بارقه‌های امید به صلح در یمن

یکی از مسوولان دولت یمن اعلام کرد مبادله سدها زندانی که در جریان جنگ داخلی این کشور به اسارت درآمدند روز پنج‌شنبه آغاز خواهد شد.


به گفته این مقام دولت یمن نزدیک به ۹۰۰ زندانی از هر دو طرف درگیری داخلی یمن قرار است آزاد شوند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که امیدها به برقراری صلح در یمن با گذشت بیش از هشت سال از آغاز درگیری داخلی افزایش یافته است.
بنا به گزارش‌ها نیروهای حوثی یمن قرار است ۱۸۱ زندانی را که برخی از آن‌ها تبعه عربستان و سودان هستند آزاد کنند. در مقابل نیروهای دولتی یمن ۷۰۶ نفر را آزاد خواهند کرد. مبادله اسرای زندانی بین دو طرف براساس توافقی که ماه مارس در جریان مذاکرات در سوئیس به دست آمد صورت می‌گیرد.
این مبادله مهم‌ترین رد و بدل اسرای زندانی بین دو طرف از ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ تاکنون محسوب می‌شود.
به گفته مجید فضائل، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده دولت یمن در زمینه مبادله اسرا قرار است در اولین روز مبادله زندانیان چند پرواز رفت و برگشت برای انتقال این اسرا انجام شود. این پروازها بین صنعا، پایتخت یمن که تحت کنترل نیروهای حوثی قرار دارد و شهر عدن، پایتخت موقت دولت یمن صورت خواهد گرفت.
مجید فضائل افزود که مبادله اسرا بین یمن و عربستان صورت خواهد گرفت و قرار است سه روز طول بکشد.
توافق دو طرف برای مبادله زندانیان به اسارت گرفته شده تنها چند روز پس از اعلام توافق بین ایران و عربستان برای از سرگیری روابط با یک‌دیگر به دست آمد. ایران در جریان جنگ داخلی یمن از شورشیان حوثی حمایت می‌کرد. در مقابل عربستان در رأس ائتلافی نظامی با مشارکت امارات متحده عربی قرار داشت که حامی دولت یمن بود.
توافق آتش‌بس شش ماهه در یمن ماه اکتبر گذشته به پایان رسید اما آتش‌بس همچنان تا حد زیادی رعایت می‌شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240931
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
273
1176
1449
1231446
6766
15244
1240931

آی‌پی شما: 3.144.230.82
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403