دولت بایدن در پی توافق موقت هسته‌ای با جمهوری اسلامی است

وب‌سایت «آکسیوس» در گزارشی به نقل از ۱۰ مقام اسرائیلی، دیپلمات‌های غربی و کارشناسان آمریکایی، اعلام کرد که دولت بایدن در هفته‌های اخیر با شرکای اروپایی و اسرائیلی‌اش درباره پیشنهادی به‌منظور توافق موقت با جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.


بر اساس این گزارش، دولت بایدن می‌خواهد توافق شرکای خود را برای برداشتن برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران جلب کند.
اکسیوس یادآوری می‌کند که ایالات متحده تاکنون مذاکره برای ازسرگیری توافق هسته‌ای وین، موسوم به برجام، را رد نکرده، بلکه تأکید داشته که برجام فعلاً در دستور کار آن قرار ندارد و این امر به‌خاطر کمک‌های نظامی تهران به روسیه و سرکوب خونین اعتراضات ضد حکومتی اخیر در ایران بوده است.
اکسیوس می‌افزاید که دولت بایدن بحث و گفت‌وگو درباره طرح جدید خود را از ماه ژانویه آغاز کرده و آن را در ماه فوریه به اطلاع اسرائیل و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا رسانده است.
به گفته چهار مقام اسرائیلی، دیپلمات غربی و کارشناس آمریکایی، طبق این طرح اگر ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، خاصه غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را متوقف کند، برخی تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به حالت تعلیق درخواهد آمد.
این طرح مشابه طرح جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۳ است، زمانی
که این دو چهره در دولت باراک اوباما حضور داشتند و ایران و آمریکا درگیر مذاکراتی برای دستیابی به توافق هسته‌ای بودند.
توافق موقت اولیه برای یک دوره شش‌ماهه بود و چندین بار تا رسیدن به توافق کامل هسته‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵ تمدید شد.
یک مقام اسرائیلی و یک دیپلمات اروپایی گفته‌اند که جمهوری اسلامی در جریان طرح ایالات متحده قرار گرفته، اما تا به این لحظه آن را رد کرده است.
مقامات تهران گفته‌اند که به چیزی کم‌تر از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ راضی نیستند.
آمریکا رد و یا تأیید نکرد
به دنبال انتشار گزارش اکسیوس یک سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آن‌ها دروغ هستند پاسخ دهیم.»
وی افزود: «البته، ما همچنان نگران گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم بسیار غنی‌شده‌ای هستیم که ایران هیچ هدف معتبری برای آن ندارد.»
این سخن‌گو گفت: «ما دائماً با متحدان و شرکای خود از جمله سه کشور اروپایی طرف مذاکرات در تماس هستیم، اما قرار نیست به جزئیات مکالمات دیپلماتیک بپردازیم یا به شایعاتی که بسیاری از آن‌ها به‌سادگی دروغ هستند پاسخ دهیم.»
به گفته این سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، «همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفته، ایالات متحده متعهد است که هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندهد. ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است، اما پرزیدنت بایدن نیز به‌صراحت گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از میز حذف نکرد‌ه‌ایم.»
انتشار خبر مذاکره ایالات متحده با شرکای خود برای پیشبرد یک توافق موقت با جمهوری اسلامی در حالی رخ می‌دهد که طی بیش از ۶ ماه گذشته تجمعات اعتراضی گسترده‌ای در داخل ایران علیه حکومت برگزار شد که به‌شدت سرکوب شد و ایرانیان خارج از کشور نیز با برگزاری تجمعات متعدد و پر شمار از مقام‌های کشورهای غربی خواستند که همکاری و مذاکره با جمهوری اسلامی را متوقف کنند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237720
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
617
704
6274
1221950
3555
15244
1237720

آی‌پی شما: 18.223.106.100
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403