هدف شی جین پینگ به مسکو طولانی کردن جنگ اوکراین است

تعدادی از تحلیلگران دیدار شی جین پینگ، رهبر چین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را در راستای پیشبرد طرح‌های حزب کمونیست چین علیه ایالات متحده ارزیابی کردند.


کارشناسان می‌گویند زمان این دیدار سه‌روزه که اولین سفر رئیس حزب کمونیست چین به روسیه بعد از تجاوز نظامی مسکو به اوکراین بود، برای شی و پوتین بسیار مهم است.
براندون ویچرت، تحلیلگر و نویسنده ژئوپلیتیکی مستقر در ایالات متحده، در همین زمینه گفت: «من فکر می‌کنم چین - مانند بیشتر کشورهای دیگر جهان - نگران است که درگیری روسیه و اوکراین ممکن است به جنگ هسته‌ای تبدیل شود که به برنامه‌های چین به‌اندازه هر کشور دیگری آسیب می‌رساند.»
او گفت: «درعین‌حال، پکن بدش نمی‌آید که دو رقیب بزرگ خود، روسیه و ایالات متحده را ببیند که در اروپا با یک‌دیگر در نبرد هستند، درحالی‌که چین در هند و اقیانوس آرام آزادانه سلطنت می‌کند.»
زمان‌سنجی سفر به مسکو
دیدار شی و پوتین در حالی انجام شد که روسیه به‌آرامی در عملیات چندماهه خود برای تصرف شهر باخموت در شرق اوکراین پیشرفت می‌کند. این نبرد خونین منجر به خسارات عظیمی برای هر دو طرف به‌خصوص روس‌ها شده است.
مدهاو نالاپات، تحلیلگر امور استراتژیک و معاون گروه تحقیقاتی پیشرفتهManipal  مستقر در هند، گفت که شی و پوتین در زمانی با یک‌دیگر ملاقات می‌کنند که جنگ در اوکراین وارد مرحله‌ای می‌شود که می‌تواند به طور قطعی پایان یابد یا می‌تواند با بن‌بست مواجه شود.
نالاپات گفت: «پوتین از سوی فرماندهانش تحت‌فشار است تا از تمام قدرت نظامی روسیه علیه اوکراین استفاده کند و شی به‌وضوح می‌خواهد بداند که آیا پوتین تمام تلاش خود را می‌کند یا به تاکتیک‌های فعلی جنگ ادامه می‌دهد.»
همچنین از نظر فرانک لهبرگر، یک چین شناس مقیم آلمان، «توافق عجولانه و محرمانه شی و پوتین» به این دلیل است که ارتش روسیه در اوکراین در «آستانه سقوط» قرار دارد.
فرانک لهبرگر به اپک تایمز گفت: «شی جین پینگ که از هفته گذشته یگانه مستبد چین است، نگران است که اجازه ندهد این اتفاق بیفتد، زیرا شکست نظامی ارتش روسیه در اوکراین پایانی برای رژیم مستبد و ضد غربی پوتین خواهد بود.»
به گفته مقامات غربی، ارتش روسیه نزدیک به ۲۰۰ هزار سرباز را در این جنگ ازدست‌ داده است و حداقل ۵۰۰ هزار روس از زمان شروع جنگ از کشور فرار کرده‌اند.
 لهبرگر گفت که نخبگان روسیه و تندروهای ملی‌گرا از پوتین عصبانی هستند و او را مسوول این وضعیت می‌دانند و خواهان پایان‌دادن به رؤیای پوتین برای بازسازی یک امپراتوری روسیه در اروپا هستند.
لهبرگر گفت: «پوتین شدیداً به شی نیاز دارد که اکنون بیاید و قول کمک بدهد، در غیر این صورت فرصت پوتین برای رسیدن به رویه‌های او برای ساخت یک امپراتوری خودکامه از دست خواهد رفت.»
شی همه این‌ها را می‌داند و همچنین به‌شدت به روسیه نیاز دارد که نه‌تنها علیه اوکراینی‌ها بلکه با همراهی با کل غرب دموکراتیک یا ناتو که دشمنان وجودی حزب کمونیست چین هستند، بجنگد.
نالاپات گفت که شکست روسیه در برابر اوکراین، موقعیت چین را به طور قابل‌توجهی در نظم بین‌المللی تضعیف می‌کند و زمان برگزاری این نشست به این نکته نیز توجه شد.
ارسال سلاح به روسیه
طی ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از ارسال تسلیحات چینی به روسیه گزارش شده و در یکی از این موارد، رسانه انگلیسی دیلی میرور به نقل از یک گزارش اطلاعاتی بریتانیا گزارش داد که گروه واگنر که همراه ارتش روسیه در جنگ اوکراین شرکت دارد، بیش از ۲۵۰۰ پهپاد چینی را در معامله‌ای بین این گروه مزدور و اطلاعات روسیه و چین خریداری کرده است.
لهبرگر با بیان این‌که «همه این فعالیت‌ها در تضاد با تحریم‌های بین‌المللی فعلی است»، افزود: «تلاش‌های گزارش‌شده تنها نوک کوه یخ است و چین علاوه بر ایران و کره شمالی، از طریق کشورهای دیگر مانند میانمار، صربستان، ترکیه و متحد سرسخت روسیه در اروپا یعنی بلاروس نیز به روسیه سلاح می‌فرستد.»
صلح ساختگی
پس از نشست سران چین و روسیه، اعلام شد که شی جین پینگ به‌عنوان میانجی برای اولین‌بار از زمان حمله مسکو به اوکراین از طریق تماس ماهواره‌ای با زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور صحبت خواهد کرد.
اما لهبرگر این کار را «مأموریت صلح ساختگی» شی نامید. به گفته این کارشناس، شی یک آتش‌بس موقت برای به‌دست‌آوردن زمان بهبودی برای ارتش مستهلک پوتین خواهد بود و روسیه «در زمان بعدی» شدیدتر به اوکراین حمله خواهد کرد.
لهبرگر گفت که حزب کمونیست چین حداقل تا دو سال دیگر به ارسال تسلیحات به روسیه ادامه می‌دهد، زیرا او معتقد است که شی برنامه‌هایی برای تصرف تایوان در سال ۲۰۲۵ دارد و بنابراین مایل است از درگیری طولانی‌مدت اوکراین و روسیه برای تضعیف ایالات متحده و دیگر قدرت‌های غربی استفاده کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231452
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
6
1173
6
1221950
12531
16017
1231452

آی‌پی شما: 3.141.8.247
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403