کار فنی روی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی از ۳۰ تیر شروع می‌شود

دفتر تحقیقات ایمنی هوایی فرانسه روز جمعه ۲۶ ژوئن (۶ تیر) اعلام کرد که ایران به زودی جعبه‌های سیاه هواپیمای بوئینگ سرنگون شده اوکراینی را به این کشور می‌فرستد و کار بررسی این جعبه‌های سیاه شروع می‌شود.


این نهاد مستقر در پاریس در توئیتی که در حساب رسمی خود منتشر کرد، گفته است که طبق برنامه کار فنی روی جعبه‌های سیاه از تاریخ ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر) آغاز می‌شود.
طبق این توئیت، ایران برای تعمیر و خواندن اطلاعات این جعبه‌های سیاه درخواست کمک کرده بود.
دفتر تحقیقات ایمنی هوایی فرانسه هم‌چنین تأکید کرده است کار هدایت تحقیقات را ایران برعهده خواهد داشت.
هم‌زمان اداره ایمنی حمل و نقل هوایی کانادا نیز با بازنشر کردن توئیت دفتر تحقیقات ایمنی هوایی فرانسه اعلام کرد که تیمی از کارشناسان خود را برای مشارکت در تحقیقات اعزام می‌کند.
هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، ۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸ دی ۱۳۹۸) فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران را به مقصد کی‌یف ترک کرد اما دقایقی پس از برخاستن از باند، با اصابت دو موشک پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن که از ۵ ملیت مختلف بودند، کشته شدند. ایران در نهایت با سه روز تأخیر علت این حادثه را خطای انسانی اعلام کرد و مسوولیت آن را پذیرفت.
اغلب مسافران این پرواز ملیت ایرانی- کانادایی داشتند بنابراین کانادا بارها از ایران خواسته بود با توجه به فقدان ابزارهای فنی مناسب برای رمزگشایی از جعبه‌های سیاه هواپیما، آن‌ها را به خارج از ایران ارسال کند.
پیش‌بینی می‌شود در جعبه‌های سیاه این هواپیما اطلاعات مربوط به آخرین مکالمات خلبان قبل از اصابت موشک‌ها و ساقط شدن هواپیما، ثبت شده باشد.
ایران گفته است که تأخیر در ارسال جعبه‌های سیاه ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است که لغو اکثر پروازهای بین‌المللی را در پی داشت.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز چند روز پیش در جریان گفت‌وگوی تلفنی با فرانسوا -‌ فیلیپ شامپاین، هم‌تای کانادایی اعلام کرده بود که تصمیم برای فرستادن جعبه‌های سیاه مدتی است که گرفته شده و کار فرستادن آن‌ها به فرانسه تا چند روز آینده انجام خواهد شد.
پیش از این محمد اسلامی وزیر راه ایران گفته بود یکی از مسایلی که در این زمینه وجود دارد، آسیب دیدن و شکستگی بخشی از جعبه سیاه در سانحه است و اگر کارخانه بوئینگ فرانسه در این زمینه مشارکت نکند، ممکن است دیتا از بین برود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229288
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
433
685
7338
1220432
10367
16017
1229288

آی‌پی شما: 3.140.198.173
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403