بیانیه انجمن اسلامی شریف درباره‌ی «شب وحشت» در دانشگاه

اعتراضات سراسری در ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد،

با وجود سرکوب نیروهای امنیتی ادامه دارد و به گواه اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پس از سرکوب شدید اعتراضات در دانشگاه شریف، تجمعات در شهرهای مختلف از سر گرفته شده است.
حوادث دانشگاه شریف پس از آن آغاز شد که دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور از روز شنبه به جای رفتن در سر کلاس درس، تجمع کردند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند. این تجمعات روز یک‌شنبه به ویژه در دانشگاه صنعتی شریف با حمله لباس شخصی‌ها و همچنین نیروهای یگان ویژه به شدت به خشونت کشیده شد و گزارش‌های نگران کننده‌ای از وضعیت دانشجویان این دانشگاه منتشر گردید.
اینترنت همچنان با اختلال شدید مواجه است و کاربران برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و و پیام‌رسان‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.
گزارش‌هایی از گسترش اعتراضات در شهر اصفهان منتشر شده است و صدای تیراندازی به صورت مکرر از خیابان‌های این شهر به گوش می‌رسد.
حمایت علی کریمی از دانشجویان
علی کریمی در استوری تازه خود در اینستاگرام از دانشجویان حمایت کرد. این ستاره پیشین دنیای فوتبال با به اشتراک گذاشتن تصویری از دستی خونین نوشته است: «برای تمام دانشجویان با شرف ایران زمین» او هرچند به صورت مستقیم اشاره‌ای به حوادث دانشگاه شریف نکرده اما احتمالاً با توجه به آنچه در این دانشگاه گذشته، استوری کریمی مرتبط با سرکوب‌های شدید در دانشگاه صنعتی شریف است.
علی کریمی در روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین چهره‌های ورزشی و اجتماعی بدل شده که در شبکه‌های اجتماعی با معترضان همراهی می‌کند و بسیار نیز در اعتراضات و تجمعات در داخل و خارج از کشور مورد تحسین و توجه مردم قرار گرفته است.
تحصن گروهی از زندانیان سیاسی زن در اوین
گروهی از زندانیان زن در زندان اوین تهران، اعلام کردند در اعتراض به کشتار، خشونت و بازداشت وسیع و شکنجه معترضان و در «حصار دیوارها و پشت میله‌های آهنین» دست به تحصن می‌زنند تا از اعتصاب‌ها و تجمع‌های جاری در کشور حمایت کنند.
در اطلاعیه این زندانیان آمده است: «شنیدن فریاد اعتراض مردم از پشت دیوارهای بلند و سرد زندان، به خون کشیده شدن جوانان و دانشجویان سرزمین‌مان و بازداشت معترضان چون جان کندن سخت است. دل‌های‌مان، فریادهای‌مان و مشت‌های‌مان هر لحظه با دل‌ها و فریادهای مردم است.»
این بیانیه را کسانی چون نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده، ژیلا مکوندی، هستی امیری، سپیده کاشانی، سپیده قلیان، ملیحه جعفری، الناز اسلامی، مهناز طراح، نازنین محمدنژاد، رها عسگری زاده، و گلاره عباسی امضا کرده‌اند.
در پایان این بیانیه همچنین ضمن ابراز امیدواری نسبت به فروریختن این دیوارها و آزادی، آمده است: «در صورت آزادی بی شک در میان موج قدرتمند و خروشان اعتراضات و شانه به شانه به پاخاستگان و ستم‌دیدگان خواهیم بود. برای زنان، برای جوانان، برای دانشجویان، برای دانش آموزان، برای کارگران، برای معلمان، برای دگراندیشان، برای اقوام، برای اقلیت‌ها، برای کشته شدگان و برای تحقق آزادی و عدالت با مردم سرزمین‌مان همراه شده ایم.»
فرمانده سپاه کردستان: مسوولان در جریان فوت مهسا امینی کم نگذاشتند
سید صادق حسینی، فرمانده سپاه کردستان می‌گوید مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان فوت مهسا امینی کم نگذاشتند، رئیس جمهوری به وزیر کشور دستور پیگیری داد و شخصاً ۱۸ دقیقه تلفنی با پدر آن دختر مرحومه صحبت کرد و مسوولان استانی نیز هم در ختم آن مرحومه شرکت کردند و هم با حضور در خانه از آن‌ها دل‌جویی و قول پیگیری پرونده دادند.
این فرمانده سپاه پاسداران همچنین با اشاره به اعتراضات خیابانی گفت: «اگرچه نیروهای مسلح و انتظامی ما از قدرت و توان بالایی برخوردارند اما با معترضین و کسانی که در خیابان‌ها خرابکاری می‌کنند مدارا می‌کنند و نمی‌خواهند مشکلاتی برای آن‌ها پیش بیاید.»
تشکل‌های صنفی فرهنگیان: دانش‌آموزان و معلمان سر کلاس حاضر نشوند
شورای هم‌آهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران با صدور بیانیه‌ای از معلمان و دانش‌آموزان سراسر کشور خواست با توجه به اعتراضات گسترده و اتفاقات در دانشگاه شریف، روز سه‌شنبه ۱۲ مهر اعتصاب کنند و از رفتن به سر کلاس خودداری نمایند.
این تشکل صنفی با اشاره به این‌که روز سه‌شنبه ۵ اکتبر، روز جهانی معلم است با اجتناب از رفتن به سر کلاس معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند همبستگی خود را با مردم معترض نشان دهند.
این نهاد صنفی همچنین با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته از سوی نهادهای امنیتی اضافه کرده: «حاکمیت این بار هم مثل همیشه به جای پاسخ‌گویی منطقی و عاقلانه، دست به ابزار سرکوب و خشونت برد و متاسفانه تاکنون دست کم صد نفر از هموطنان عزیزمان را کشته و هزاران دختر و پسر جوان را زخمی و یا بازداشت کرده است.»
در پایان این بیانیه نیز از نیروهای نظامی و انتظامی دعوت شده که به وظیفه اصلی خود که حفظ جان و امنیت شهروندان است عمل کنند و در کنار مردم معترض قرار گیرند.
شب وحشت در دانشگاه صنعتی شریف
یک‌شنبه شب دانشگاه صنعتی شریف شاهد سرکوب گسترده و یورش نیروهای امنیتی لباس شخصی به دانشجویان این دانشگاه بود. تصاویر و ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای انتظامی و لباس شخصی با حضور پررنگ خود، ضمن حمله به دانشجویان، تعداد زیادی از آن‌ها را به صورت گروهی و با ون دستگیر و راهی مکانی نامعلوم کرده‌اند.
انجمن اسلامی دانشگاه شریف در حساب توییتری خود روایت مفصلی از تمام اتفاقات ناگواری که یک‌شنبه عصر و شب در این دانشگاه گذشته نوشته و با جزئیات توضیح داده که نیروهای امنیتی چگونه دانشجویان را محاصره، به آن‌ها حمله و در نهایت دستگیر کرده‌اند.
این تشکل دانشجویی توضیح داده که دانشجویان که برخی از آن‌ها ورودی‌های سال جدید بوده و دومین روز حضور در دانشگاه را تجربه می‌کردند چگونه در این فضای وحشت و مخفوف گیر افتاده و نمی‌دانسته‌اند باید چه کنند. پس از یورش گسترده نیروهای امنیتی به درون دانشگاه، دانشجویان به سمت پارکینگ دانشگاه حرکت کرده‌اند تا بتوانند از یکی از درهای مجاور از این مخمصه خارج شوند اما آنجا هم موتورسوارهای لباس شخصی با حمله به دانشجویان و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال و همچنین با فحش‌های رکیک به صورت فله‌ای آن‌ها را دستگیر و سوار ون کرده‌اند.
در ساعات پایانی یک‌شنبه شب، زلفی گل، وزیر علوم دولت رئيسی هم در بین دانشجویان حاضر شد اما او به هم جای این‌که کمکی به حل این بحران کند، دانشجویان را تهدید کرد که وقتی کارهای غیرقانونی انجام می‌دهید طبیعی است که با برخورد نیروهای امنیتی نیز روبه‌رو می‌شوید.
ادامه شرایط ناگوار و ترسناک در دانشگاه شریف و اعزام گسترده نیروهای امنیتی به این دانشگاه موجب شد تا گروهی از شهروندان خیابان‌های منتهی به این دانشگاه را مسدود کنند تا از حضور بیشتر نیروهای سرکوب جلوگیری کنند. همچنین تجمعاتی نیز در مجاورت در اصلی دانشگاه شریف در خیابان آزادی ایجاد شد که نیروهای امنیتی آن‌ها را سرکوب کردند.
هنوز آمار دقیقی از افراد مجروح و همچنین دستگیرشدگان دانشگاه صنعتی شریف در دست نیست و خانواده‌های دانشجویانی که بازداشت شده‌اند از سرنوشت فرزندان خود نگرانند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239091
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
583
1405
7645
1221950
4926
15244
1239091

آی‌پی شما: 3.21.93.44
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403