دیدار دبیران شورای‌عالی امنیت ملی ایران و ارمنستان

درحالی‌که تنش در روابط جمهوری اسلامی و آذربایجان طی چند هفته اخیر به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با همتای ارمنستانی خود در تهران دیدار کرد.


در این دیدار علی شمخانی عنوان کرد که هرگونه تغییر در جغرافیای منطقه قفقاز جنوبی اقدامی تنش‌زا و در جهت خواست دشمنان امنیت و ثبات منطقه است و باید گفت‌وگو و تعامل مستمر جایگزین هرگونه روی‌کرد سخت برای پایان‌دادن به چالش‌های منطقه‌ای شود.
اشاره او به تلاش‌های باکو برای ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ایران برای اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان بود. در صورت ایجاد چنین کریدوری دسترسی زمینی ایران به اروپا محدود خواهد شد.
روابط میان تهران و باکو پس از جنگ سه سال پیش «ناگورنو قره‌باغ» با تنش همراه بوده و پس از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران و افتتاح سفارت آن کشور در اسرائیل تیره‌تر هم شده است.
این دیدار در شرایطی انجام شده که روابط تهران و باکو به‌ویژه پس از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران پرتنش بوده و در یکی از آخرین تحولات نیز وزارت خارجه دولت باکو با احضار سفیر جمهوری اسلامی چهار عضو سفارت ایران را «عناصر نامطلوب» خواند و آن‌ها را از کشور اخراج کرد.
در این دیدار آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز عنوان کرد که جمهوری اسلامی نقش مهمی در توسعه روابط میان کشورهای قفقاز جنوبی و تأمین امنیت منطقه دارد.
در آخرین تحولات تنش‌آلود میان تهران و باکو که در روزهای گذشته شدت گرفته، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان به بیانیه اخیر مجلس شورای اسلامی واکنش شدیدی نشان داد.
صاحبه غفاروا، رئیس مجلس آذربایجان در واکنش به بیانیه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ضرورت اقدام نمایندگان مجلس آذربایجان علیه دولت «علی‌اف» به ‌خاطر افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل گفت: «داشتن رابطه با هر کشوری تنها به خودمان مربوط است و به مقامات ایرانی ارتباطی ندارد.»
در جلسه علنی چهارشنبه ۱۶ فروردین‌ماه مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای با امضای ۲۱۰ نفر از نمایندگان در «محکومیت افتتاح سفارت آذربایجان» در اسرائیل قرائت شد.
همچنین جمهوری آذربایجان هفدهم فروردین‌ماه، از اخراج چهار عضو سفارت جمهوری اسلامی در این کشور خبر داد. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد سفیر جمهوری اسلامی را «احضار» و به او اطلاع داد که چهار دیپلمات سفارت ایران در باکو «عنصر نامطلوب» هستند و باید ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1241243
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
585
1176
1761
1231446
7078
15244
1241243

آی‌پی شما: 3.145.131.238
امروز: دوشنبه، 17 ارديبهشت 1403