افزایش حمایت از اعتصاب کارگان صنعت نفت

وزیر نفت در مورد مشکلات این کارگران از خود سلب مسوولیت کرد و خواسته‌های آنان را «فراقانونی» دانست.


در حالی‌که اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت ایران در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها بیش از یک هفته ادامه داشته و هر روز گروه‌های بیشتری از کارگران به این اعتراض‌ها می‌پیوندند، شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و مدنی و همچنین تشکل‌های کارگری و سیاسی مختلف با انتشار بیانیه‌ها و پیام‌هایی، حمایت خود از آن‌ها را اعلام کرده‌اند.
به توجه به ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، کارگران پالایشگاه گاز دهلران و کامیون‌داران پالایشگاه نفت اصفهان از تازه‌ترین گروه‌هایی بودند که روز دوشنبه، هفتم تیر ماه، به این اعتصاب سراسری با عنوان «کمپین ۱۴۰۰» پیوستند. براساس گزارش‌ها، تا روز یک‌شنبه کارگران دست‌کم ۶۵ شرکت پیمانکاری صنعت نفت ایران به اعتراض‌ها پیوسته‌ بودند.
۲۳۰ نفر از فعالان ملی، ملی- مذهبی، جمهوری‌خواه، چپ، صنفی، مدنی و حقوق بشری داخل و خارج از کشور، با امضای بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، از اعتصاب سراسری کارگران پیمانی نفت حمایت کردند. در این بیانیه تأکید شده است: «وظیفه اخلاقی، انسانی و ملی همه مردم ایران است تا از حقوق کارگران و اعتصاب جمعی ایشان برای رسیدن به مطالبات عادلانه شان حمایت نمایند.»
شش تشکل کارگری داخل ایران نیز روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از این اعتصاب سراسری حمایت کردند. «سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه»، «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه»، «گروه اتحاد بازنشستگان»، «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری»، «کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر» و «اتحاد بازنشستگان» در بیانیه خود نوشته‌اند که این اعتصاب بزرگ، «بیانگر اتحاد و همبستگی این کارگران و نوید بخش اتحاد وسیع‌تر کارگران مزدی در کارخانه‌ها، معادن، کارگاه‌های ساختمانی، حمل و نقل، بندرها، کارکنان بخش‌های مختلف آموزش و بهداشت، کارگران شرکت‌های کشت و صنعت و غیره در دیگر مناطق است».
در این بیانیه، همچنین بر «ایجاد سندیکاها و تشکلات مستقل کارگری»، «اتحاد و ارتباط میان کارکنان واحدها و مناطق مختلف»، «وحدت و همبستگی با کارگران رسمی» و همچنین تلاش برای «ایجاد صندوق همیاری» به ‌منظور کمک به کارگران اعتصابی و خانواده‌های آسیب‌پذیر، ازجمله موارد ضروری برای «استمرار این مبارزه» شمرده شده است.
کارگران «نصب نیرو اندیمشک» و «پتروشیمی اردبیل» روز سه شنبه هشتم تیرماه ۱۴۰۰ دست از کار کشیدند و به اعتصابات سراسری کارکنان صنایع نفت و گاز موسوم به «کمپین ۱۴۰۰» پیوستند. بسیاری از کارکنان صنایع نفت و گاز از اواخر خردادماه سال جاری با هدف افزایش دستمزد و تغییر نوبت مرخصی‌ها و نیز اصلاح برخی قوانین مربوط به قراردادها، دست به اعتصاب سراسری زده‌اند.
تا روز سه‌شنبه کارگران ۷۲ شرکت پیمانکاری در دست‌کم هشت استان ایران، به این اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.
هم‌زمان با ادامه و گسترش روزافزون اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت ایران، ده‌ها تشکل کارگری عضو «شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه» از اعتصاب «کمپین ۱۴۰۰» حمایت کردند.
«شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه»، روز دوشنبه، هفتم تیرماه، با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد «اعتصاب گسترده در صنعت نفت ایران»، اعلام کرد که اعضای این شبکه از کارگران شرکت‌کننده در اعتصاب و همچنین از «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت» که هماهنگ‌کننده این اعتصاب است، پشتیبانی می‌کنند.
در این اطلاعیه با اشاره به آغاز اعتصاب از ۲۹ خردادماه، آمده است که تاکنون کارگران ۷۲ شرکت پیمانکاری به آن پیوسته‌اند.
بیش از یک‌‌سد سندیکا،‌ اتحادیه، ‌فدراسیون و کنفدراسیون کارگری ملی و محلی از کشورهای مختلف جهان، ازجمله بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، اندونزی، الجزایر، ونزوئلا، برزیل، کانادا، هائیتی، ترکیه، پاکستان و… در «شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه» عضویت دارند.
فدراسیون اتحادیه‌های صنفی نفت و پتروشیمی عراق نیز روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت ایران حمایت کرد. این فدراسیون در بیانیه خود، از دولت ایران خواسته است که «جنبش اتحادیه‌ای را در همه بخش‌ها به رسمیت بشناسد» و همچنین خواستار «همبستگی کارگران در همه بخش‌های دولتی و غیردولتی» در حمایت از این اعتصاب شده است.
پیش از این نیز اتحادیه عمومی کارگران صنعت نفت و گاز عراق، سندیکاهای کارگری کشور سوئد، فدراسیون جهانی پتروشیمی و فدراسیون بین‌المللی کارگری اینداستریال، حمایت خود از اعتصاب‌ سراسری کارگران صنعت نفت را اعلام کرده بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238468
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1365
704
7022
1221950
4303
15244
1238468

آی‌پی شما: 18.224.30.118
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403