دختری که با لباس مردانه موتور سواری می‌کند

خدیجه که هر روز خواهر و برادرش را با موتورسیکلت به مدرسه می‌رساند، می‌گوید رانندگی دختران را توانمند می‌کند.


خدیجه الکبری هر روز با لباس پسرانه سوار بر موتورسیکلت از میان ازدحام شهر کویته می‌گذرد تا برادر و خواهرش را به مدرسه برساند.
این داستان مبارزه خدیجه ۱۷ ساله در سرزمینی است که در آن بیرون آمدن زنان - به تنهایی- به طور سنتی ممنوع است.
بر اساس تحقیق و مطالعه سال ۲۰۱۶ دانشکده اقتصاد لندن در مورد تبعیض جنسیتی، این موضوع از نظر تحرک و تردد، موانع اجتماعی و نگرانی‌های ایمنی، رفت‌وآمد زنان به بیرون از خانه در سراسر پاکستان را محدود کرده است، به طوری که در غالب فعالیت‌های اجتماعی (۸۰ درسد) مردان شرکت دارند.
وضعیت زنان در بلوچستان - بزرگ‌ترین و عقب‌مانده‌ترین ایالت پاکستان از نظر مساحت- از هر ایالت دیگری بدتر است؛ به طور مثال در سال ۲۰۲۱، پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز استان کویته ۲۸ هزار و ۷۰۰ موتورسوار را ثبت‌نام کرده که در میان آن‌ها حتا یک زن هم نبوده است.
آمار و ارقام پلیس نشان می‌دهد که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، در شهر کویته فقط سه مجوز موتورسیکلت برای رانندگان زن صادر شده است.
بر اساس اطلاعات اداره آمار پاکستان، زنان کارگر بلوچستان تنها ۵.۰۶ از کل زنان این ایالت‌ را تشکیل می‌دهند که کم‌ترین میزان در پاکستان به شمار می‌رود.
خدیجه گفته است: «بسیاری از دختران در اینجا به دلیل مشکلات حمل‌ونقل ناچار ترک تحصیل می‌کنند. خود من باید پوشش پسرانه اختیار کنم تا در خیابان‌ها جلب توجه نکنم. برای این کار در کنار لباس پسرانه از کلاه، دستکش، کفش مردانه و عینک آفتابی هم استفاده می‌کنم.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232226
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
50
730
780
1221950
13305
16017
1232226

آی‌پی شما: 3.21.97.61
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403