آتش سوزی مهیب در پالایشگاه تهران

مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری تهران گزارش داد این حادثه در پالایشگاه شهید تندگویان اتفاق افتاده است.


رسانه‌های ایران عصر چهارشنبه از وقوع آتش‌سوزی مهیبی در جنوب تهران خبر دادند که دود غلیظ و سیاه آن از هر نقطه از پایتخت قابل مشاهده است.
برخی رسانه‌ها مانند خبرگزاری ایلنا می‌گویند آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران رخ داده و برخی مانند مهر می‌گویند در نزدیکی پالایشگاه رخ داده است با این حال خبرگزاری صداوسیما از قول مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری تهران گزارش داد حادثه در پالایشگاه شهید تندگویان اتفاق افتاده است.
این خبرگزاری همچنین به نقل از اداره بحران استان تهران اعلام کرد که یکی از خطوط اضطرار گاز مایع در پالایشگاه دچار حادثه و آتش‌سوزی شده است.
سخن‌گوی سازمان اورژانس کشور از اعزام ١٠ آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به محل وقوع حریق پالایشگاه تهران خبر داد.
دلیل وقوع حادثه هنوز مشخص نیست.
در ماه‌های گذشته انفجار و آتش‌سوزی در برخی مراکز صنعتی و حتا هسته‌ای ایران رخ داده که مسوولان از برخی از آن‌ها با عنوان خرابکاری یاد کرده‌اند.
به همین دلیل بروز حوادثی از این دست توجه رسانه‌ها را بیش از پیش به خود جلب کرده است.
رئيس ستاد بحران پایتخت به صدا و سیما گفت نشت لوله گاز مایع موجب انفجار و آتش‌سوزی در پالایشگاه شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت آتش‌سوزی ممکن است تا پاسی از شب ادامه یابد و تلاش بر این است که پالایشگاه سریع‌تر به مدار تولید برگردد.

شاکر خفایی مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران می‌گوید به دلیل این‌که در این حریق فرآورده‌هایی مثل گازوئیل دچار آتش‌سوزی شده است نمی‌توان آتش را خاموش کرد و باید تنها آتش را مهار کرد.
به گفته مجتبا خالدی سخن‌گوی اورژانس کشور بیمارستان‌های هفتم‌تیر، فیروزآبادی و مطهری در حال آماده‌باش هستند. همچنین بیمارستان‌های جنوبی شهر تهران ۵۰ تخت برای مصدومان احتمالی آماده کرده‌اند.
رسانه‌های داخلی ایران عصر چهارشنبه از وقوع آتش سوزی در پالایشگاه تهران (پالایشگاه ری) خبر دادند.
این حادثه در منطقه باقر شهر در جنوب تهران و در پی وقوع انفجار در یکی از مخازن گازوئیل پالایشگاه روی داد.
شاکر خفایی، رئیس روابط عمومی پالایشگاه نفت تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اداره کل روابط عمومی وزارت نفت (شانا) اعلام کرد: «ساعتی پیش یکی از مخازن ذخیره‌سازی گازوئیل پالایشگاه نفت تهران دچار آتش‌سوزی شد که دلایل این حادثه از سوی مدیران ذی‌ربط و گروه‌های بازرسی در حال بررسی است.»
او ضمن رد احتمال هر گونه عملیات خرابکارانه افزود: «گروه‌ها برای خاموش کردن آتش در پالایشگاه مستقر شده‌اند و هم‌اکنون در حال مهار و خاموش کردن آتش مخزن مربوطه هستند تا جلو سرایت آتش به دیگر مخازن را بگیرند.»
بنا بر اعلام جلال ملکی، سخن‌گوی سازمان آتش نشانی تهران، این حادثه در ساعت ۱۹:۱۸ چهارشنبه به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی تهران گزارش شد و نیروهای آتش نشانی به محل اعزام شدند.
ایسنا نیز به نقل از معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نوشت که تیم‌های ارزیاب هلال احمر برای پشتیبانی از حادثه و امدادرسانی اعزام شدند.
جلال ملکی همچنین اعلام کرد: «احتمال این‌که نیروها بیشتر شوند زیاد است، البته عوامل آتش نشانی پالایشگاه هم در محل حضور دارند.»

مجتبا خالدی، سخن‌گوی اورژانس نیز اعلام کرد که پس از وقوع این حادثه «سریعاً ۱۰ دستگاه آمبولانس به محل اعزام شد».
او افزود: «بیمارستان هفت تیر، فیروزگر و شهید مطهری و بیمارستان‌های جنوبی در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند و ۵۰ تخت در بیمارستان‌های جنوبی برای مصدومین احتمالی اختصاص یافته است.»
با این وجود خالدی تأکید کرده است که تا کنون هیچ مصدومی گزارش نشده است.
در پی این حادثه، تیم واکنش سریع و ٣ شعبه جمعیت هلال احمر استان تهران نیز به حال آماده باش کامل درآمدند.
حریق مهیبی که روز چهارشنبه ۱۲ خرداد (۲ ژوئن) در پالایشگاه تهران روی داده بود، تا ساعت‌ها ادامه داشت.
به گزارش خبرگزاری ایسنا صبح روز پنج‌شنبه آتش در پالایشگاه دوباره شعله‌ور شده و از سراسر تهران می‌توان دود غلیظی دید.
گفته می‌شود که انفجار یکی از مخزن‌های حاوی ضایعات نفتی پالایشگاه و جاری شدن این ضایعات باعث گسترش دامنه آتش شده است.
ایسنا به نقل از مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران نوشت، حادثه چهارشنبه شب مربوط به یک مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای ضایعات نفتی بوده و "برای اطفای کامل حریق باید مواد باقی‌مانده در مخزن به طور کامل بسوزد".
مقامات پالایشگاه تهران پیش از شعله‌ور شدن دوباره آتش از مهار آتش‌سوزی و نبود خطر کم‌بود سوخت سخن گفته بودند.
ایسنا به نقل از شاکر خفایی، سخن‌گوی پالایشگاه نفت تهران گزارش داده بود که شایعه‌های مربوط به کم‌بود بنزین در تهران صحت ندارد. بنا بر اظهارات او حادثه آتش‌سوزی "مربوط به مخزن گازوئیل بوده و در مخزن‌های پالایشگاه تهران بنزین کافی موجود است"

به گزارش ایرنا مسوولان مربوطه "احتمال عمل خرابکارانه را در این حادثه رد و همچنین تأکید کردند که این حادثه عمدی و امنیتی نبوده و علت اصلی آن در دست بررسی است که به محض نظر کارشناسی به اطلاع مردم خواهد رسید".
پس از ۱۳ ساعت عملیات اطفاء حریق، نبرد آتش‌نشانان با آتش همچنان ادامه داشت
چند ساعت پس از آتش‌سوزی عصر چهارشنبه در پالایشگاه نفت تندگویان در جنوب تهران، در حالی‌ که سخن‌گوی این پالایشگاه از مهار کامل آتش خبر داده بود، با انفجار آخرین مخزن در حال سوختن، بار دیگر زبانه‌های آتش شعله‌ور شد.
با این حال، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران اعلام کرد: صدای انفجاری که شنیده می‌شود ناشی از تغییر شکل مخازن (دفورمه) در اثر حرارت بوده و انفجار جدیدی رخ نداده است.
شاکر خفایی روز پنج‌شنبه در این‌باره به ایرنا گفت: آتش‌سوزی چهارشنبه شب مخازن این پالایشگاه مهار شده اطفا کامل تا ظهر پنج‌شنبه انجام می‌شود.
به گفته او، آتش مهار شده تا به مخازن دیگر سرایت نکند اما اطفا و خاموش شدن کامل منوط به این است که فرآورده نفتی داخل مخزن بسوزد و تمام شود.
به گزارش ایرنا، خفایی تأکید کرد: تنها پنج درسد از محتویات مخزن باقی‌مانده است که حدوداً تا سه ساعت دیگر با سوختن کامل آن آتش خاموش خواهد شد.
خفایی گفت: قسمت‌های انتهایی مخزن چون فرآورده‌های نفتی سنگین‌تری دارد دودش غلیظ‌تر است و مدیریت می‌شود تا بسوزد و اطفا کامل انجام شود.
عصر روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، در پالایشگاه جنوب تهران واقع در شهرستان ری، آتش‌سوزی بزرگی رخ داد. عکس‌های و ویدیو‌های مختلف از پالایشگاه در حال سوختن، خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد؛ آتشی که به نظر نمی‌رسید خاموش کردن آن به راحتی میسر باشد. آتش‌سوزی مهیبی که شعله‌ و دود ناشی از آن تا شعاع چند کیلومتری دیده می‌شد و برخی گمانه‌ها مبنی بر احتمال عمدی بودن حادثه و کم‌بود بنزین در شهر تهران را مطرح کرده است؛ اما ستاد بحران شهر تهران و مسوولان پالایشگاه، احتمال هرگونه خرابکاری را منتفی دانسته و گفته‌اند که مشکلی در تأمین بنزین تهران وجود ندارد. آن‌ها در عین حال تأکید کردند که بررسی ابعاد کامل حادثه و شناسایی علت قطعی، پس از مهار کامل آتش‌سوزی انجام می‌شود.
دو ساعت پس از شروع حریق، سخن‌گوی پالایشگاه نفت تهران به ایسنا گفت: «آتش به طور کامل مهار شده و به هیچ‌یک از مخازن دیگر سرایت نکرده است ولی چون آنچه آتش گرفته، فراورده‌های نفتی بوده است، اطفای آن به سوختن کل محتویات داخل مخزن بستگی دارد.»
به گزارش خبرگزاری ایسنا صبح روز پنج‌شنبه آتش در پالایشگاه دوباره شعله‌ور شد و از سراسر تهران می‌توان دود غلیظی را دید.
گفته می‌شود که انفجار یکی از مخزن‌های حاوی ضایعات نفتی پالایشگاه و جاری شدن این ضایعات باعث گسترش دامنه آتش شده بود.
ایسنا به نقل از مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران نوشت، حادثه چهارشنبه شب مربوط به یک مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای ضایعات نفتی بوده و "برای اطفای کامل حریق باید مواد باقی‌مانده در مخزن به طور کامل بسوزد".
مقامات پالایشگاه تهران پیش از شعله‌ور شدن دوباره آتش از مهار آتش‌سوزی و نبود خطر کم‌بود سوخت سخن گفته بودند.
ایسنا به نقل از شاکر خفایی، سخن‌گوی پالایشگاه نفت تهران گزارش داده بود که شایعه‌های مربوط به کم‌بود بنزین در تهران صحت ندارند. بنا بر اظهارات او حادثه آتش‌سوزی "مربوط به مخزن گازوئیل بوده و در مخزن‌های پالایشگاه تهران بنزین کافی موجود است."
حسین توکلی کجانی، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان شهرری نیز در برابر خبرنگاران ظاهر شد و گفت که با تلاش بی‌وقفه نیروهای آتش‌نشانی آتش‌سوزی مخزن پالایشگاه تهران مهار شد.
به گزارش تسنیم، وی افزود، به منظور جلوگیری از وقوع دوباره آتش در مخزنی که دچار حریق شده عملیات خنک‌سازی پیرامون مخازن در حال اجراست.
تسنیم ‌افزود، شامگاه چهارشنبه در ساعت ۱۹ و ۱۸ دقیقه چهارشنبه ۱۲ خرداد حادثه آتش‌سوزی وسیعی به دلیل نشتی یکی از مخازن ضایعات نفتی پالایشگاه تهران رخ داد که گروه‌های امدادی و آتش‌نشانی به‌ منظور مهار و خاموش کردن آتش به ‌سرعت وارد عمل شدند.
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا نیز روز پنج‌شنبه ۱۳ خرداد با استناد به گفته‌های خفایی گزارش داد، "راه‌های ورودی به پالایشگاه به دلایل امنیتی بسته و خط تولید پالایشگاه نیز به ‌طور موقت تعطیل شده تا پس از اطفای کامل دوباره در مدار قرار گیرد".
گمانه‌زنی‌ها در مورد علت این حادثه همچنان ادامه دارد. منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران روز چهارشنبه ۱۲ خرداد گفت که "علت حادثه نشتی لوله‌ها بوده است".

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244095
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
61
129
310
1239482
9930
15244
1244095

آی‌پی شما: 18.221.233.249
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403