سفارت ایران در ریاض گشوده شد

رسانه‌های رسمی ایران از ورود هیأتی به نمایندگی از تهران به ریاض برای فراهم کردن زمینه بازگشایی سفارت‌خانه و دفاتر دیپلماتیک ایران در عربستان خبر دادند.


خبرگزاری فرانسه در گزارشی ضمن پوشش این خبر به نقل از خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا آورده است که هیأت ایرانی روز چهارشنبه به موجب توافق اخیر میان دو کشور برای بازدید و تدارک بازگشایی سفارت و سرکنسولگری ایران در عربستان سعودی وارد ریاض شده است.
در این گزارش همچنین به سفر روز شنبه هیأت دیپلماتیک از ریاض به تهران برای انجام مأموریتی مشابه اشاره شده که دو روز پس از ملاقات خبرساز سران دیپلماسی دو کشور در پکن صورت گرفته بود.
به گفته ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه، هیأت سعودی که روز شنبه ۱۹ فروردین وارد ایران شده است روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین به شهر مشهد سفر خواهد کرد.
ایرنا به نقل از ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آورده است: «هیأت ایرانی در دو گروه کاری در ریاض و جده اقدامات لازم را جهت راه اندازی سفارت و سرکنسولگری و نیز فعالیت نمایندگی‌ دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی انجام خواهد داد.»
کنعانی سفر هیأت ایرانی به عربستان را که به گفته وی ظهر روز چهارشنبه در ریاض مورد استقبال مسوولان سعودی قرار گرفت «گامی جدید و در راستای اجرای توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط رسمی و فعالیت دیپلماتیک نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور» توصیف کرده است.
هم‌زمان، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در مطلبی با این عنوان که «دروازه‌های سفارت ایران در ریاض پس از سال‌ها گشوده شد» به نقل از یک شاهد عینی و خبرنگار خود نوشت که کامیونی در دروازه سفارت ایران و همچنین تیمی که مشغول بازرسی بود در محل دیده شد.  
روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و ایران در سال ۲۰۱۶ پس از حمله جمعی از معترضان به اعدام نمر النمر، روحانی شیعه توسط ریاض، به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد به کلی قطع شد.
دو کشور که پیش‌تر به نوعی درگیر یک جنگ نیابتی در یمن بودند در پی توافق ماه مارس که با میانجی‌گری چین صورت گرفت در پی بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک و نیز بنا به ادعاهای مطرح شده در صدد گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه روابط در زمنیه‌های اقتصادی، تجاری، امنیتی و فرهنگی هستند.
نقطه عطف این تحول در روابط دو کشور که بیش از ۲۰ سال پیش توافق‌نامه‌های همکاری اقتصادی و امنیتی با یک‌دیگر امضا کرده بودند سفر برنامه‌ریزی شده ابراهیم رئیسی به ریاض پس از پایان ماه رمضان است که به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی انجام خواهد گرفت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238692
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
184
1405
7246
1221950
4527
15244
1238692

آی‌پی شما: 3.17.79.59
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403