فعالیت پمپ‌ بنزین‌ها در ایران مختل شد

خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد اختلال گسترده فعالیت پمپ بنزین‌های ایران در روز سه‌شنبه نتیجه یک حمله سایبری بوده است.


این خبر به نقل از رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی گزارش شده است.
مقام‌های دولتی می‌گویند در حال حل مشکل فنی شبکه توزیع سوخت هستند. از قرار معلوم کار بعضی جایگاه‌ها از سر گرفته شده است. وزیر کشور به شهروندان اطمینان داده که قرار نیست بنزین دوباره گران شود.
تأیید و تکذیب‌های خبر اخلال در فعالیت پمپ بنزین‌ها
پیش از این رسانه‌ها، کاربران و مقام‌های دولتی روایت واحدی درباره این حادثه به دست نداده بودند. کاربران شبکه‌های اجتماعی در نخستین ساعات عصر سه‌شنبه با انتشار خبری به نقل از ایسنا «حمله سایبری» را عامل اختلال در کار پمپ بنزین‌ها گزارش کردند. ساعتی بعد ایسنا با انتشار گزارشی ضمن تکذیب این خبر نوشت: «خبری با عنوان «قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شهرستان‌ها به دلیل حمله سایبری» که به نقل از ایسنا در حال انتشار در فضای مجازی است، جعلی است.»
شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکس خبر منتشر شده ایسنا، می‌گویند این خبر پس از انتشار حذف شده است.
در خبر تکذیب شده ایسنا آمده بود: «گزارش‌های ساعت اخیر خبرنگاران ایسنا در سطح کشور حاکی از اختلالات در جایگاه‌های سوخت در شهرهای مختلف و ایجاد صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و نارضایتی رانندگان و مسافران است. طبق این گزارش‌ها مراجعه کنندگان به جایگاه‌های سوخت با پیام «حمله سایبری 64411» بر روی صفحه دیجیتال پمپ‌ها مواجه می‌شوند. عکس‌های دریافتی از رانندگان در اصفهان حاکی از این حمله سایبری نیز علیه بیلبوردهای دیجیتال در شاهراه‌های شهر با پیام‌های «بنزین مجانی در پمپ بنزین جماران» و «خامنه‌ای! بنزین ما کو؟» است.»
پس از انتشار این اخبار و گزارش‌ها، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلامیه‌ای برای اطمینان دادن به شهروندان صادر کرد. در این اطلاعیه‌ آمده است: «به اطلاع هم‌وطنان می‌رساند به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت موقتاً امکان سوخت‌گیری در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال مواجه شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال انجام است، لذا تا رفع مشکل فنی از هم‌وطنان عزیز تقاضا داریم صبوری کنند. ضمناً پیرامون تأمین بنزین و نفت‌گاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبارهای نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این خصوص متصور نمی‌باشد. شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز قویاً تکذیب می‌شود.»
گزینه محتمل حمله سایبری
علاوه بر گزارش تکذیب شده ایسنا و تصاویر منتشر شده از هک بیلبوردهای اصفهان در شبکه‌های اجتماعی، شماری از رسانه‌های ایران به نقل از همایون صالحی، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت خبر حمله سایبری به سامانه پمپ‌بنزین‌ها را تأیید کرده‌اند.
حسین دلیریان، یکی از خبرنگاران نزدیک به دستگاه‌های امنیتی این فرضیه را تأیید کرده است.
رجانیوز، وابسته به جبهه پایداری رسانه‌های اصلاح‌طلب را به تلاش برای بهره‌برداری سیاسی از این ماجرا کرد و نوشت: «با نزدیک شدن به سالگرد فاجعه افزایش قیمت بنزین در دولت روحانی، برخی رسانه‌های اصلاح طلب از هیچ اقدامی برای تشنج‌آفرینی در ذهن مردم دریغ نمی‌کنند و حتا از بازنشر خبر رسمی تکذیب افزایش قیمت بنزین توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز خودداری می‌کنند.»
دو سال پس از آبان ۹۸
قطعی گسترده عرضه سوخت هم‌زمان با دومین سالگرد اعتراض‌های گسترده و خونین به افزایش ناگهانی قیمت بنزین روی می‌دهد. در جریان ۵ روز تظاهرات در شهرهای کوچک و بزرگ ایران در آبان ۱۳۹۸ دست‌کم سدها نفر کشته شدند. در حالی که حکومت کماکان از انتشار آمار قربانیان خودداری می‌کند، سازمان عفو بین‌الملل توانسته هویت ۳۰۴ نفز از قربانیان را تأیید کند. خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک مقام امنیتی گفته بود بیش از ۱۵۰۰ نفر در جریان تیراندازی‌های آن سال کشته شدند. عبدالناصر همتی، کاندیدای اعتدالیون و جمعی از اصلاح‌طلبان وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال، آمار دقیق قربانیان را اعلام کند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری در آن زمان گفته بود او هم مانند مردم صبح شنبه از ماجرای گران شدن بنزین با خبر شده است. رهبر جمهوری اسلامی در آن سال از تصمیم سران قوا حمایت کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236387
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
2222
683
4941
1221950
2222
15244
1236387

آی‌پی شما: 3.19.56.114
امروز: چهارشنب، 12 ارديبهشت 1403