گزارش ما را بپذیرید

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح مدعی شد که عمل‌کرد جمهوری اسلامی در رسیدگی به پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی «بی‌نظیر» بوده است.


شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، ضمن ادعای این‌که عمل‌کرد جمهوری اسلامی در رسیدگی به پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی «بی‌نظیر» بوده است، درخواست کرد که دیگر کشورهای مرتبط به ماجرا، گزارش نهایی جمهوری اسلامی در مورد این پرونده را بپذیرند.
بهرامی روز سه‌شنبه، ۱۴ تیرماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در سه دور مذاکره و پاسخ به استعلامات، با صداقت، صراحت و شفافیت به ابهامات و سوالات طرف اوکراینی درخصوص موضوعات قضائی و فنی پاسخ داده است.» او افزود: «تقریباً تمامی موضوعات تبیین شده، لذا انتظار ما این است طرف مذاکره کننده و سایر کشورهای مرتبط با این ماجرا با پذیرش تحقیقات دادسرای نظامی و گزارش نهایی بررسی سانحه، به روند استقرار عدالت کمک کنند.»
این درخواست رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی درحالی است که گزارش نهایی جمهوری اسلامی درمورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با انتقادهای فراوان خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی این هواپیما، کارشناسان و نهادهای بین‌المللی روبه‌رو بوده، اما بهرامی در بخش دیگری از همین گفت‌وگو مدعی تأیید گزارش نهایی جمهوری اسلامی ازسوی «اکثر کشورهای ذی‌نفع» شده است.
هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، بامداد ۱۸ دی‌ماه‌ ۱۳۹۸، کمی پس از برخاستن از فرودگاه خمینی با موشک‌های پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی تهران سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن، همگی جان خود را از دست دادند. جمهوری اسلامی پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، تا سه روز، برخورد موشک به هواپیمای مسافربری را تکذیب می‌کرد و در نهایت زیر فشار بین‌المللی و رسانه‌ای ناگزیر به اعتراف شد.
گزارش رسمی و نهایی جمهوری اسلامی که ۱۴ ماه پس از سرنگونی هواپیما، در اواخر اسفندماه ۱۳۹۹ منتشر شده، این بوده است که در یک «خطای انسانی»، اپراتور پدافند هوایی هواپیمای مسافربری را با موشک اشتباه گرفته و دو موشک به فاصله چند ثانیه به‌سمت هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است.
پس از انتشار گزارش نهایی ایران، کانادا و اوکراین آن را نپذیرفتند. وزیر خارجه اوکراین، تحقیقات ایران را «یک‌جانبه» و گزارش را «فریبکارانه» خواند و کانادا اعلام کرد آن گزارش «به سوالات اساسی درباره این‌که واقعاً چه اتفاقی افتاده پاسخ نمی‌دهند» و نتایج تحقیقات خود درباره سرنگونی این هواپیما را منتشر خواهد کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1236776
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
377
2234
5330
1221950
2611
15244
1236776

آی‌پی شما: 18.220.16.184
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403