هاشم تاچی کیست؟

جلسه رسیدگی به اتهام‌های هاشم تاچی، رئیس جمهور پیشین کوزوو و سه تن از اعضای دولت پیشین او روز دوشنبه ۳ آوریل در دادگاه جنایات جنگی در لاهه هلند آغاز شد.


هاشم تاچی و سه فرمانده ارتش آزادی‌بخش کوزوو به «جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» متهم شده‌اند.
رئیس جمهور پیشین کوزوو در سال ۲۰۲۰ از مقام خود استعفا داد تا از خود در برابر اتهام‌هایی مانند «قتل، شکنجه، بازداشت‌های غیرقانونی و آزار و اذیت» که گفته می‌شود در طول جنگ استقلال از صربستان رخ داده است، دفاع کند.
روز یک‌شنبه، هزاران نفر از مردم کوزوو پیش از آغاز محاکمه هاشم تاچی در لاهه برای نشان دادن حمایت خود از متهمان تظاهرات کردند. معترضان با تأکید بر «ناعادلانه» بودن دادگاه هلند، آن را تلاشی برای بازنویسی تاریخ مبارزات استقلال‌طلبانه خود عنوان کردند.
محاکمه هاشم تاچی و سه متهم دیگر این پرونده به دلیل جرائمی که از سال ۱۹۹۸ تا سپتامبر ۱۹۹۹ در طول جنگ و پس از آن به وقوع پیوسته است در «دادگاه ویژه کوزوو» در لاهه برگزار می‌شود.
دادگاه ویژه کوزوو در لاهه که از سوی اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شود، مسوولیت بررسی جرائم چریک‌های ارتش آزادی‌بخش کوزوو در جریان جنگ استقلال از صربستان را برعهده دارد.
متهمان همگی بر بی‌گناهی خود تأکید کرده‌اند اما دادستان‌ها آن‌ها را مسوول جنایاتی می‌دانند که توسط چریک‌های ارتش آزادی‌بخش کوزوو علیه سدها غیرنظامی و سایر افرادی که در جنگ شرکت نکرده بودند، به وقوع پیوسته‌ است.
بیشتر ۱۳ هزار نفری که در جنگ میان نیروهای استقلال طلب کوزوو و نظامیان صرب کشته شدند، آلبانیایی‌تبار بودند. این جنگ پس از آن‌که نیروی هوایی ناتو با انجام عملیات‌ متعدد باعث عقب‌راندن نیروهای صرب شد، پایان یافت.
بنا به برنامه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های هاشم تاچی و سه متحد سیاسی او، وکلای مدافع آن‌ها قرار است روز سه‌شنبه دفاعیات خود را ارائه کنند. اظهارات دادستانی و وکلای قربانیان آغازگر محاکمه رئیس جمهوری پیشین کوزوو و سه عضو دولت پیشین او بوده است.
هاشم تاچی یکی از بنیان‌گذاران «حزب دموکراتیک» کوزوو در سال ۱۹۹۹ م است که انشعابی سیاسی از «ارتش آزادی‌بخش کوزوو» محسوب می‌شود.
برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارد که هاشم تاچی در زمان فعالیت ارتش آزادی‌بخش کوزوو، فرماندهی یک گروه مخفی و جنایت‌کار موسوم به «درنیکا» را برعهده داشته که وظیفه‌اش فروش اعضای بدن اغلب زندانیان صربستانی بوده است، اتهامی که در کیفرخواست رئیس جمهور پیشین کوزوو نیامده است.
کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد اما بلگراد و متحدانش یعنی پکن و مسکو از به رسمیت شناختن آن خودداری کردند. آمریکا و بیشتر کشورهای غربی از استقلال کوزوو حمایت کرده‌اند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238063
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
960
704
6617
1221950
3898
15244
1238063

آی‌پی شما: 18.217.144.32
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403