فروریختن ساختمان متروپل

فروریختن ساختمان متروپل حادثه‌ای بود که ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ در خیابان امیرکبیر (امیری) واقع در مرکز آبادان رخ داد.

در پی وقوع این حادثه، بخشی از برج شماره ۲ متروپل فروریخت. این حادثه تاکنون چندین فوتی و چندین نفر نفر مصدوم داشته‌ است. به گفته استاندار خوزستان به اعلام خانواده‌ها ۳۸ مفقودی گزارش شده‌ است. عملیات آواربرداری متروپل هنوز در جریان است. این ساختمان بخشی از پروژه‌ی برج‌های دوقلوی متروپل هلدینگ عبدالباقی بودند.
این ریزش بر اثر شکست سازه‌ای به خاطر نقض ضوابط فنی و استانداردهای سازه‌ای بود. هم‌اکنون ۱۳ نفر از مقصران این حادثه دستگیر شده‌اند. مرگ حسین عبدالباقی مالک هلدینگ عبدالباقی و مقصر اصلی ریزش در ابهام باقی مانده‌ است.
شرح حادثه
در ۲ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰  حدود ۴۰ درسد از این ساختمان فروریخت. عملیات امداد و نجات این حادثه به سختی انجام شده‌ است. در روز حادثه ۳۲ نفر از آوار ریزش ساختمان نجات یافتند و تا ساعت ۱۹ عملیات امداد و نجات در ساختمان به پایان رسید. در ساعت ۲۰:۳۰ تعداد کشته‌شدگان به ۶ نفر رسید. عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای هلال احمر در زیرزمین ادامه داشت و سگ‌های تجسسی هلال احمر سه نفر را زنده از زیر آوار شناسایی کردند. همچنین دستگاه‌های زنده‌یاب سه نفر از محبوسان را زنده در زیرزمین پیدا کردند.
فردای آن روز ادامه‌ی عملیات آواربرداری از طبقات پایینی با روند سریع‌تر آغاز شد و تا ساعت ۱۲ گروه امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی تهران در محل حادثه حضور داشتند. پیش‌بینی شده که ۵۰ نفر زیر آوار باشند. در ساعت ۱۴ عملیات اصلی آواربرداری آغاز شد. تا ساعت ۱۶؛۴۰ بخش دیگری از ساختمان حین عملیات آواربرداری فروریخت و سه امدادگر مصدوم شدند. به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران علت کندی آواربرداری، احتمال وجود افراد در زیر آوار است. تا ساعت ۱۹:۴۵ یک فرد زنده دیگر از زیر آوار نجات داده شد.
چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱
ساعت ۱۱:۰۰ وحیدی وزیر کشور از مردم خواست محل حادثه را ترک کنند زیرا با خطر جدی ریزش مجدد روبه‌رو هستیم و در صورت حضور مردم ممکن است فاجعه رخ دهد.
ساعت ۱۴:۳۰ به گفته وحیدی آواربرداری به دلیل حساسیت بالا و لرزش‌های بخش باقی‌مانده ساختمان متروپل، مدتی متوقف شده‌ است. همچنین شمار کشته شدگان به ۱۶ نفر افزایش یافت.
علت حادثه
به گفته صادق خلیلیان استاندار خوزستان، سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجدداً دو طبقه دیگر به آن اضافه شد. رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی علت و عوامل بروز این حادثه را صادر کرد. ۱۱ نفر از متخلفان پروژه (شهردار فعلی آبادان، دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران) با دستور قضایی بازداشت شده‌اند. معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی آبادان ۲۸ آبان سال گذشته هشدارهایی در مورد احتمال ریزش این ساختمان داده بود اما توجهی به آن نشد.
سرنوشت متهم اصلی
در حالی که دادگستری خوزستان، از احضار و دستگیری حسین عبدالباقی، مالک و پیمان‌کار اصلی برج دوقلوی متروپل خبر داده بود، اما فردای حادثه، دادستان اهواز بنا بر گزارش پزشکی قانونی استان خوزستان مدعی شد که عبدالباقی در جریان ریزش ساختمان زیر آوار مانده و درگذشته است. صادق جعفری چگنی (دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان) در این رابطه گفته‌ است: «با توجه به کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیرقابل تشخیص بود، دستورها مقتضی برای تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تأیید قرار گرفت.»
خسارت‌ها
تا ۷ خرداد ۱۴۰۱، ۲۹ نفر از جمله حسین عبدالباقی  بر اثر این حادثه کشته شده‌ و ۳۷ نفر مصدوم شده‌ بودند.
همه‌ی ساختمان‌های اطراف متروپل تا شعاع ۱۵۰ متری بیمه شده‌اند و فروشگاه‌ها و منازل اطراف تخلیه و تعدادی از منازل مسکونی هم خریداری شده‌اند تا در صورت تخریب، ضرری به صاحبان نرسد.
پی‌آمدها و واکنش‌ها

رضا پهلوی، آخرین ولیعهد ایران، ضمن ابراز هم‌دردی با مردم آبادان، ریزش ساختمان متروپل را نمایانگر عمق فساد و بی‌کفایتی جمهوری اسلامی خواند و نوشت: آبادان، زمانی نماد آبادانی کشورمان بود و اینک ۴۴ سال پس از جنایت سینما رکس، نماد ستم‌هایی‌ست که این تبهکاران انیرانی بر سر ایران و ایرانی آوار کرده‌اند.
رهبر جمهوری اسلامی ایران، سه روز بعد از این حادثه، در پیامی درگذشت هم‌وطنان در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان را تسلیت گفت: حادثه تأسف‌بار آبادان علاوه بر نیاز به سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه اول اهمیت است، وظیفه پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه‌قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه نقاط کشور بر عهده همه ما مسوولان کشور است. لازم می‌دانم با تشکر از فعالیت چندروزه‌ی مسوولان دولت، پیگیری و جدیت کامل در این‌باره را مطالبه نماییم. به مصیبت‌دیدگان حادثه تسلیت عرض می‌کنم و برای آنان صبر و اجر مسألت می‌نمایم.
موسوی‌فرد، نماینده‌ی ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه‌ی اهواز روز چهارشنبه ۴ خرداد و پنج‌شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ را در آبادان و خرمشهر عزای عمومی اعلام کرد. وی همچنین در مورد ابهام در مرگ حسین عبدالباقی از مسوولان انتقاد کرد و گفت: مسوولان اول می‌گویند عبدالباقی را گرفتند بعد می‌گویند مرده‌ است!
حسن نوری همدانی نیز در پیامی این حادثه را تسلیت گفت و خواهان رسیدگی مسوولان شد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، این حادثه را تسلیت گفتند.
رابرت مالی در توئیتی نوشت:  ما به خانواده قربانیان و عزیزانی که از حادثه فروریزی ساختمان در آبادان آسیب دیده‌اند تسلیت گفته و یاد آنان را گرامی می‌داریم.
سایمون شرکلیف (سفیر انگلیس در تهران) در توئیتی نوشت: از طرف مردم انگلیس به مردم آبادان، به ویژه آسیب دیدگان حادثه ساختمان متروپل، صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.
در فضای مجازی، علی دایی و تعدادی از افراد سرشناس این حادثه را تسلیت گفتند.
شقایق دهقان در زیرنویس عکسی از حادثه فروریزش ساختمان متروپل نوشت: «ما از غصه هم‌وطنان‌مان می‌میریم! شما از شرم نمی‌می‌رید؟!»
اعتراضات
در پی این حادثه مردم آبادان از روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱، در خیابان‌ها دست به راهپیمایی زده و به وقوع این حادثه و کم‌بود تجهیزات امدادی و عدم رسیدگی به افراد زیر آوار مانده اعتراض کردند. شهروندان آبادانی در تجمعات علیه مسوولان محلی و سیاست‌های جمهوری اسلامی شعارهای همچون «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز آبادان بی صاحب، صاحب عزاست امروز» سر داده و همچنین نسبت به ادعای مسوولان و رسانه‌های رسمی مبنی بر فوت «حسین عبدالباقی» مالک این ساختمان واکنش نشان دادند.
«دروغه، دروغه، عبدالباقی نمرده»، «آخوند برو گمشو»، «دشمن ما همین‌جا است دروغ میگن آمریکا است» و «باقی جنایت می‌کنه، مسوول حمایت می‌کنه» از جمله دیگر شعارهای این اعتراضات است.
ساعت ۲۱ روز پنج‌شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱ تجمع عزاداری برای جان‌باختگان برج متروپل در فلکه طوطیا آبادان با حضور سدها نفر از مردم برگزار شد.
همچنین ساعت ۱۹ همان روز، مردم آبادان در چهارراه شهید مطهری تجمع کردند و با شعار دادن خواستار برخورد و محاکمه قاطع و جدی با مسببان این حادثه شدند.
مردم بهبهان نیز برای جان‌باختگان حادثه عزاداری کردند.
عزاداران این حادثه در شب پنج‌شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۱، اقدام به آتش زدن مغازه‌ی خشکبار پدر حسین عبدالباقی زدند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239488
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
6
974
6
1231446
5323
15244
1239488

آی‌پی شما: 3.15.25.32
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403