بحران آب اختلاف‌ میان استان‌های کشور را در پی داشته است

قطع آب استان یزد در روز چهارشنبه (۱۶ تیرماه) که برای ساعت‌های طولانی ادامه داشت، مردم این استان را در گرمای تابستان با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد.

به گفته مسوولان استان یزد، تخریب تأسیسات انتقال آب از استان اصفهان، بحران آب در یزد را ایجاد کرده است. آن‌ها اعلام کرده‌اند که تخریب‌ کنندگان تأسیسات آب انتقالی، گروهی از معترضان به بحران بی‌آبی در اصفهان بوده‌اند.
کارشناسان محیط‌ زیست و پژوهشگران اجتماعی بارها هشدار داده‌اند که در صورت حل نشدن بحران آب و افزایش آسیب‌های ناشی از آن، احتمال می‌رود دامنه این مسأله تا ایجاد اختلاف‌های قومی و بین‌‌استانی گسترش یابد. در سال‌های اخیر نمونه‌های متعددی از اختلاف میان استان‌ها با عنوان سهم‌خواهی از منابع آب پیش آمده است و اتفاق روز چهارشنبه در اصفهان و یزد نیز نمونه‌ تازه‌ای از این دست اختلاف‌های بین‌استانی بر سر آب است.
ماجرا از این قرار بود که بامداد روز چهارشنبه آب بسیاری از مناطق استان یزد قطع شد؛ آن هم در شرایطی که مردم آمادگی قبلی نداشتند و گرمای تابستان و قطع برق تحمل وضع موجود را دشوارتر کرده بود. یکی از نخستین کسانی که پس از این اتفاق اظهارنظر کرد، علی ارمی، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای یزد بود که به خبرگزاری مهر گفت: «در نیمه‌شب چهارشنبه، عده‌ای به خط انتقال آب یزد تعرض کردند که در پی آن، آب جریان یافته در خط انتقال قطع شد.» ارمی اعلام کرد که این اتفاق در منطقه شرق اصفهان رخ داده است: «عده‌ای بی‌توجه به گرمای شدید هوا و نیاز مردم یزد به آب شرب، تأسیسات یکی از حوضچه‌های آب انتقالی را تخریب کردند.»
او با استناد به گزارش‌های میدانی، از هدر رفتن آب از خط لوله خبر داد؛ در حالی‌ که به گفته او «مردم یزد برای تأمین آب شرب با مشکل مواجه شده بودند.»
این خبر را محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد، نیز در گفت‌وگو با فارس تأیید کرد و از «تعرض» به خط انتقال و قطع جریان آب در منطقه شرق استان خبر داد و گفت: «گروه تأسیسات از یزد در محل حوضچه حاضر شده است» که کار تعمیر را انجام دهد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236488
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
89
2234
5042
1221950
2323
15244
1236488

آی‌پی شما: 18.118.166.98
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403