سازمان خوراک و داروی ایران:

کاربرد وسیع واکسن ایرانی آغاز می‌شود

مقامات وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه ۱۰ خرداد (۳۱ مه) اعلام کردند که به زودی استفاده از واکسن تولید داخل را آغاز خواهند کرد.


کیانوش جهانپور، سخن‌گوی سازمان خوراک و دارو، با موفق خواندن کارآزمایی‌های بالینی دو واکسن برکت و واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا گفت طی روز‌های آینده مجوز «استفاده وسیع و داوطلبانه» از این واکسن ها در کشور صادر می‌شود.
سخن‌گوی سازمان خوراک و دارو که در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایران ایرنا شرکت کرده بود اضافه کرد: «واکسن مشترک انستیتو پاستور و کوبا فاز سه را در کوبا به پایان رسانده و فاز سه مطالعه بالینی آن در ایران نیز در حال انجام است و نتایج آن تاکنون موفقیت آمیز بوده است. واکسن کوویران برکت نیز مراحل نهایی فاز سه مطالعه بالینی را طی می کند و نتایج آن موفقیت آمیز بوده است.»
آقای جهانپور میزان اثربخشی و ایمنی‌زایی هر دوی این واکسن‌ها را «بین ۸۰ تا ۹۰ درصد» عنوان کرده و گفته است در خردادماه فراخوان عمومی برای ثبت‌نام افراد و تزریق داوطلبانه این واکسن‌ها اعلام خواهد شد.
اظهارات سخن‌گوی سازمان خوراک و داروی ایران در حالی است که نهادهای بین‌المللی حوزه سلامت از جمله سازمان جهانی بهداشت هنوز واکسن‌های ایرانی و کوبایی را تایید نکرده‌اند.
چندی پیش آقای جهانپور در حساب توییتر خود و در واکنش به یک کاربر که خواسته بود واکسن ایرانی نخست به تایید سازمان‌های معتبر جهانی برسد و سپس میان شهروندان توزیع شود گفته بود «شما نزن، اجباری نیست».
همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت، واکسن مشترک ایران و کوبا را «ممتازترین واکسن دنیا» و واکسن تولیدی ایران را «سالم ترین و بی ضررترین و مطمئن ترین واکسن دنیا» خوانده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای نمکی که در مراسم افتتاح چندین پروژه درمانی در دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان شرکت کرده بود گفت واکسن ایرانی کرونا در پایان بهار روی میز و برای تزریق به مردم آماده است. به گفته این مقام دولتی واکسیناسیون با استفاده از این واکسن‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود.
پیشتر رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود اجازه ورود واکسن انگلیسی و آمریکایی را به ایران نخواهد داد و استفاده از این واکسن‌ها در ایران ممنوع است. به همین دلیل واکسیناسیون در ایران عمدتا با دو واکسن روسی اسپوتنیک و چینی سینوفارم پیش می‌رود.
ناظران نحوه توزیع واکسن در ایران را کند عنوان کرده‌اند و عملکرد وزارت بهداشت در حوزه واکسیناسیون با انتقادات گسترده‌ای مواجه بوده است.
تا کنون حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ایران یک دوز و تقریبا ۵۰۰ هزار نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند که به ترتیب چهار و نیم درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود.
براساس آمارهای رسمی، از زمان آغاز همه‌گیری کرونا حدود ۳ میلیون نفر در ایران به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد دستکم ۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244314
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
280
129
529
1239482
10149
15244
1244314

آی‌پی شما: 18.222.107.236
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403