سرکوب معترضان ایرانی می‌تواند مصداق جنایت علیه بشریت باشد

در ادامه واکنش‌ها به توافقات امنیتی ایران و عراق در روز یک‌شنبه، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق از توافق دو کشور بر سر «استرداد افراد تحت تعقیب» خبر داد.


او در چهارچوب بیانیه‌ای اعلام کرد که عراق با وقوع هرگونه حمله به همسایگان از خاک این کشور مخالف است و در مقابل نیز روابط ایران، آمریکا و برخی کشورهای همسایه در منطقه خلیج فارس «نباید بر ثبات عراق تأثیر منفی بگذارد.»
السودانی همچنین افزود که عراق به حضور هیچ نیروی جنگی خارجی در خاک کشورش نیاز ندارد و حتا «واشنگتن این موضوع را درک می‌کند.»
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق روز یک‌شنبه ۱۹ مارس یک توافق‌نامه امنیتی مرزی برای محدود کردن فعالیت‌های مخالفان مسلح جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق امضا کردند.
این قرارداد امنیتی در سفر یک‌روزه شمخانی به عراق امضا شد. ایران پیش از این همواره خواهان «خلع سلاح مخالفان جمهوری اسلامی ایران» در خاک عراق بوده و بر اساس مصاحبه دبیر شورای عالی امنیت ملی با ایرنا، در چهارچوب این توافق «دو کشور با برنامه‌ای مشخص تلاش خواهند کرد زمینه شرارت گروه‌های ضد انقلاب را که تاکنون از حریم اقلیم کردستان دست به اقدامات ضد امنیتی علیه ایران می‌زدند، از میان بردارند.»
سپاه پاسداران در یک سال اخیر دست‌کم ۴ بار مواضع احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی از جمله حزب آزادی کردستان موسوم به «پاک» در منطقه «پردی» در اقلیم کردستان عراق را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است. شهرهای کردنشین ایران نیز در ۶ ماه گذشته از کانون‌های اصلی اعتراض‌های سراسری در کشور بوده‌اند.
پیام رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران به مناسبت نوروز با تأکید بر «زن، زندگی، آزادی»
رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران و اپوزوسیون جمهوری اسلامی در ویدئویی، نوروز را به مردم ایران تبریک گفت. او در این پیام نوروزی به اتفاقات اخیر ایران و خانواده‌های کشته شدگان اشاره کرد.
او در این ویدئو گفت: «سالی که گذشت، سال درخشش و سرافرازی ملت ایران بود. شما در این سال، در مقابل یکی از ستم‌کارترین رژیم‌های تاریخ، حماسه‌ای به نام زن، به نام زندگی و به نام آزادی آفریدید، و پس از چندین سال مبارزه جانانه و میهن‌پرستانه، سرانجام توانستید جهانیان را به تحسین دلیری و بزرگی خود وادارید.»
پهلوی همچنین خطاب به مردم ایران ادامه داد: «رسیدن به آزادی و رفاهی که لایقش هستید، مقصدی جز پیروزی ندارد ... شما می‌خواهید ایران را پس بگیرید و آن را با جان و دلتان از نو بسازید.»
شش نفر از کنشگران محیط زیستی به‌طور موقت از زندان آزاد شدند
شش نفر از کنشگران محیط زیستی که در پرونده‌ای معروف به «محیط زیستی‌ها» در زندان بودند برای سال نو به‌طور موقت آزاد شدند. کتایون رجبی خواهر یکی از این زندانی‌ها این موضوع را تأیید کرده است.
نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان و سام رجبی شش کنشگری هستند که امروز به مرخصی آمدند.
از بین این کنشگران که از پنج سال پیش در بازداشت هستند تنها مراد طاهباز به مرخصی نیامده است.
مراد طاهباز، عضو هیأت مدیره موسسه حیات وحش میراث پارسیان به اتهام همکاری با آمریکا به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است. سپیده بیانی نیز با همین اتهام به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
هومن جوکار در این پرونده هشت سال زندان گرفت و محکومیت سپیده کاشانی شش سال زندان است. سام رجبی و امیرحسین خالقی نیز به مانند سپیده کاشانی به شش سال زندان محکوم شدند.
دادگاه نیز طاهر قدیریان را به هشت سال زندان محکوم کرد.
عبدالرضا کوهپایه یکی دیگر از افراد متهم در این پرونده بود که با چهار سال زندان، پیش از این آزاد شده بود.
سفیر و نماینده جمهوری اسلامی در ژنو از روی‌کرد گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد
علی بحرینی، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی در ژنو از روی‌کردها و رفتارهای گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد. او روی‌کرد ایران جمهوری اسلامی در تعامل با سازوکارهای حقوق بشر را «روی‌کرد اصولی» عنوان کرد و در اعتراض گفت که «تعامل و همکاری» با او «کاملاً بی‌فایده» است.
این وضعیت در جریان گفت‌وگوی تعاملی شورای حقوق بشر با گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران اتفاق افتاد.
بحرینی گفت: «با وجود روی‌کرد اصولی ایران برای تعامل با سازوکارهای حقوق بشر و ارتباطات و تعاملات منظم با گزارشگر ویژه در سال‌های گذشته، به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌ای، مغرضانه و غیرسازنده گزارشگر ویژه در یک سال گذشته، عدم توجه به دیدگاه‌ها و نظرات رسمی ارائه شده از سوی دولت ایران درباره ادعاهایی که علیه ایران مطرح می‌کند و همچنین حمایت و همکاری ایشان با گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب ایرانی، تعامل و همکاری با ایشان را کاملا بی‌فایده می‌داند.»
او همچنین در واکنش به گزارشی که گزارشگر به نشست ۵۲ شورای حقوق بشر ارائه کرده، گفت: «ادعاهای گزارشگر ویژه در گزارش خود تکرار ادعاهای تعدادی از دولت‌های غربی و رسانه‌های آن‌ها و گروه‌های تروریستی مستقر در کشورهایشان است که سعی می‌کنند تصورات خود را به عنوان واقعیت وضعیت حقوق بشر در ایران مطرح کنند.»
پیام جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده به مناسبت نوروز
جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده به مناسبت نوروز پیامی منتشر کرد.
بایدن در این بیانیه گفته است که «امروز، من و جیل برای همه کسانی که نوروز را در سراسر ایالات متحده و سراسر جهان جشن می‌گیرند، از خاورمیانه به آسیای مرکزی و جنوبی و به قفقاز و به اروپا، بهترین‌ها را آرزوها می‌کنیم.»
طبق این بیانیه، نوروز امسال برای بسیاری از خانواده‌ها «در شرایط سختی» فرا می‌رسد و «امید بیش از پیش» نیاز است، از جمله «برای زنان ایرانی که برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود مبارزه می‌کنند.» به گفته بایدن «ایالات متحده در کنار آن‌ها و همه شهروندان ایرانی که با اعتقاد و شجاعت خود، الهام بخش جهان هستند، خواهد ایستاد.»
رییس جمهوری ایالات متحده در این بیانیه تأکید کرد که «ما به همراه شرکایمان همچنان خواستار پاسخ‌گو بودن مقامات جمهوری اسلامی برای حملات‌شان علیه مردم ایران هستیم.»
او سپس به همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند گفت «عید شما مبارک» و بعد هم سالی پر از آرامش و موفقیت را آرزو کرد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل: اقدامات حکومت ایران در سرکوب معترضان می‌تواند مصداق «جنایت علیه بشریت» محسوب شود
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، گفت شدت اقدامات و مقیاس سرکوب اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی چنان بوده است که می‌تواند مصداق «جنایت علیه بشریت» محسوب شود.
رحمان که روز دوشنبه در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو صحبت می‌کرد، با اشاره به موارد قتل، زندان، ناپدیدسازی قهری، شکنجه، تجاوز و خشونت جنسی توسط حکومت جمهوری اسلامی گفت: «مقامات ایران در ماه‌های اخیر تخلفاتی را مرتکب شده‌اند که می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود.»
رحمان با ابراز از محاکمه‌های «به شدت ناعادلانه» و منجر به اعدام معترضان، گفت شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد مهسا امینی «بر اثر ضرب و شتم پلیس امنیت اخلاقی» کشته شده است.
علی بحرینی، نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، در واکنش اظهارات رحمان را «ادعاهای تخیلی» خوانده است.
عضو دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای متن منتشره از جلسه رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه پاسداران را «کذب» خواند
مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی، اخبار منتشره درباره جلسه دیدار علی خامنه‌ای و فرماندهان سپاه را رد کرده است.
فضائلی در توییت خود متن منتشره را «تمرین برای دروغ سیزده» خوانده و نوشته است: «جلسه‌ای با چنین ترکیبی در طول تاریخ تشکیل نشده و نخواهد شد.»
به تازگی متنی ۴۴ صفحه‌ای منتشر شده است که ادعا می‌شود مربوط به یک جلسه سری برگزارشده میان رهبر جمهوری اسلامی و شماری از فرماندهان سپاه در ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ هم‌زمان با سال‌روز کشته‌شدن قاسم سلیمانی است.
طبق این متن مکتوب، در این جلسه تعدادی از مقامات ارشد سپاه پاسداران به «دشواری سرکوب مردم و معترضان» اشاره کرده و با ابراز نگرانی از «ریزش پیوسته نیروها»، «فساد در میان نهادهای اقتصادی زیرمجموعه سپاه» و «کم‌بود بودجه و منابع»، نسبت به فروپاشی نظام جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.
بریتانیا هفت مقام مرتبط با سپاه پاسداران را تحریم کرد
وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد پنج عضو هیأت مدیره بنیاد تعاون سپاه پاسداران و همچنین دو فرمانده ارشد این نیرو را تحریم کرده است.
جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، با بیان این‌که این کشور «در کنار مردم ایران ایستاده است»، گفت: «امروز ما در حال اقدام بر ضد مقامات ارشد سپاه پاسداران هستیم که مسوول ریختن پول به دستگاه سرکوب وحشیانه رژیم هستند.»
احمد ذوالقدر فرمانده سپاه سیدالشهداء استان تهران و علی‌رضا حیدرنیا فرمانده سپاه استان البرز از دیگر اعضای سپاه پاسداران هستند که به دلیل «نقش در نقض حقوق بشر علیه معترضان» توسط بریتانیا تحریم شده‌اند.
گل‌باران مزار کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ هم‌زمان با رسیدن نوروز
تصاویر و گزارش‌های ارسالی در شبکه‌‌های اجتماعی نشان می‌دهد خانواده‌های جانباختگان اعتراضات با حضور در کنار مزار قربانیان و همچنین ضبط ویدئو در کنار سفره هفت‌سین یاد و خاطره آنان را گرامی داشته‌اند.
فرزانه برزه‌کار مادر عرفان رضایی، از کشته‌شدگان اعتراضات شهریورماه در آمل، در پیامی ویدئویی گفته است اطمینان دارد «خون به ناحق‌ریخته فرزندان‌مانهرگز پایمال نخواهد شد.»
گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، نیز با ارسال پیامی از کنار مزار فرزندش بر دادخواهی قربانیان تأکید کرده است.
ساعات کار جدید ادارات، مدارس و بانک‌ها در ایران اعلام شد
دولت در پی غیرقانونی شدن تغییر ساعت رسمی کشور توسط مجلس، ساعات کار جدیدی را برای ادارات، مدارس و بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ ابلاغ کرده است.
بنابر دستور مصوب هیأت دولت، آغاز به‌ کار مدارس متوسطه ساعت ۷:۳۰ و مدارس ابتدایی ساعت ۸ خواهد بود. همچنین ادارات از ساعت ۷ و بانک‌ها نیز در سراسر کشور از ساعت ۷:۳۰ شروع به فعالیت خواهند کرد.
مجلس شورای اسلامی پیشتر قانون سال ۱۳۸۶ درباره تغییر ساعت رسمی را منسوخ اعلام کرده و گفته بود دولت دیگر نمی‌تواند اقدام به تغییر ساعت کند.
کشته شدن دست‌کم «۱۱۴ شهروند کرد» در جریان اعتراضات اخیر ایران
یک سازمان حقوق بشری که بر گزارش‌ها از نواحی کردنشین ایران متمرکز است می‌گوید در جریان اعتراضات پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس تهران دستکم ۱۱۴ شهروند کرد جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، از این تعداد ۱۲ شهروند در اثر ضربات باتوم و گاز اشک‌آور، و مابقی با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران کشته شده‌اند. از مجموع جانباختگان سال گذشته ۱۵ نفر نیز کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال بوده‌اند.
پیشتر سازمان‌های حقوق بشری از مرگ بیش از ۵۲۰ نفر در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ در سراسر ایران خبر داده بودند.
«هه‌نگاو» همچنین در گزارش سالانه خود گفته است در سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۶۶ شهروند کرد شامل «۴ زندانی سیاسی» اعدام و بیش از ۸ هزار تن دیگر نیز دستگیر شده‌اند که اغلب آنان به دلیل شرکت در اعتراضات اخیر به زندان افتاده‌اند. به گفته این نهاد از این میان ۲۰۷ نفر نیز محاکمه و به اعدام، حبس و شلاق محکوم شده‌اند.
این درشرایطی است که به گفته «هه‌نگاو» ۱۲ نفر هم در زندان‌ها و بر اثر «شکنجه» و «عدم رسیدگی پزشکی» جان خود را از دست داده‌اند.
این نهاد حقوق بشری همچنین گفته است در سال خ گذشته ۴۴ کولبر کرد جان خود را از دست داده‌اند و ۲۱۸ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. به گفته «هه‌نگاو» از مجموع ۲۶۲ کولبر، ۲۰۱ مورد با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران کشته و یا زخمی شده‌اند و مابقی به دلایلی همچون سوانح طبیعی، آتش‌سوزی و انفجار مین اتفاق افتاده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231822
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
376
1173
376
1221950
12901
16017
1231822

آی‌پی شما: 3.149.229.253
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403