سید علی‌اکبر محتشمی‌پور درگذشت

علی اکبر محتشمی پور وزیر کشور پیشین، سفیر ایران در سوریه در دهه ۶۰ و نماینده دوره‌های سوم و ششم مجلس بر اثر ابتلا به کرونا در تهران درگذشت.


رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۱۷ خرداد خبر فوت محتشمی‌پور را به نقل از اعلامیه دفتر او نقل کرده‌اند. در این اعلامیه درباره پیشینه محتشمی‌پور از جمله آمده است که او «عمرش را در راه اعتلای اسلام و انقلاب، آزادی قدس شریف و دفاع از مظلومین وقف کرده و از بنیانگذاران حزب‌الله لبنان» بود.
سید علی‌اکبر محتشمی‌پور از ابتدای انقلاب اسلامی در ایران سمت‌های گوناگونی داشت. این چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، وزیر کشور در کابینه دوم میرحسین موسوی تحت ریاست جمهوری آیت الله سید علی خامنه‌ای و نماینده دوره‌های سوم و ششم مجلس بود.
محتشمی‌پور پیوندهای زیادی با لبنان و سوریه داشت و از سال ۱۳۶۰ برای دوره‌ای به سمت سفیر ایران در دمشق منصوب شد. در همان زمان بود که وی حزب‌الله لبنان را پایه‌گذاری کرد. او سال‌های زیادی نیز دبیر تشکیلاتی به نام «کنفرانس بین‌المللی حمایت از قدس» بود و در چند نهاد دیگر فعال در زمینه حمایت از فلسطین نیز مسوولیت داشت.
محتشمی‌پور که در هنگام فوت ۷۵ ساله بود، ده سال آخر زندگی خود را در نجف زندگی کرده و پس از ابتلا به کرونا برای درمان به تهران بازگشته بود. در چند روز گذشته حال او وخیم اعلام شده بود.
او یکی از حواریون امام خمینی بود که از نگاه منتقدان و مخالفان نظام حاکم بر ایران، مسوول اعدام‌های دهه ۶۰، از جمله اعدام هزاران زندانی سیاسی به شمار می‌روند!
علی‌اکبر محتشمی‌پور، از روحانیون تندرو نزدیک به امام خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در ایران، درگذشت. او که در نجف به کرونا مبتلا شده بود نخست به کرمان‌شاه در غرب ایران منتقل و در بیمارستان بستری شد، اما در پی وخامت حالش به بیمارستان خاتم‌الانبیای تهران انتقال یافت، ولی در آنجا هم معالجه‌ها موثر نبود و او روز ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۰ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.
علی‌اکبر محتشمی‌پور را بیش از هر چیز با نقش وی در تأسیس گروه حزب‌الله لبنان در دهه ۱۹۸۰ در لبنان می‌توان شناخت. او که در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ سفیر ایران در دمشق بود، از بانیان اصلی تأسیس گروه حزب‌الله لبنان بود. او با گردهم آوردن شبه‌نظامیان و روحانیون شیعه نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، مانند شیخ راغب حرب، عباس موسوی، نعیم قاسم و صبحی طفیلی، گروه حزب‌الله را در برابر گروه امل تأسیس کرد و صبحی طفیلی را به دبیرکلی آن برگزید. صبحی طفیلی بعدها به دلیل انتقاد از جمهوری اسلامی ایران از دبیرکلی حزب‌الله کنار گذاشته شد و نخست عباس موسوی و سپس سید حسن نصر‌الله به عنوان رهبران بعدی این گروه انتخاب شدند. محتشمی‌پور در راه‌اندازی گروه حزب‌الله از حمایت حسین شیخ‌الاسلام، معاون سیاسی وقت وزارت خارجه و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان برخوردار بود. سپاه پاسداران که از سال ۱۳۶۱ در لبنان حضور نظامی داشت به آموزش نظامی فرماندهان و اعضای حزب‌الله نوپا پرداخت. محتشمی‌پور در سال ۱۳۶۲ در انفجار بمبی پستی که ایران، اسرائیل را مسوول آن می‌داند، به شدت مجروح شد واز ناحیه چشم، گوش و هر دو دست به ‌سختی آسیب دید.
محتشمی‌پور در سال ۱۳۶۴، در کابینه دوم میرحسین موسوی، نخست‌وزیر وقت، به عنوان وزیر کشور معرفی شد. او در مقام وزیر کشور از حذف بسیاری از منتقدان داخلی جمهوری اسلامی از فضای سیاسی کشور و از جمله انتخابات، حمایت کرد. یکی از اقدام‌های مهم وی، نوشتن نامه‌ای به امام خمینی در سال ۱۳۶۶ برای گرفتن تأییدیه از او در مورد جلوگیری از شرکت اعضای نهضت آزادی در انتخابات مجلس سوم بود. در دهه‌های بعد، با استناد به این نامه محتشمی‌پور، رهبران و اعضای نهضت آزادی به دفعات در انتخابات‌ مختلف رد صلاحیت شدند.

او در خانواده‌ای از سادات در شهر تهران متولد گردید. تحصیلات خود را در مدرسه علوی به پایان برد و سپس برای تحصیل علوم دینی، از سال ۱۳۴۰ در حوزه‌های علمیه تهران، قم و نجف به تحصیل اشتغال داشت.
از معروف‌ترین اساتید وی در حوزه، روح‌الله خمینی، محمد صادقی تهرانی، سید حسن بجنوردی، ابوالقاسم خوئی، میرزا باقر زنجانی و مصطفا خمینی بوده‌اند.
نخستین بار در سال ۱۳۴۱ دستگیر شد و تا سال ۱۳۵۷ بیشتر عمر خود را در خارج از کشور گذراند.
بهزاد نبوی به همراه علی اکبر محتشمی از جمله پیشروان حرکت اصلاح طلبی در ایران بودند که در انتخابات مجلس سال ۱۳۸۲ توسط شورای نگهبان از شرکت در انتخابات منع شدند.
فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفا تاج‌زاده، از نامزدهای رد صلاحت شده سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری دخترعموی علی اکبر محتشمی پور است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244165
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
131
129
380
1239482
10000
15244
1244165

آی‌پی شما: 18.119.248.159
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403