نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند

منابع آگاه در لندن و تهران روز چهارشنبه اعلام کردند که نازنین زاغری و انوشه آشوری دو زندانی «دو تابعیتی» ایرانی-بریتانیایی آزاد و برای ترک کشور به فرودگاه بین‌المللی منتقل شدند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از تولیپ صدیق، نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا اعلام کرد که زاغری در حال عزیمت به فرودگاه برای ترک ایران و بازگشت به خانه است.
هم‌زمان رویترز نیز در خبری فوری تأیید کرد که نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری، دو زندانی ایرانی-بریتاینایی آزاد و در حال سفر به لندن هستند.
حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری نیز پیش‌تر به رویترز گفته بود که هم‌زمان با ادامه مذاکرات تهران و لندن بر سر بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران، موکلش به همراه انوشه آشوری در راه فرودگاه برای ترک ایران هستند.
خبرگزاری صدا و سیما نیز با تأیید این خبر اعلام کرد: «نازنین زاغری که سال ۹۵ توسط سازمان اطلاعات سپاه به اتهام جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی و موسسات معاند شناسایی و دستگیر شد حالا امروز پس از گذراندن دوران محکومیت ۶ ساله خود به دولت انگلیس تحویل داده شد.»
خبر آزادی این دو زندانی دو تابعیتی در ایران در حالی اعلام می‌شود که تولیپ صدیق، نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا روز سه‌شنبه نیز با انتشار توییتی تأیید کرده بود که گذرنامه بریتانیایی زاغری به وی پس داده شده اما وی همچنان در جمع اعضای خانواده‌اش در تهران به سر می‌برد.
نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌-بریتانیایی از سال ۲۰۱۶ بدین سو ابتدا به اتهام «جاسوسی» و سپس تحت یک پرونده اتهامی دیگر با عنوان «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» در ایران زندانی بود.
وی که حدود شش سال پیش برای دیدار با خانواده و اقوام در نوروز به ایران سفر کرده بود هنگام بازگشت در فرودگاه دستگیر و بازداشت شد. زاغری در طول مراحل دادرسی و محاکمه کلیه اتهامات مطرح علیه خود را بی اساس خوانده و رد کرده بود.
انوشه آشوری، دیگر زندانی ایرانی-بریتانیایی که از سال ۲۰۱۷ به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» دستگیر و بازداشت شده بود نیز به همره زاغری آزاد و برای ترک ایران به فرودگاه منتقل شده است.
همسر زاغری پیش از این بارها از دولت بریتانیا خواسته بود برای آزادی نازنین با تهران بر سر پرداخت مطالبات مالی مرتبط با قرارداد خرید ۱۵۰۰ تانک چیفتن و غرامت‌های مربوط به آن همکاری و تعامل کند تا زمینه آزادی همسرش فراهم شود.
لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه، ساعاتی پیش از انتشار خبر آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری بدون اشاره به نتیجه مذاکرات هیأت اعزامی کشورش در تهران از مطالبه ۴۰۰ میلون پوندی تهران از لندن به عنوان «بدهی مشروع» نام برده و رسیدگی به پرونده زاغری و دیگر زندانیان دو تابعیتی در ایران را اولویتی برای دولت برشمرده بود.
ایران بارها ارتباط میان پرونده محکومیت و آزادی نازنین زاغری با طلب مالی این کشور از بریتانیا رد کرده بود؛ حال آن‌که خانواده زندانیان یاد شده از بازداشت این افراد به عنوان گروگان‌گیری یاد کرده و دولت بریتانیا نیز بازداشت افراد دوتابعیتی را استفاده ابزاری و راه حلی از سوی تهران برای حل و فصل مشکلات خارجی عنوان کرده بود.
پس از گذشت بیش از چهار دهه و آزاد شدن این بخش از مطالبات بلوکه شده تکلیف غرامت و سود سال‌های خواب سرمایه مشخص نیست.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237760
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
657
704
6314
1221950
3595
15244
1237760

آی‌پی شما: 18.188.10.246
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403