با وجود روابط نزدیک با روسیه جدایی کریمه از اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسیم

ایران پس از توافق با عربستان سعودی بر سر احیای مناسبات فی‌مابین در تلاش است تا روابط خود را با دیگر کشورهای عربی همسایه تقویت کند.


در همین زمینه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود، وارد عراق شد.
بنا به گزارش رسانه‌های دولتی، سفر شمخانی به عراق «در ادامه پیگیری راه‌برد دیپلماسی همسایگی» انجام شده است. شمخانی پس از آن‌که در پکن با هم‌تای عربستانی خود بر سر احیای مناسبات تهران و ریاض به توافق دست یافت عازم امارات عربی متحده شد.
امیرعبداللهیان: اوکراین به جای اتهام‌زنی به ایران بر گفت‌وگو و صلح متمرکز شود
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره آخرین تحولات در مذاکرات تهران و کی‌یف بر سر موضوع پهپادها گفت: «ما صراحتاً به مقامات اوکراین گفتیم به جای اتهام‌زنی به ایران و تحریک و تشدید وضعیت جنگ و منازعه در اوکراین بر گفت‌وگو و صلح متمرکز شوند.»
وزیر خارجه در ادامه گفت: «با وجود روابط نزدیک با مسکو اما جدایی کریمه را به رسمیت نشناختیم و جدایی مناطق جدید از اوکراین را هم و به صراحت وزارت خارجه در بیانیه رسمی از تمامیت ارضی کشورها حمایت کرد.»
امیرعبداللهیان همچنین گفت: «در گفت‌وگو با بورل و از مسیر دیپلماتیک به طرف اوکراینی اعلام کردم برای گفت‌وگوهای دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی هفته آینده عازم مسکو هستم و تهران آماده است برای توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات تلاش‌هایش را ادامه دهد و منتظر پاسخ طرف اوکراینی و پیشنهاد احتمالی‌شان هستیم.»
«حال و هوای تهران در آستانه نوروز ۱۴۰۲»
ایرانیان به زودی به استقبال نوروز و سال جدید ۱۴۰۲ خ می‌روند. در سالی که گذشت ایران را موجی از اعتراض‌های سراسری ضدحکومتی فرا گرفت که پس‌لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد؛ جنبشی که با جان‌باختن مهسا امینی رقم خورد و شعار «زن، زندگی، آزادی» را نهادینه کرد.
همانطور که برخی زنان و دختران در تهران بدون روسری در معابر ظاهر می‌شوند. در این سال دلار و ارز گران‌تر از همیشه شد و افزایش قیمت‌های مواد خوراکی و اجناس هم مثل همیشه فروکش نکرد.
سال ۱۴۰۱ هر چه بود به زودی به پایان می‌رسد و همه امیدوارند تا شاید نوروز و سال نو، سالی کم دردسرتر و ارزانی را به ارمغان آورد.
ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی هم‌زمان با افزایش بهای ارز وارد بازار شد
بانک مرکزی در آستانه نوروز از ورود چک‌‌پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی برای نخستین بار به بازار خبر داد.
بنا به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، ایران‌چک ۲۰۰ هزار تومانی با رنگ آبی و طرح سد کارون و با تاریخ انتشار ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ روانه بازار گردش پول ایران شده است.
خبر ورود چک‌پول‌های ۲۰۰ هزار تومانی به بازار در حالی منتشر شده که ارزش پول ملی ایران در ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است.  
پیشتر ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی و ۱۰۰ هزار تومانی در چند طرح مختلف منتشر و وارد بازار ایران شده بود.
همچنین بنا به این گزارش‌، بانک مرکزی از ۲۱ اسفند و برای «تأمین نیاز مردم»، ۷۰۰ میلیارد تومان در تهران و ۹۰۰ میلیارد تومان در دیگر استان‌های کشور و در شعب منتخب بانک‌های ملی، صادرات، سپه، پست بانک و اقتصاد نوین «اسکناس نو» توزیع کرده است.
شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی در آستانه نوروز به مرخصی آمدند
گزارش‌ها از ایران از اعزام به مرخصی یا آزادی به صورت موقت با قرار وثیقه شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی در آستانه نوروز حکایت دارند.
مهدی محمودیان (فعال مدنی)، محمدرضا جلایی‌پور (فعال سیاسی)، محمد نجفی (وکیل دادگستری) و حسین رزاق (فعال مدنی) از جمله زندانیان سیاسی هستند که به مرخصی آمده‌اند.
سهیل عربی، زندانی عقیدتی هم با قرار وثیقه به طور موقت از زندان آزاد شده است. طاهره بجروانی، همسر علی فتوحی از کشته‌شدگان آبان ۹۸ هم که به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود از زندان آزاد شد.
زهرا صدیقی همدانی، معروف به ساره و الهام چوبدار، دو کنشگر حقوق هم‌جنس‌گرایان که پیشتر به اعدام محکوم شده بودند، با قرار وثیقه سنگین به صورت موقت از زندان آزاد شدند.
کشته شدن ۱۷۶ نفر در چهار روز نخست سفرهای نوروزی در تصادفات جاده‌ای ایران
مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ایران در گزارشی اعلام کرد که ۱۷۶ نفر از ۲۴ تا ۲۷ اسفند در تصادفات جاده‌ای در این کشور، جان خود خود را از دست داده‌اند.
بنا به گزارش مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ایران در جریان سفرهای نوروزی در این بازه زمانی همچنین ۴ هزار و ۱۱۶ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.
بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده، سفرهای نوروزی در ایران از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده است.
احمد شیرانی، رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا گفت: «در این بازه زمانی، ۱۸ هزار و ۴۹۴ مورد تصادف خسارتی و سه هزار و ۹۲ مورد تصادف جرحی نیز در جاده‌های مواصلاتی کشور رخ داده است.»
او همچنین گفت که بیشترین وقوع تصادفات فوتی در این مدت در استان‌های خراسان رضوی، فارس، کرمان، سیستان بلوچستان و اصفهان بوده است.
رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا در ادامه گفت که بیشترین تردد استانی در سفرهای نوروزی به ترتیب در استان‌های تهران، مازندران، البرز، فارس و اصفهان به ثبت رسیده است.
وزیر خارجه: در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار می‌کنم
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران از دیدارش با وزیر خارجه عربستان سعودی در «آینده نزدیک» خبر داد.
وزیر خارجه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان این‌که «در آینده نزدیک» با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهد کرد، گفت: «تا این لحظه توافق داریم بر سر این‌که هیأت‌های فنی دو طرف از سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها بازدید کنند و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه‌ها را فراهم کنیم.»
امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوهای چند روز پیش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با هم‌تای عربستانی خود در پکن، گفت: «ما از طریق حافظ منافع مناسبات یعنی کشور سوئیس در ۱۰ روز گذشته پیام‌هایی از عربستان دریافت کردیم و ما نیز به عربستان پیام‌هایی را منتقل می‌کنیم.»
او در ادامه گفت: «آخرین پیامی که در ۲۴ ساعت گذشته مبادله شده اعلام آمادگی ایران برای نشست وزرای امور خارجه و همچنین پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست بود. بر مبنای موافقت طرف مقابل و هماهنگی که بین ما صورت خواهد گرفت زمان و مکان را توافق خواهیم کرد.»
معاون رئیس جمهور: پادشاه عربستان از رئیسی برای سفر به ریاض دعوت کرد
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران از دعوت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری برای سفر «رسمی» به ریاض خبر داد.
جمشیدی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «جناب سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی ضمن استقبال از توافق دو کشور برادر، از وی برای سفر رسمی به ریاض دعوت کردند و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شدند.»
او در ادامه نوشت که رئیسی با استقبال از این دعوت، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌های دو کشور تأکید کرده است.
دادگاه مجاهد کورکور، معترض زندانی به‌اتهام «قتل کیان پیرفلک» برگزار شد
خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران از برگزاری دادگاه عباس کورکوری (مجاهد کورکور) به‌اتهام «محاربه» و «افساد فی‌الارض» خبر داد.
قوه قضائیه از مجاهد کورکور به عنوان «متهم اصلی» پرونده‌ تیراندازی ۲۵ آبان به معترضان در ایذه نام می‌برد. در جریان تیراندازی در ۲۵ آبان در ایذه، ۷ شهروند ایرانی ازجمله کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله کشته شدند، روی‌دادی که مقام‌های امنیتی ایران از آن به عنوان یک «حادثۀ تروریستی» نام بردند.
انتساب قتل کیان پیرفلک به مجاهد کورکور در حالی است که زینب مولایی‌ راد، مادر کیان پیرفلک پیشتر گفته بود که نیروهای انتظامی و امنیتی اتومبیل این خانواده را به رگبار گلوله بسته‌اند.
بسیاری از فعالان حقوق بشری و وکلای دادگستری نسبت به روند برگزاری دادگاه‌های انقلاب به دیده تردید می‌نگرند. محرومیت از داشتن وکیل انتخابی و اخذ اعترافات اجباری به هنگام بازداشت متهمان و صدور احکام بر اساس اینگونه اعترافات از جمله مواردی است که مورد انتقاد فعالان حقوق بشری و وکلای دادگستری است.
ایران و عراق یک توافق امنیتی امضا کردند
توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی تهران و بغداد توسط علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به‌ امضاء رسید.
امضای این توافق‌نامه امنیتی با هدف تأمین «امنیت مرزی» ایران و عراق در حضور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق انجام شده است.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود وارد بغداد شد و با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرد. بنا به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، سفر شمخانی به عراق «در ادامه پیگیری راه‌برد دیپلماسی همسایگی» انجام شده است.
بر اساس برنامه اعلام شده برای سفر شمخانی به بغداد، قرار بر این بود که سند همکاری‌های مشترک امنیتی که چندین ماه در مورد تهیه آن گفت‌وگو و تبادل نظر شده است به امضا مقام‌های عالی امنیتی ایران و عراق برسد.
شمخانی در دیدار با هم‌تای عراقی خود، تحرکات مخالفان ایران در اقلیم کردستان عراق را از مولفه‌های ناامنی در منطقه عنوان کرد و خواستار اجرای «دقیق» توافق‌نامه امنیتی «جامع» میان دو کشور برای پایان دادن به فعالیت آن‌ها شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت که اجرای این توافق می‌تواند «تحرکات ضدامنیتی و شرارت‌بار عوامل ضدانقلاب و تروریست در منطقه اقلیم و شمال عراق» را پایان دهد.
مقام‌ها از گروه‌های کرد که مخالف نظام سیاسی این کشور هستند به عنوان «عوامل ضدانقلاب و تروریست» نام می‌برند.
شمخانی پیش از سفر به بغداد و دیدار با مقام‌های امنیتی این کشور با هم‌تایان عربستانی و اماراتی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از آن‌که در پکن با هم‌تای عربستانی خود بر سر احیای مناسبات تهران و ریاض به توافق دست یافت عازم امارات عربی متحده شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231489
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
43
1173
43
1221950
12568
16017
1231489

آی‌پی شما: 3.140.188.16
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403