معاونت دریایی سازمان بنادر ایران:

از نظر ما پرونده سانچی مختومه است

دادگاهی در ایران اسفند ۹۹ گواهی فوت ۹ نفر از خدمه سانچی را باطل کرده، اما سازمان بنادر مدعی است که همه سرنشینان درگذشته‌اند.


نفت‌کش ایرانی سانچی در دی‌ماه ۱۳۹۶ پس از برخورد با یک کشتی چینی و انفجار، هشت روز سوخت و سپس غرق شد.
حسین عباس‌نژاد، سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، گفت که از نظر آن سازمان همه سرنشینان کشتی سانچی درگذشته‌اند و پرونده سانحه این نفت‌کش، مختومه است. این درحالی است که با وجود گذشت نزدیک به چهار سال از غرق‌شدن نفت‌کش سانچی، همچنان پرسش‌های بی‌پاسخ و ابهام‌ها در مورد سرنوشت خدمه آن شناور باقی است.
نفت‌کش ایرانی سانچی در ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ با یک کشتی فله‌بر چینی به‌نام کریستال برخورد کرد و پس از یک انفجار بزرگ، در آب‌های دریای چین آتش گرفت. سانچی که حامل بیش از یک‌سد هزار تن میعانات گازی بود، پس از هشت روز سوختن، به زیر آب فرو رفت و غرق شد.
این کشتی ۳۲ نفر خدمه داشت که ۳۰ نفر آن‌ها ایرانی و دو نفر بنگلادشی بودند و تاکنون تنها پیکر سه‌ تن از آن‌ها پیدا شد. مدت کوتاهی پس از سانحه،
ایران اعلام کرد تمام سرنشینان سانچی در لحظات نخستین، به‌‌علت شدت انفجار و انتشار گازهای سمی کشته شده‌اند و به درخواست شرکت ملی نفت‌کش و علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی، حکم فوت قطعی ۳۰ نفر خدمه ایرانی سانچی صادر شد. این درحالی است که خانواده‌های خدمه سانچی معتقدند صدور سند وفات باعث شده است که آن‌ها امکان جست‌وجوی خدمه از طریق سازمان هلال‌احمر و صلیب سرخ جهانی را از دست بدهند.
بسیاری از خانواده‌های خدمه نفت‌کش سانچی، با توجه به پیدا نشدن اجساد، بعضی تماس‌های مشکوک با اعضای خانواده خدمه سانچی در مورد زنده‌ بودن آن‌ها و همچنین شواهدی دیگر، خواهان تحقیقات بیشتر شده‌اند. دفتر حقوقی هریسچی در ایالات متحده، آذر ۱۳۹۸ به نیابت از خانواده ۱۰ تن از خدمه سانچی پرونده‌ای را علیه شرکت ملی نفت‌کش، علی ربیعی، و چند مقام مسوول دیگر جمهوری اسلامی در دادگاه فدرال آمریکا ثبت کرد که در جریان رسیدگی است. علاوه‌بر این، با شکایت تعدادی از خانواده‌ها، دادگاهی در ایران نیز ضمن ابطال گواهی فوت ۹ نفر از خدمه سانچی، در اسفند ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که دلایل و مدارک قطعی بر فوت اشخاص مزبور وجود ندارد و آن‌ها مفقودالاثر محسوب می‌شوند.
با وجود ابهام‌هایی که در دادگاه جمهوری اسلامی نیز تأیید شده است، حسین عباس‌نژاد، سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، پنج‌شنبه، ۲۷ آبان ‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در مورد پرونده سانحه نفت‌کش سانچی اعلام کرد: «پرونده کشتی سانحه‌دیده سانچی از نظر بین‌المللی و فنی، به اتمام رسیده و بسته شده است.»
عباس‌نژاد که به گفته خودش یکی از اعضای تیم بررسی فنی سانحه بوده است، افزود: «از نظر ما در سازمان بنادر، کار تمام شده است. گزارش فنی را هم ارائه کرده‌ایم؛ همچنین از نظر ما همه سرنشینان درگذشته‌اند.»
عباس‌نژاد همچنین تأکید کرد که «دیه بازماندگان سانچی به طور کامل پرداخت شده است» و به گفته او، خانواده‌هایی که هنوز دیه دریافت نکرده‌اند، یا مراحل انحصار وراثت را طی نکرده‌اند، یا «مدعی هستند که عضو خانواده فوت‌ شده آن‌ها در اثر این سانحه، هنوز زنده است.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233036
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
860
730
1590
1221950
14115
16017
1233036

آی‌پی شما: 18.118.164.151
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403