بکتاش آبتین، شاعر، فیلم‌ساز و عضو کانون نویسندگان ایران

کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو این کانون درگذشت.


بکتاش آبتین از سال گذشته برای گذراندن دوران محکومیت خود در زندان به سر می‌برد. او نزدیک به یک ماه پیش به دنبال ابتلای مجدد به ویروس کرونا به بیمارستان منتقل شده بود.
حال او طی روزهای گذشته وخیم توصیف شده بود و پزشکان او را به کمای مصنوعی برده بودند.
کانون نویسندگان ایران وعده داده است تا در بیانیه‌ای «افکار عمومی را در جریان ستمی که بر بکتاش آبتین رفت» قرار دهد. در ابتدای اطلاعیه روز شنبه این نهاد مدنی آمده است: «حکومت آزادی‌ستیزان، گُردی از دلاوران آزادی‌خواه ‌را از ما گرفت. »
بکتاش آبتین تابستان گذشته برای اولین بار به ویروس کرونا مبتلا شد. انتشار عکس‌هایی از او که در آن زمان با پابند به تخت بیمارستان بسته شده بود انتقادهای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.
کانون نویسندگان ایران در آخرین بیانیه خود پیش از درگذشت بکتاش آبتین تأکید کرده بود که «حکومت جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات و قوه قضاییه‌ آن را مسوول مستقیم هر اتفاق ناگواری می‌داند که برای بکتاش آبتین رخ دهد. »
کانون نویسندگان ایران از مقامات بابت تأخیر در رسیدگی به وضعیت جسمانی بکتاش آبتین انتقاد کرده بود. این شاعر و فیلم‌ساز از سال گذشته به همراه کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران در زندان اوین تهران به سر می‌برد.
مقامات ارشد حکومت مسوول مرگ بکتاش آبتین هستند
سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به درگذشت بکتاش آبتین مسوولان عالی‌رتبه ایران را مسوول مرگ این شاعر دانست!
این سازمان همچنین محکومیت بکتاش آبتین به شش سال زندان را «غیرعادلانه» خواند. به گفته گزارشگران بدون مرز بکتاش آبتین از رسیدگی پزشکی مناسب محروم شده بود.
بکتاش آبتین پنج سال پیش به همراه شماری از شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای ایران بازداشت شد.
محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو عضو کانون نویسندگان ایران از جمله دگراندیشانی بودند که پاییز سال ۱۳۷۷ در جریان قتل‌های زنجیره‌ای به دست مأموران وزارت اطلاعات ایران کشته شدند. این وزارت‌خانه چند هفته بعد با پذیرش ارتکاب قتل‌های زنجیره‌ای به دست مأمورانش آن‌ها را «عوامل خودسر» توصیف کرد.
بکتاش آبتین پس از بازداشتش در حاشیه مراسم گرامی‌داشت یاد قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در سال ۱۳۹۵ به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» متهم شد. دادگاه انقلاب ایران او را در سال ۱۳۹۸ به شش سال حبس محکوم کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238096
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
993
704
6650
1221950
3931
15244
1238096

آی‌پی شما: 18.219.236.62
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403