پزشکی قانونی تهران:

مهسا امینی آثار ضرب و جرح نداشت

در حالی که چهار روز از اعتراض‌ها به جان باختن مهسا (ژینا) امینی می‌گذشت، تظاهرات از عصر سه شنبه ۲۹ شهریور، به شهرهای دیگر گسترش یافت و هم‌زمان خشونت‌ها بیشتر شده است.

از سوی دیگر در بسیاری از این تجمع‌ها زنان با برداشتن روسری‌های خود اقدام به آتش زدن آن‌ها کردند.
ویدئوهایی از اعتراض‌ها در شهرهای تهران، ساری، اراک، تبریز، آمل، رشت، ارومیه، مشهد، قم، کرمان، شیراز، خرم آباد، کرمان‌شاه، بندرعباس، کیش، بوشهر، بیرجند، ایلام، اصفهان، همدان، سبزوار، کرج و ... تاکنون منتشر شده است.
طبق ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برخی از مأموران امنیتی اقدام به شلیک تیرهای ساچمه‌ای و غیر ساچمه‌ای به سمت معترضان می‌کنند و از سوی دیگر معترضان برخی از خودروها و موتورهای این نیروها را به آتش می‌کشند.
مهسا (ژینا) امینی عصر روز سه شنبه ۲۲ شهریور از سوی گشت ارشاد تهران بازداشت و به پلیس امنیت تهران منتقل شد. تصاویر دوربین مداربسته نشان داد که وی پس از گفت‌وگو با یکی از نیروهای حاضر در سالن بازداشتگاه وزرا روی زمین می‌افتد. وی پس از سه روز بستری بودن در بیمارستان کسری تهران روز جمعه ۲۵ شهریور جان باخت. پیکر او در زادگاهش سقز با حضور شمار زیادی از مردم معترض و خشمگین به خاک سپرده شد. بیمارستان کسری علت مرگ مهسا امینی را سکته قلبی و مغزی اعلام کرد.
اظهارنظر اولیه پزشکی قانونی تهران: مهسا امینی آثار ضرب و جرح نداشت
مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی تهران در اظهارنظر اولیه درباره مرگ مهسا امینی گفت که این زن ۲۲ ساله هیچگونه آثاری از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت نداشت.
وی افزود که آثار کبودی در اطراف چشم‌ها و شکستگی در قاعده جمجمه مهسا امینی نیز مشاهده نشده است.
مهدی فروزش گفته است که تعیین علت مرگ مهسا امینی پس از تعیین نتیجه آزمایش‌ها بر روی نمونه‌برداری‌های انجام شده و تجمیع آن با نتایج معاینه و کالبدشکافی و در نظر گرفتن سوابق پزشکی صورت خواهد گرفت.
انتشار تصاویر و گزارش‌هایی از برخورد خونین با معترضان هم‌زمان با محدودیت‌های اینترنتی
نگرانی‌ها از برخورد خونین نیروهای امنیتی با معترضان در ایران هم‌زمان با محدودیت در دسترسی به اینترنت افزایش یافته است. محدودیت در دسترسی به اینترنت برای بسیاری از مدافعان حقوق بشر و ایرانیان خارج از کشور یادآور روی‌دادهای آبان سال ۱۳۹۸ و کشتار معترضان در آن زمان است.
هه‌نگاو، سازمان مدافع حقوق بشر در کردستان تاکنون گزارش‌ها و تصاویری از برخورد خونین نیروهای امنیتی ایران با معترضان در پیرانشهر، اشنویه، روستای بالو از توابع ارومیه، سقز، مهاباد، سردشت، دهگلان و پاوه منتشر کرده است.
تصاویر و گزارش‌هایی نیز از قربانیان یا برخورد خونین با معترضان در تالش و ارومیه منتشر شده است.
ایران با شدیدترین محدودیت اینترنتی از زمان کشتار آبان ۹۸ تاکنون روبه‌رو است
گروه نت‌بلاکس اعلام کرد که ایران اکنون با شدیدترین محدودیت اینترنتی از زمان کشتار آبان سال ۱۳۹۸ روبه‌رو است. مقامات ایران در آن زمان به مدت یک هفته دسترسی به اینترنت را به شدت محدود کردند. صدها نفر در جریان آن اعتراض‌ها به ضرب گلوله مأموران امنیتی ایران کشته شدند.
بنا به اعلام نت‌بلاکس که سطح دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می‌کند امکان استفاده از شبکه‌های اینترنت همراه مانند همراه اول و ایرانسل محدود شده است.
این در حالی است که نت‌بلاکس ساعاتی پیش از محدودیت در دسترسی به اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ در ایران خبر داده بود.
دسترسی به پیام‌رسان واتس‌اپ هم در ایران محدود شد
گروه نت‌بلاکس گزارش داد که دسترسی به پیام‌رسان واتس‌اپ در ایران هم‌زمان با ادامه اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی محدود شده است.
انتشار گزارش‌هایی از حمله به فرمانداری آمل
برخی گزارش‌ها از شمال ایران حاکی است که معترضان به فرمانداری آمل حمله کرده‌اند. بنا به این گزارش‌ها تظاهرکنندگان ساختمان فرمانداری آمل را به آتش کشیده‌اند.
حوالی ولی‌عصر در تهران آرام‌تر از شب‌های قبل است
خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه چهارشنبه گزارش داد که حوالی میدان ولی‌عصر در پایتخت از شب‌های گذشته آرام‌تر است. این در حالی است که گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از برگزاری تجمع‌های اعتراض‌آمیز در نقاط دیگر تهران از جمله جنت‌آباد، نازی‌آباد، نظام‌آباد، تجریش و پارک‌وی حکایت دارد.
هم‌زمان کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران از کاهش سرعت و اختلال در دسترسی به اینترنت و قطع دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر می‌دهند.
انتشار تصاویری از به آتش کشیدن خودروهای پلیس در پاوه و نوشهر
تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات منتشر شده است نشان می‌دهد که خودروهای نیروهای انتظامی ایران در شهرهای پاوه و نوشهر به آتش کشیده شده‌اند.
پیش از این سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از «درگیری شدید» در پاوه خبر داده بود.
یگان ویژه زنان پلیس ایران برای مقابله با معترضان وارد عمل می‌شود
خبرگزاری مهر با انتشار ویدئویی گزارش داد که برای اولین بار یگان ویژه زنان پلیس برای مقابله با معترضان وارد عمل می‌شود. تعداد زیادی از تظاهرکنندگان طی روزهای اخیر زنان معترض به بازداشت و جان باختن مهسا امینی، زن ۲۲ ساله بودند.
در بسیاری از تجمعات اعتراضی برگزارشده زنان روسری یا مقنعه خود را آتش زدند و شعارهایی علیه حجاب اجباری سر دادند.
گزارش‌هایی از تظاهرات در چند شهر ایران از جمله تهران
گزارش‌ها از چند شهر ایران از جمله تهران، تبریز، ارومیه، آمل، نوشهر، اسلام‌آباد غرب، پاوه، سردشت، شهسوار، گنبدکاووس و بابل حاکی است که معترضان به جان باختن مهسا امینی در این شهرها روز چهارشنبه در خیابان‌ها حضور یافتند.
این در حالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی از دشواری در دسترسی به اینترنت در محل اعتراض‌ها خبر می‌دهند.
با این حال طبق گزارش‌های منتشرشده به نظر می‌رسد که اعتراض‌های پراکنده‌ای در چند منطقه از شهر تهران از جمله نازی‌آباد، چهارراه پارک‌وی و جنت‌آباد در جریان است.
تاکنون دست‌کم هشت نفر در اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌‌اند.
اعتراض گروه فمن در برابر سفارت ایران در مادرید
گروه فمن در اعتراض به حکومت و در همبستگی با زنان ایران در برابر سفارت این کشور در مادرید، پایتخت اسپانیا دست به اعتراض زد.
کنشگران فمن در این اقدام اعتراضی با بالاتنه برهنه در برابر سفارت ایران در مادرید حضور یافتند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239452
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
944
1405
8006
1221950
5287
15244
1239452

آی‌پی شما: 3.144.97.189
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403