سفر رییس جمهوری چین به مسکو

اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه از خاک کشورش شد

پوتین در بحبوحه جنگ اوکراین از شی جین‌پینگ، رییس جمهوری چین در کرملین استقبال کرد.

هم‌زمان با این سفر برنامه ریزی شده کی‌یف از روسیه خواست تا نیروهایش را از اوکراین خارج کند. این اولین سفر شی به مسکو پس از حمله به اوکراین است.
در همین زمینه کرملین عنوان کرده پوتین و شی در مورد پیشنهاد پکن برای توقف جنگ در اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد.
به گفته خبرگزاری‌های روسیه شی گفته است که این سفر به روابط روسیه و چین «شتاب جدیدی» می‌بخشد. از طرفی نیز اوکراین از پکن خواسته است که از «نفوذ» خود بر روسیه برای خاتمه دادن جنگ استفاده کند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تنها چند روز پس از صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای رهبر کرملین به اتهام جنایات جنگی مربوط به اوکراین، سفر رییس جمهوری چین نشان دهنده تسلط دیپلماتیک جدید پکن است.
این دو قدرت بزرگ، سفر سه روزه شی را فرصتی برای تعمیق «دوستی بدون محدودیت» خود توصیف کرده‌اند.
چین به روسیه به چشم منبع نفت و گاز برای اقتصاد تشنه انرژی خود و به عنوان شریکی در مقابل تسلط ایالات متحده در امور جهانی نگاه می‌کند. دو کشور جز پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و رزمایش نظامی مشترکی نیز برگزار کرده‌اند.
در این نشست، دو طرف یک‌دیگر را «دوست عزیز» خطاب کردند و به تبادل نظر پرداختند. پوتین انتخاب مجدد شی را تبریک گفت و برای روابط قوی‌تر ابراز امیدواری کرد.
پوتین همچنین از پیشنهاد پکن برای حل و فصل سیاسی در اوکراین استقبال کرد و خاطرنشان کرد که روسیه برای گفت‌وگو آماده است. او ادامه داد: «ما در مورد همه این موضوعات از جمله ابتکار شما که بسیار مورد احترام است، گفت‌وگو خواهیم کرد. همکاری ما در عرصه بین‌المللی بدون شک به تقویت اصول اساسی نظم جهانی و چند قطبی کمک می‌کند.»
شی هم از پوتین بابت تبریک بر انتخاب مجددش تشکر کرد و گفت که روسیه را به عنوان اولین سفر خارجی خود پس از انتخابات برگزیده است.
از طرفی دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین گفت که در طول شام، پوتین و شی احتمالاً «توضیحات مفصلی» درباره اقدامات مسکو در اوکراین ارائه خواهند کرد. همچنین به گفته او گفت‌وگوهای گسترده‌تری با حضور مقامات دو کشور در مورد موضوعات مختلف برگزار شود.
برای پوتین، حضور شی یک پیروزی دیپلماتیک و معتبر در میان تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین است.
مسکو و پکن در حال ایجاد اهداف مشترک هستند: اوایل ماه جاری، رییس جمهوری چین، واشنگتن را به تلاش برای منزوی کردن کشورش و جلوگیری از توسعه آن متهم کرد، چرا که چین رهبری منطقه‌ای و احتمالاً جهانی را به چالش می‌کشد.
در جهان چندقطبی، ایالات متحده و متحدانش قادر به ایجاد جبهه‌ای جهانی علیه پوتین نبوده‌اند. در اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین، اگرچه ۱۴۱ کشور به محکومت روسیه در سازمان ملل رای دادند، اما هند، چین و آفریقای جنوبی که عضو گروه ۲۰ هستند، رای ممتنع صادر کردند. بسیاری از کشورهای آفریقایی هم آشکارا از روسیه به دلیل این جنگ انتقاد نکردند.
در مقابل چین، سفر شی جین‌پینگ را بخشی از تبادلات دیپلماتیک عادی نشان داده و جزییات کمی در مورد هدف این سفر ارائه کرده است.
وانگ ونبین، سخن‌گوی امور خارجه چین هم در یک نشست خبری روزانه در پکن گفت که سفر شی «سفر دوستی، همکاری و صلح» است.
در عین حال، این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که چین با میانجی‌گری برای احیای روابط بین عربستان سعودی و ایران به یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک دست یافته است.
برای ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپا، سفر شی یک نمایش آشکار از حمایت از پوتین است که به طور فزاینده‌ای منزوی شده است. این در حالی است که ارتش روسیه با کم‌بودهایی روبه‌رو شده و اقتصادش تحت تحریم‌های غرب با مشکل مواجه شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231464
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
18
1173
18
1221950
12543
16017
1231464

آی‌پی شما: 3.17.203.68
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403