آیا تنش میان تهران و باکو به نقطه‌ بی‌بازگشت رسیده است؟

تشدید تدریجی تنش‌ها میان تهران و باکو در ماه‌های گذشته ادامه دارد.

ایران در ماه‌های گذشته همواره از نزدیکی جمهوری آذربایجان با رقبای منطقه‌ای‌اش به‌خصوص اسرائیل به عنوان تهدید یاد کرده و جمهوری آذربایجان هم مواضع ایران نسبت به مناطق جنوبی آن کشور را مداخلانه دانسته است.
در آخرین تحولات روابط باکو و تهران، جمهوری آذربایجان با احضار سفیر ایران نشان داد که نمی‌توان نسبت به ترمیم روابط دو‌ کشور همسایه به این زودی‌ها خوشبین بود.
باکو در این دیدار، «سوءتفاهمات» پیش آمده در روابط دو کشور را ناشی از اقدامات «یک‌جانبه» طرف ایرانی دانست.
عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان در یک رشته توئیت نوشت: «سیاست راه‌بردی و قطعی جمهوری اسلامی ایران در ‫قفقاز‬ بر مبنای اصل مترقی و هوشمندانه همسایگی دولت و نظام با استفاده از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای پیدا و پنهان دیپلماتیک است.»‬‬‬
او در ادامه نوشت: ««عقلانیت توأم با اقتدار و تبیین خطوط قرمز منافع و امنیت ملی ایران در منطقه همراه با صبر راه‌بردی و کنشگری غیرجنجالی، سیاستی است که در این برهه به‌رغم همه هوچی‌گر‌ها در حال اجراست.»
به گفته برخی از صاحب‌نظران سیاسی، جدال‌های دیپلماتیک، برگزاری رزمایش‌ها در امتداد مرزها و لفاظی‌های خصمانه می‌تواند فضا را برای تعامل دیپلماتیک میان باکو و تهران محدود کند. بنابراین آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که روابط ایران و جمهوری آذربایجان بدون تغییر این نسبت‌ها می‌تواند بدتر شده و تنش‌ها بالا بگیرد.
رویارویی باکو و تهران با حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران که به کشته شدن مسوول حفاظت این سفارت انجامید، شدیدتر و روابط دو کشور را پیچیده‌تر شد.
اما شواهد نشان می‌دهند که باکو درسدد است با ایجاد محدودیت در قلم‌روی حاکمیتی ارمنستان، از وابستگی به ایران برای دسترسی به منطقه نخجوان بکاهد.
اما ایران با تأکید بر حفظ جاده حمل و نقل خود با ارمنستان، در مورد اقدام‌های جمهوری آذربایجان در این منطقه هشدار می‌دهد. تهران به تازگی سفیر جدیدی به ایروان اعزام کرده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237723
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
620
704
6277
1221950
3558
15244
1237723

آی‌پی شما: 18.223.32.230
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403