فریاد کشیش یونانی بر سر پاپ فرانسیس: تو مرتد هستی!

یک کشیش ارتدوکس هم‌زمان با بازدید پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از یکی از اماکن متعلق به کلیسای ارتدوکس یونان در آتن بر سر او فریاد زد: «پاپ تو مرتد هستی!»


مأموران پلیس یونان این کشیش مسن را از محل دور کردند. تصاویر ویدئویی منتشرشده از این حادثه این کشیش ارتدوکس را در حال فریاد زدن به زبان یونانی نشان می‌دهد.
به گفته شاهدان عینی فریادهای او به اندازه‌ای بلند بود که پاپ فرانسیس می‌توانست آن‌ها را بشنود. رهبر کاتولیک‌های جهان روز شنبه سفر سه روزه خود به یونان را آغاز کرد. کاتولیک‌های یونان امیدوار بودند که سفر او بتواند به نزدیک شدن کلیسای کاتولیک و کلیسای ارتدوکس کمک کند.
مسیحیت در سال ۱۰۵۴ م در جریان روی‌دادی که «جدایی بزرگ» نام گرفت به دو کلیسای کاتولیک روم و کلیسای ارتدوکس شرقی تقسیم شد. روابط دو کلیسا با یک‌دیگر قرن‌ها پرتنش بود.
پاپ فرانسیس در جریان سخنرانی روز شنبه خود از کلیسای ارتدوکس بابت سهم کلیسای کاتولیک در «جدایی بزرگ» و اشتباهات تاریخی آن عذرخواهی کرد. ژان پل دوم در سال ۲۰۰۱ اولین پاپی بود که بابت نقش کلیسای کاتولیک در «جدایی بزرگ» عذرخواهی کرده بود.
جدایی شرق و غرب
جدایی شرق و غرب یا جدایی بزرگ و یا جدایی سال ۱۰۵۴ به تقسیم کلیسای امپراتوری روم به دو بخش شرقی (یونانی) و غربی (لاتین) در سال ۱۰۵۴ م گفته می‌شود که سپس با نام‌های کلیسای ارتودوکس شرقی و کلیسای کاتولیک روم شناخته می‌شوند.
اختلاف‌های سیاسی و تفاوت‌ها در تعاریف و اصول بنیادین مسیحیت روابط بین دو کلیسای شرق و غرب را به مدت طولانی تیره کرده بود. برجسته‌ترین اختلاف‌ها، بحث فیلیوکه در مورد اضافه شدن عبارت «و پسر» (and the son) [  در اعتقادنامه نیقیه، ادعای تقدم همه‌جانبه پاپ و همچنین جایگاه قسطنطنیه در اتحاد پنج حکومت امپراتوری روم، قسطنطنیه، اسکندریه، انتاکیه و اورشلیم بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232951
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
775
730
1505
1221950
14030
16017
1232951

آی‌پی شما: 18.223.114.142
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403