حدود ۱۰۰ ایرانی طی مراسم راهیپمایی اربعین در عراق جان باخته‌اند

در حالی که گفته می‌شود بیش از ۹۰ درسد زائران ایرانی که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده‌‌اند به کشور بازگشته‌‌اند خبرها حکایت از جان باختن دست کم ۱۰۰ شهروند ایرانی در مراسم امسال دارد.


سفیر جمهوری اسلامی در عراق روز یک‌شنبه ۲۷ شهریور در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به مرگ دست کم یک‌سد تن از زائران ایرانی در راهیپمایی اربعین امسال، از حوادث جاده‌ای، بیماری‌های زمینه‌ای و یا کهن‌سالی به عنوان علت عمده مرگ این افراد یاد کرده است.
خبرگزاری‌های داخلی پیش‌تر، حدود شش روز پیش از کشته شدن دست کم یازده نفر در جریان انفجار مینی‌بوسی در عراق که اغلب مسافران آن را زائران ایرانی تشکیل می‌دهند، خبر داده بودند.
سفیر جمهوری اسلامی در عراق در این گفت‌وگو یاد‌آور شده است که بیش از ۹۰ درسد زائران ایرانی هم اکنون به کشور بازگشته‌اند و آن‌دسته از زائران ایرانی باقی مانده در عراق در سلامت کامل به سر می‌برند.
محمد کاظم آل صادق در ادامه به شماری از زائران ایرانی اشاره کرده که در طول سفر به کشور عراق برای شرکت در مراسم اربعین مدارک و اسناد هویتی و یا خانواده‌ خود را گم کرده‌اند.
ستاد اربعین سازمان حج و زیارت نیز گم شدن گذرنامه و دیر رسیدن به فرودگاه را اصلی‌ترین مشکل زائران در پروازهای برگشت عنوان کرده است.
شمار کل زائرانی که تا روز شنبه، بیست و ششم شهریور وارد شهر کربلا شده بودند نیز از سوی منابع عراقی بیش از ۲۱ میلیون نفر عنوان شده است که گفته می‌شود نسبت به سال گذشته پنج میلیون نفر افزایش داشته است.
بیش از سه میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین امسال حضور داشتند
شمار زائران خارجی اربعین نیز امسال بیش از ۵ میلیون نفر عنوان شد که بیش از ۳ میلیون نفر از آن‌ها را زائران ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند.
به گفته منابع یاد شده حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ موکب در شهر کربلا برای خدمت رسانی به زائران برپا شده بود که از این میان نزدیک به ۳۰۰ موکب توسط زائران دیگر کشورها مدیریت می‌شد.
جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی نیز یادآور شده است که امسال بیش از ۳ میلیون و پان‌سد هزار نفر از مرز‌های شش گانه کشور برای پیاده روی اربعین خارج شده بودند.
بی نظمی و آنچه عدم مدیریت صحیح در زمان بسته شدن مرزها اعلام شد نیز با انتقادات گسترده‌ای روبه‌رو شده بود. ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می داد بسیاری از زوار ایرانی در ترافیک طولانی برای ساعت‌ها مجبور به توقف شده‌اند در حالی‌که آب آشامیدنی کافی هم به همراه نداشته‌اند.
بنا به گزارش نهاد‌های متولی برگزاری مراسم اربعین در شهر کربلا موکب‌های خارجی را اغلب زائرانی از فلسطین، ایران، هند، پاکستان، نیجریه، سوئد، هلند، آلمان و چین اداره می‌کردند.
منابع فرودگاهی در نجف نیز اعلام کرده‌ند که بیشترین پروازهای خارجی برای انتقال زائران اربعین به عراق به کشور ایران و سپس برخی کشورهای جنوبی خلیج فارس و نیز لبنان اختصاص داشت. تأخیرهای طولانی مدت پرواز نارضایتی بسیاری از مسافرین را در برداشته و مشکلات متعددی را در فرودگاه به وجود آورده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239141
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
633
1405
7695
1221950
4976
15244
1239141

آی‌پی شما: 3.15.27.232
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403