ابوالحسن بنی‌صدر در پاریس درگذشت

ابوالحسن بنی‌صدر، روز شنبه ۱۷ مهرماه (۹ اکتبر)، در ۸۸ سالگی در پاریس، پایتخت فرانسه، بر اثر بیماری درگذشت. وی اولین رئیس جمهوری در حکومت نوپای جمهوری اسلامی ایران بود.


بنا به اطلاعیه‌ای که خانواده بنی‌صدر منتشر کردند وی پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری صبح روز شنبه در یکی از بیمارستان‌های شهر پاریس درگذشت.
در این بیانیه آمده است: «...رئیس جمهور منتخب مردم ایران در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰ پس از مبارزه طولانی مدت با بیماری در بیمارستان سالپتریه شهر پاریس به رحمت ایزدی پیوست.»
سایت «انقلاب اسلامی» نزدیک به بنی صدر با انتشار مطلبی درگذشت او را به «ملت شرافتمند ایران و تمامی رهروان و تلاشگران خط استقلال و آزادی» تسلیت گفته و اعلام کرده است که وی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران پس از انقلاب بهمن ماه ۵۷ «هم با دفاع از آزادی‌ها در مقابل استبداد و ستمگری جدید به نام دین ایستاد و هم به دنبال حمله عراق به عنوان فرمانده کل قوا از تمامیت ارضی ایران پاسداری نمود.»
ابوالحسن بنی صدر ۲ فروردین ۱۳۱۲ در باغچه، از توابع همدان به دنیا آمد. پدر او آیت الله سید نصرالله بنی‌صدر و مادر او اشرفی فاتح بودند. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را، بخشی در دبستان‌ها و دبیرستان‌های همدان و بخشی دیگر را در دبستان دری و دبیرستان علمیه تهران به انجام رساند.
بنی صدر مبارزات سیاسی خود را از اواخر دوره دبیرستان و هم‌زمان با اوج‌گیری جنبش ملی کردن صنعت نفت به رهبری محمد مصدق آغاز کرد.
تحصیلات وی در دانشگاه تهران به حوزه حقوق اسلامی و اقتصاد محدود شد. ابوالحسن بنی صدر سال ۱۳۴۲ در پی تشدید سرکوب‌ها در رژیم پهلوی به فرانسه رفت و در آنجا نیز تحصیلات خود را در رشته‌های اقتصاد و جامعه شناسی و اسلام و فلسفه ادامه داد.
بنی‌صدر که از وی به عنوان یکی از نظریه پردازان انقلاب اسلامی نام می‌بردند و همچنین گفته می‌شد از چهره‌های نزدیک به امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی است سال ۱۳۵۸ از سوی مردم استان تهران با اکثریت بسیار بالا به عضویت مجلس خبرگان انتخاب شد.
وی ۵ بهمن همان سال در انتخابات ریاست جمهوری که با شرکت ۱۲۸ نامزد انجام گرفت با اعلام کسب ۷۶ درسد آرا به ریاست جمهوری انتخاب شد.
ابوالحسن بنی‌صدر سال ۱۳۶۰ در پی رای عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور از سوی مجلس و تأکید امام خمینی از ریاست جمهوری خلع شد و از همان سال با خروج از کشور زندگی در تبعید در فرانسه را آغاز کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236430
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
31
2234
4984
1221950
2265
15244
1236430

آی‌پی شما: 18.221.41.214
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403