدر همه چیز برات طبیعیه.»
برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شیراز
شماری از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شیراز روز چهارشنبه دست به برپایی تجمع اعتراضی زدند.
در تصاویر ویدئویی که از این تظاهرات منتشر شده است شعارهایی همچون «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ برای روسری، تا کی چنین خاک‌برسری»، «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «هم‌وطن با غیرت، اعتصاب، اعتصاب» شنیده می‌شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236463
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
64
2234
5017
1221950
2298
15244
1236463

آی‌پی شما: 18.191.181.231
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403