مولوی عبدالحمید:

مسمومیت در مدارس دخترانه ادامه سرکوب اعتراضات است

تحولات ایران در روز جمعه همچون روزهای اخیر تحت تأثیر اخبار نگران‌کننده از مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه ایران قرار داشت.


 مولوی عبدالحمید روحانی اهل سنت بلوچ در مراسم نماز جمعه زاهدان با انتقاد از نحوه برخورد با مسأله مسمویت‌های زنجیره‌ای، این مسموم‌سازی‌ها را «ادامه سرکوب اعتراضات» ماه‌های اخیر خوانده و گفته است کسی باور نمی‌کند حکومت از عامل این اتفاقات بی‌خبر باشد.
در همین حال گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی زندانی جان‌باخته تحت شکنجه، گفته است به «قتل با گاز سمی» تهدید شده است. او در روزهای اخیر علیه مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه اظهار نظر کرده بود.
احمد علم‌الهدی: با جریان کشف حجاب مقابله کنید
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز جمعه در خطبه‌های نماز این شهر با «فتنه» خواندن «کشف حجاب»، خواهان مقابله با آن شد.
وی با بیان این‌که «امروزه جنگ ارزی و ترویج بدحجابی دو راه‌برد ویژه دشمن است»، گفت: «فضا را به جایی رسانده‌اند که هر نهاد حاکمیتی در این حوزه اقدام کند چنین تلقی می‌شود که حجاب حکومتی است و بر این اساس دیگر اقتدار امنیتی نظام نمی‌تواند در این عرصه میدان‌داری کند.»
علم‌الهدی اضافه کرد: «در مسأله حجاب همه شما برادران و خواهران باید بایستید و با جریان کشف حجاب مقابله کنید.»
سازمان ملل خواهان انجام «تحقیقات شفاف» در مورد مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه ایران شد
راوینا شمداسانی، سخن‌گوی کمیساریای عالی سازمان ملل، روز جمعه به خبرنگاران در ژنو گفت: «ما در مورد ادعاها مبنی بر این‌که دختران به صورت عمدی و در شرایطی نامعلوم هدف قرار می‌گیرند، بسیار نگران هستیم. سازمان ملل خواستار تحقیقات شفاف درباره این پرونده است و نتایج این تحقیق باید به صورت علنی منتشر شود و عاملان باید تسلیم عدالت شوند.»
مارگارت هریس، سخن‌گوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، نیز با بیان این‌که این نهاد با مقامات وزارت بهداشت ایران و کارشناسان پزشکی مخصوص این حوادث در تماس است گفت: «از راه‌های دیگری نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا شواهد بیشتری در اختیار داشته باشیم و به درک بهتری درباره این اتفاقات برسیم»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ظهر جمعه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.
قرار بود گروسی در سفر ۲ روزه خود با شماری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی درباره موارد اختلاف ایران و آژانس و به ویژه مسأله کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درسد در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.
وزیر خارجه آلمان: از تهران تا اردبیل دختران باید بتوانند بدون ترس به مدرسه بروند
آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران را «تکان‌دهنده» خواند و خواهان انجام تحقیقات شفاف در این رابطه شد.
بربوک در حساب توییتر خود نوشت: «از تهران تا اردبیل دختران باید بتوانند بدون ترس به مدرسه بروند. تمامی موارد باید کاملا مورد تحقیق قرار بگیرند و شفاف‌سازی شوند.»
امامان جمعه تهران و قم: با عاملان مسمومیت‌ در مدارس دخترانه برخورد شود
محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه خواستار جلوگیری از تکرار مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه و برخورد با عوامل آن شد.
محمد سعیدی، امام جمعه قم، نیز این مسمومیت‌ها را «توطئه و خیانت جریانی خائن» عنوان کرد و گفت عاملان این حوادث باید به «اشد مجازات» برسند.
در مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه که از آذرماه شروع شده، تا کنون ده‌ها مدرسه در قم و دیگر استان‌ها هدف قرار گرفته‌اند و بیش از ۱۲۰۰ دختر دانش‌اموز مصدوم شده‌اند.
گوهر عشقی مادر ستار بهشتی به «قتل با گاز سمی» تهدید شد
بنیاد ستار بهشتی، زندانی جانباخته تحت شکنجه در زندان، روز پنجشنبه اعلام کرد گوهر عشقی مادر ستار به «قتل با گاز سمی» تهدید شده است.
این بنیاد به نقل از گوهر عشقی گفته است: «امروز حدود غروب تلفنم زنگ خورد. شماره‌ای نداشت و فقط چند کلمه گفت خفه میشی یا با گاز سمی خفه‌ات کنیم؟»
عشقی در روزهای اخیر علیه مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه اظهار نظر کرده و به انتقاد از مقامات جمهوری اسلامی پرداخته بود.
وی در بیانیه‌ای که در پاسخ به این تهدید منتشر کرده گفته است: «تهدید کنندگان بدانند گوهر عشقی بیدی نیست که با باد یا توفان آلوده به جنایات آنان بلرزد و از دادخواهی خون فرزندان ایران منصرف شود و یا سکوت کند.»
مولوی عبدالحمید: مسمومیت در مدارس دخترانه ادامه سرکوب اعتراضات است
مولوی عبدالحمید، روحانی اهل سنت، در نماز جمعه روز ۱۲ اسفند زاهدان از مقامات ایران درباره مسمومیت سریالی در مدارس دختران انتقاد کرد.
وی گفت: «سه ماه است سدها دختر مسموم شده‌اند و قضیه به پسران هم سرایت کرده هرچند دختران بیشتر هدف قرار داده شده‌اند. این چه جریانی است که هنوز شناسایی نشده؟ چه کسی باور می‌کند که مسوولان، امنیتی‌ها و نظامی‌ها نمی‌دانند؟ چیزهای جزئی و کوچک که اتفاق افتاده سریع شناسایی می‌شود، آن وقت اتفاقی به این گستردگی که دنیا را تکان داده هیچ‌کس نمی‌‌داند پشت ماجرا چیست.»
این روحانی اهل سنت که در مسجد مکی زاهدان سخن می‌گفت، اضافه کرد: «بسیاری بر این نظرند و شاید همین به واقعیت نزدیک است که این نوعی سرکوب اعتراضات است. این دختران در مدارس‌‌شان اعتراض کردند و حالا جریانی با مسمومیت آن‌ها را هدف گرفته است.»
او همچنین با اشاره به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در اجلاس اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «ما تعجب کردیم که گفتند در اعتراضات هیچ‌کسی کشته نشد. گفتند هیچ‌کسی به خاطر اعتراضات زندان هم نیست. ما تعجب کردیم که این خلاف واقعیت است. آن‌چه واقعیت است این است که بسیاری از افراد در اعتراضات اخیر زندان هستند و بسیاری کشته شدند. در همین مصلای اینجا، در حادثه روز جمعه خونین.»
اظهارات مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان که به صورت زنده از حساب شبکه‌های اجتماعی مربوط به این چهره اهل سنت پخش می‌شد همچون هفته گذشته به دلیل اختلال اینترنت در این منطقه قطع شد.
در حالی که گزارش‌ها از حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی در نزدیک مسجد مکی حکایت دارند، به روال جمعه‌های گذشته پس از پایان نماز جمعه تظاهرات پرشمار در این شهر در حال برگزاری بود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231159
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
886
1418
9209
1220432
12238
16017
1231159

آی‌پی شما: 18.118.2.15
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403