گفت‌وگو یا محمد رسول جهانشاهی سخن‌گوی سازمان آتش نشانی کرمان

برج تجاری نکات ایمنی در مورد نما را رعایت نکرده بود
سازمان آتش نشانی کرمان با کم‌بود امکانات روبه‌رو است

خبر آتش سوزی در برج تجاری در کرمان حادثه ساز شد. برای پی گیری جزئیات این آتش‌سوزی با سخن‌گوی سازمان آتش نشانی شهر کرمان گفت‌وگو شده است.


درباره جزئیات این حادثه بفرمایید.
در ساعت ۱۲ و ۴۱ دقیقه یک حریق در برج تجاری در خیابان شهید بهشتی شهر کرمان اطلاع داده شد که متعاقب این تماس سریعاً اکیپ‌های امداد و نجات و اطفای حریق سازمان آتش نشانی کرمان به محل حادثه اعزام شدند.
اولین خودرو سازمان آتش نشانی کرمان ساعت ۱۲ و ۴۶ دقیقه یعنی ۴ دقیقه بعد از اعلام حادثه در محل حادثه حضور پیدا کرد و متعاقب آن یک دقیقه پس از آن بقیه خودروها که شامل ۸ خودرو اطفاء حریق و امداد و نجات و پشتیبان و تانک و نردبان بود در محل حضور پیدا کردند.
در ابتدای کار هم‌کاران من اقدام به اطفاء حریق و تخلیه مجتمع تجاری کردند تا هیچ کدام از شهروندان دچار آسیب و جراحت نشوند که با اقدام به موقع هم‌کاران هیچ کدام از شهروندان ما در شهر کرمان دچار هیچ‌گونه حادثه‌ای نشدند.
چه تعداد مغازه دچار حریق شده است؟
برج تجاری که دچار آتش سوزی شد یک برج تجاری شامل ۷ طبقه است که سه طبقه آن فاقد کاربری و هیچ فعالیتی است و سه طبقه که در آن کسبه و مغازه‌داران کرمانی فعالیت دارند دچار آتش سوزی شد. در واقع این واحدها پشت نمای آلومینیومی مجتمع تجاری قرار داشتند که این نما در برابر حرارت و آتش سوزی مقاومت زیادی هم ندارد دچار آتش‌سوزی شدند که ۵ واحد تجاری دچار آتش سوزی شد.
این برج تجاری نوساز بوده است یا قدیمی ساز بود؟
این برج که خیلی هم قدیمی نیست و حدود ۱۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، با توجه به بازدیدهایی که سازمان آتش نشانی از برج‌های تجاری دارد این برج تجاری موارد اولیه ایمنی رعایت نشده بود.
نکات ایمنی که برای اطفاء حریق می‌بایست رعایت می‌شد و اعلام حریق که شامل آن می‌شود در وهله‌ی ظاهراً رعایت نشده بوده است.
سازمان آتش نشانی وقتی که مجوز به ساختمان‌های بلند مرتبه می‌دهد موارد ایمنی در لحظات اولیه ساخت باید رعایت شده باشد.
آن‌چه که مربوط به سازمان آتش نشانی می‌شده است بازدیدهای خودش را انجام داده است و تأییدیه‌های اولیه را گرفته است.
آیا در نوبت‌های بعدی که مراجعه کردید این نبود را تذکر دادید؟
بله تذکر داده شده بود.
چند بار تذکر دادید؟
این مورد در سازمان در حال بررسی است. تا تعداد دقیق هشدارهای آن در مراحل بعدی خبر اعلام خواهد شد.
نکته دیگر با توجه به تصاویری که منتشر شده است آیا شهر کرمان نردبان‌هایی برای ساختمان‌های بلند مرتبه مانند دستگاه بالابر برای پروژه‌های مسکونی و تجاری دارد؟
یک دستگاه نردبان در اختیار سازمان آتش نشانی کرمان است که بیشتر از این به نردبان‌ها و تجهیزات ساختمان‌های بلند مرتبه نیاز داریم.
البته این را اعلام کنم که آتش سوزی که در برج تجاری در کرمان رخ داد بلافاصله توسط هم‌کاران من مهار شد و فقط واحدهای تجاری که پشت نمای آلومینیومی برج تجاری قرار داشتند دچار حریق شده است که این نما در واقع فاقد ایمنی است بود.
مواد و مصالح مورد استفاده در نمای این برج از مواد آتش زا هستند که هیچ مقاومتی در مقابل حرارت و آتش سوزی ندارد که دچار حریق شد و هم‌کارانم توانستند از سرایت حریق به داخل ساختمان جلوگیری کنند و از یک فاجعه بزرگ جلوگیری شد.
علت حادثه چه بود؟
توسط هم‌کاران من در واحد علت یابی حریق در حال بررسی است که در اولین فرصت اطلاع رسانی می‌کنیم.
اما در بازدیدهای میدانی هیچ چیز پیدا نشده است؟
هنوز مشخص نیست.
چون در بازدید‌هایی که آتش نشانان در محل حریق بعد از لکه گیری انجام می‌دهند به هر حال می‌توان به نکاتی پی برد. آیا نکته‌ای به چشم هم‌کاران شما خورده است؟
با توجه به حجم و شدت حریق که بسیار زیاد بود با آن چیزی که محرز بود حریق از طبقه دوم شروع شده است اما برای این‌که بفهمیم علت چه بوده است نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.
آیا این حادثه مصدوم و یا فوتی هم داشته است؟
خیر با توجه به اقدام به موقع هم‌کارانم در اطفاء حریق و تخلیه مجتمع تجاری هیچ‌کدام از شهروندان و کسبه حاضر در محل آسیبی ندیدند و با توجه به این‌که ساعت پیک ترافیک و شلوغی شهر در کرمان بوده است هیچ کس دچار آسیب نشده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239071
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
563
1405
7625
1221950
4906
15244
1239071

آی‌پی شما: 3.17.79.60
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403